Konsten att skaffa sig färdigheter i morsesignalering

Tack för tipset! Jag ska prova att jobba lite mer med farnsworth-metoden. Kanske skulle den kunna fungera bättre.

När jag läste språk i skolan för länge sedan hade jag stora problem med hur jag lärde mig glosorna, efter att ha lagt stor möda på att lära sig ett stort antal glosor på spanska, och deras svenska motsvarighet blev jag alltid underkänd på proven och kunde inte förstå varför. Efter ett tag gick det dock upp för mig, jag lärde mig inte spanska ord och deras svenska översättningar, jag lärde mig att komma ihåg och skriva av 2st staplar med bokstavskombinationer. När glosorna kom i en annan ordning, eller man faktiskt behövde kunna ett av orden, föll allting direkt. Jag blev givetvis underkänd med god marginal. För många av mina studiekamrater föll sig språkinlärningen väldigt naturlig dock, och många av dom pratar säkert spanska än idag.
 
Ja, tänk om man kunde spanska. Skulle man kunna flytta ned till solen och komma ifrån April vädret ;)
Plockade fram nyckeln och lyckades få ihop ett litet CW meddelande i nedan .ogg fil. Eftersom jag ännu får klassas som en CW analfabet så tog jag
hjälp av Audacity för att klippa ihop orden och radera misstagen :D Något man inte kan göra när det sitter en riktig antenn på utgången, istället för konstlast.
Dubbelkollade med CWGET för att se om det gick att förstå något sånär. Kul övning var det..

Juste, åäö saknas :eek:, har inte lärt mig dem än-
 

Attachments

  • inlägg.zip
    611,2 KB · Views: 16
Last edited:
Ja, tänk om man kunde spanska. Skulle man kunna flytta ned till solen och komma ifrån April vädret ;)
Plockade fram nyckeln och lyckades få ihop ett litet CW meddelande i nedan .ogg fil. Eftersom jag ännu får klassas som en CW analfabet så tog jag
hjälp av Audacity för att klippa ihop orden och radera misstagen :D Något man inte kan göra när det sitter en riktig antenn på utgången, istället för konstlast.
Dubbelkollade med CWGET för att se om det gick att förstå något sånär. Kul övning var det..

Juste, åäö saknas :eek:, har inte lärt mig dem än-

Kul!
GL.

/Roland
 
CNG, nu kan det ju bero på hur du gör när du tränar. Det är alltid svårt att lära sig själv och övar man på fel sätt så blir träningen ineffektiv och tar stopp. Att sedan lära om och komma i fas igen kan vara svårt.

Om du har lust kan du kika hit en kväll så kör vi igenom några lektioner så kan vi se om din träningsmetod är riktig. Meningen är att det skall vara svårt men inte för svårt. Många upplever att det går dåligt när facit inte stämmer till 100%.
 
Underbart att du ger dig in i "trälandet" - det är de här som är meningen med livet (amatörlivet).
Lycka till / Uffe
 
CNG, nu kan det ju bero på hur du gör när du tränar. Det är alltid svårt att lära sig själv och övar man på fel sätt så blir träningen ineffektiv och tar stopp. Att sedan lära om och komma i fas igen kan vara svårt.

Om du har lust kan du kika hit en kväll så kör vi igenom några lektioner så kan vi se om din träningsmetod är riktig. Meningen är att det skall vara svårt men inte för svårt. Många upplever att det går dåligt när facit inte stämmer till 100%.

Bra Bengt !
Tänk bara på att en träningsmetod kan vara "riktig" för en person och "fel" för en annan. Det är så enkelt att inlärning är oerhört individuellt och det går inte att generalisera - det har man försökt i skolan och gör fortfarande. Jag har själv personlig erfarenhet det då jag hade ruskiga problem med mattematiken under årskurs 7-9 på grund av att lärarna inte förklarade "varför" för mig utan bara ville att jag skulle acceptera deras "regler". Trodde jag var obegåvad i mattematik - när jag senare kom upp i gymnasium så fick jag en underbar lärare som insåg att jag i själva verket hade en stor mattematikbegåvning. Under gymasiumet hade jag ett enda fel under 3 år på natur på mattematikproven, och det var ett läsfel.

Denna erfarenhet har också lärt mig att vara försiktig med att döma ut någon som obegåvad i olika ämnen.

Telegrafi är ett utmärkt exempel på detta. Jag har förstått att många gamla gnistar anser att man skall träna på ett särskilt sätt och annat i regel är fel. Jag yrkar på att experimentera och hitta en metod som fungerar för dig. På samma sätt som man måste lära sig egen studieteknik när man studerar i högre läroverk.

73's de Tore
 
Ja det finns flera metoder men också vissa saker som är gemensamma för alla. Jag tyckte jag fick god inblick i det här med telegrafiutbildning först inom det militära och sedan under de många år jag ansvarade för telegrafikurserna i lokala klubben här i Lund. Inte sällan fanns det elever som upplevde att de inte hängde med och därför ville hoppa av. Men när jag rättade deras prov kunde jag lätt konstatera att de t ex blandat ihop två snarlika tecken och på så sätt fått många fel eller att något enstaka tecken inte fastnat alls och därför kom de i otakt, blev stressade av att inte hinna med och hade svårt att synka in igen. Resten av provet kunde vara mycket bra och där gäller det ju då att träna extra på just de tecknen som behövs för att sedan fortsätta till nästa lektion. Jag är övertygad om att det är samma sak i skolan och matematiken. Det räcker ju att man inte fattar en liten sak för att resten skall bli omöjligt att förstå och formlerna inte gå att använda.

När jag lärde mig telegrafi gick det lätt i början men efter ett tag så märkte jag att det tog emot. Jag skrev mer och mer fel och började bli uppgiven och ville hoppa av. Men som tur var fick en kurskompis mig på andra tankar och efter ett tag lossnade det rejält och jag kom i mål.

Väldigt många som försökt lära sig på egen hand ger upp när motivationen tryter och det är lätt hänt. De hoppar över den dagliga träningen om 15-30 minuter och efter en vecka är det slut för alltid. En del provar andra kurser och nu när det finns program att ladda ner på nätet så ges möjligheten för eleven att ställa om dessa så det blir lätt. Resultatet blir ofta dåligt då all träning bygger på att det skall vara svårt men inte omöjligt. Jag menar att den som vill träna upp sina armmuskler bör välja hantlar som inte väger fem gram enbart för att 2-5 kg känns för jobbigt. OK, den helt otränade kanske får börja med två tandpetare och två lyft för att inte chocka kroppen. :)
 
På SVT-TEXT igår kunde vi läsa en nyhet om inlärning.
Man hade testat minnet hos personer som fick i uppgift att skriva ner ett anal ord.
Tre alternativ, papper och penna, tangentbord till dator och läsplatta.
de som skev med penna på papper mindes avsevärt bättre orden de hade noterat.
Slutsatsen var då att man minns mycket mer om man skriver för hand. Och skillnaderna var tydliga.

Vid inlärning av Morse skulle man ju förr skriva med penna på papper, och det skulle var en vanlig blyertspenna.
Nå, alternativet mad dator fanns ju inte då.....

Idag sitter folk som försöker lära sig Morsetelegrafi med dator och hör Morsetecken som sen skall bevaras med tangentbord.
Man hör dididida, och förvänta slå ett V på tangentbordet..
Sen kan man få ett resultat ex. man klarade 50 procent av övningen.


Frågan till forumet blir då om man bör gå tillbaka till penna och papper vid mottagningsövningarna????
Att man lär sig komma ihåg bättre den vägen.
Datorn är förstås perfekt för att alstra övningstext, men valda mellanrum hastighet etc.
Man kan även skapa övningstexter med de tecken man har svårt för, och träna dem hårdare.

Att proffstelegrafister använde skrivmaskin är en helt annan sak.

de

.. -- ....- ..-. .--. -..
 
Återigen ni drar alla över en kam - det fungerar inte på det sättet oavsett vad en "undersökning" visar.
Vet inte hur länge ni studerat utan kan bara svara för mig själv efter ha pluggat mer än 6 år på högskola och universitet så vet jag hur jag fungerar och jag fungerar INTE på det sättet som du beskriver FPD.

I telegrafi träning underlättar det om man är en envis natur och inte ger upp så lätt. På gott och ont är jag av den arten - min fru anser att jag är sjukligt envis och det kan hon nog ha en poäng med.
 
Frågan till forumet blir då om man bör gå tillbaka till penna och papper vid mottagningsövningarna????
Du kan ha rätt.
Motorisk inlärning var det enda som funkade för mig när jag gick i skolan, det jag skrev kom jag ihåg.
Ibland skrev jag av hela kapitel ur läroboken.
Skulle jag använda tangentbordet så blir det lika mycket ett prov i "maskinskrivning" som jag aldrig var så bra på.
Jag skulle helt enkelt trycka på fel tangent ibland även om jag hade tagit emot tecknet rätt.
 
Du kan ha rätt.
Motorisk inlärning var det enda som funkade för mig när jag gick i skolan, det jag skrev kom jag ihåg.
Ibland skrev jag av hela kapitel ur läroboken.
Skulle jag använda tangentbordet så blir det lika mycket ett prov i "maskinskrivning" som jag aldrig var så bra på.
Jag skulle helt enkelt trycka på fel tangent ibland även om jag hade tagit emot tecknet rätt.

Just det tog dom ju upp på nyheterna i går, man minns mest av sånt man skriver ner med papper och penna.
 
Men nu är det väl inte fråga om att minnas alla dessa kryptosändningar man har tränat till!

Snarare söker man få en betingad reflex att en viss ljudbild ska automatiskt trigga den
som lyssnar till att skriva ett visst tecken.
 
Rent praktiskt vet jag själv hur det är om man har skrivit en lapp för att handla efter.
Det kan vara mat, eller bildelar på BILTEMA.
Glömmer man lappen hemma kommer man ändå lätt ihåg vad man skulle ha.
Men det bevisar givetvis inte att papper och penna är bäst i alla lägen, men många vittnar om just detta med den skrivna lappen.
Och SM0NCS någon dragning över samma kam har inte dragits, jag bara refererar till den nyhet som kom igår.
Men många vittnar om att penna och lappar funkar.

Det är få som du som vet hur man funkar själv. Till det krävs nog långa studier som du nämner, till slut vet man hur man lär sig.
De flesta har inte kommit så långt i sin strävanden att lära in saker.
Utan gör bara som någon säger, i detta fall gör bara som datorprogrammet för att lära sig Morse säger.

Men nu när det gäller Morse så handlar det om att nöta in.
Och det kanske inte går att jämföra med att skriva lappar och komma ihåg vad man skrev ner.
Eller?

Att skriva för hand på ett papper är dock en reflex som inte liknar tangentbordsnoteringar. Men behöver inte tänka på annat som att leta efter tangenten.
Ev är det annorlunda för den som behärskar maskinskrivning bra, sådana är det dock få av idag. Även om många tyx skriva fort.

Min avsikt med inlägget är att undersöka om det i något eller flera fall går at se om penna och papper hjälper gentemot att knopa in på tangentbord.
Eller rent ut: är det lättare att nöta in Morsetecknen med papper och penna än med tangentbord?
Här borde många ha en aning om hur man funkar.'kanske något som gett upp kan börja igen med papper och penna?????

Saken tål att diskuteras i alla fall.

de
SM4FotPeDahl
 
Rent praktiskt vet jag själv hur det är om man har skrivit en lapp för att handla efter.
Det kan vara mat, eller bildelar på BILTEMA.
Glömmer man lappen hemma kommer man ändå lätt ihåg vad man skulle ha.
Men det bevisar givetvis inte att papper och penna är bäst i alla lägen, men många vittnar om just detta med den skrivna lappen.
Och SM0NCS någon dragning över samma kam har inte dragits, jag bara refererar till den nyhet som kom igår.
Men många vittnar om att penna och lappar funkar.

Det är få som du som vet hur man funkar själv. Till det krävs nog långa studier som du nämner, till slut vet man hur man lär sig.
De flesta har inte kommit så långt i sin strävanden att lära in saker.
Utan gör bara som någon säger, i detta fall gör bara som datorprogrammet för att lära sig Morse säger.

Men nu när det gäller Morse så handlar det om att nöta in.
Och det kanske inte går att jämföra med att skriva lappar och komma ihåg vad man skrev ner.
Eller?

Att skriva för hand på ett papper är dock en reflex som inte liknar tangentbordsnoteringar. Men behöver inte tänka på annat som att leta efter tangenten.
Ev är det annorlunda för den som behärskar maskinskrivning bra, sådana är det dock få av idag. Även om många tyx skriva fort.

Min avsikt med inlägget är att undersöka om det i något eller flera fall går at se om penna och papper hjälper gentemot att knopa in på tangentbord.
Eller rent ut: är det lättare att nöta in Morsetecknen med papper och penna än med tangentbord?
Här borde många ha en aning om hur man funkar.'kanske något som gett upp kan börja igen med papper och penna?????

Saken tål att diskuteras i alla fall.

de
SM4FotPeDahl

Det jag menar när ni drar alla över en kam är att ni menar att det är så man skall lära sig morse.
En bra morse lärare bör istället försöka anpassa inlärningen till objektet som skall lära sig. Det är precis som du skriver svårt att veta hur man själv fungerar och det är därför man skall ha en lärare som hjälp att guida en på den väg som fungerar just för det objektet. Att bara använda en inlärningsmetod är alltså enligt mig förkastligt.

I övrigt håller jag med KBW att det känns ju tveksamt om undersökningen har relevans eftersom det knappast är texten du skall lära in utan tecknens ljudande.
 
Först och främst, den nyhet med undersökning jag refererade till menar inte att det är 100 procent som minns bättre av att skriva med penna, men tydligt bättre resultat.
Men helt klar att att det gör samma sak när man lär sig Morse är ju inte självklart.
Och det var ju det som skulle diskuteras.

Sen är det väl många som inte insåg att man måste lägga ner så mycket energi som man faktiskt måste för att lära Morsemottagning.
Det finns även de som tyckte att det var lättare att lära Morsemottagning än man trodde.
Så vi måste givetvis inse att vi är olika.

Själv använde jag urgamla grammofonskivor med en tysk kurs.
Där lärde man sig fyra nya tecken vid varje lektion, som vi valde att ha en varje kväll. Hastigheten och mellanrummen minns jag inget om.
Det gick rätt bra, och nästa lektion blev då större och större, fyra nya tecken samt träning på alla hittills inlärda.
Det tog inte många kvällar, kanske tio, innan man kunde alla tecken, dock var jag då ensam.
Intresset tilltog och jag tränade flera lektioner varje kväll.
En del tecken var svåra att träna in, och jag spelade in band med bara de svåra tecknen för hårdträning.

Det fanns ingen att fråga....

Det som nu bara fattas är träning för att få upp hastigheten, att kunna ta emot utan att skriva ner, och ta tillbaka det som försvunnit sedan flera år av låg aktivitet,
samt att kunna läsa dålig Morse utan att bli sur.
Det får blir sen......


de
Sm4FPD
 
.................................samt att kunna läsa dålig Morse utan att bli sur.
Det får blir sen......


de
Sm4FPD

Det är som att lyssna på musik som andra vill höra men inte man själv. QSD och QLF? Går sällan hem när prickarna och strecken strular för den som inte kan hålla dem i styr.
 
en viss ljudbild ska automatiskt trigga den
som lyssnar till att skriva ett visst tecken.
I mitt fall tror jag faktiskt att det går fortare att lära sig ljudbilden om jag skriver tecknet.
Men jag har ju inte provat på länge, det finns kanske flera metoder.
Bäst vore förståss att man bara behövde tänka tecknet men då går det ju förlorat när nästa tecken kommer.
Allt enligt FiFo-principen.
 
Jag har på min nivå en FIFO på ett till två tecken, man kan säga att jag skriver med ett till två
teckens eftersläpning. Men jag tappar fort förmågan och blir stressad och måste skriva direkt,
vilket leder till tappade tecken.

Har inte tränat på länge så kanske även den FIFOn är borta nu :(
Har liksom inte kommit igång med att köra regelbundet.

Men som jag skrev så handlar det inte om att minnas - inte i det medvetna minnet åtminstone,
utan det är en automatisk process. Var det inte tal om vana telegrafister som kan syssla med
annat medans de tar mot CW och trots det får de allt som sänds.
 
Fifo är en bra beskrivning GLD. Det handlar om att öva upp reflexer och s k nervbaning från örat till handen som skriver tecken efter tecken med en viss eftersläpning.

Det finns nog inte så många olika metoder när allt kommer omkring. Den traditionella metoden aktiverar hörseln, synen och handens rörelser när bokstäverna skrivs.

Hjärnan skall vara helt bortkopplad så den inte räknar prickar och streck eller tänker på missade tecken eller försöker lista ut vad som sänds.

Som Roy nämnde så minns vi bättre sådant vi skrivit eller kan kopplar till bilder eller händelser. Att lära sig morsetelegrafi genom att vara inaktiv och bara slölyssna är ineffektivt och leder ingen vart.
 
Motorisk inlärning var det enda som funkade för mig när jag gick i skolan, det jag skrev kom jag ihåg.
Ibland skrev jag av hela kapitel ur läroboken.

Jag fungerar precis lika dant. Det jag skriver ner för hand fastnar definitivt mycket bättre än till exempel upprepad läsning eller petande på padda/telefon/dator.

Alla är vi olika och det gäller att hitta sin egen optimala inlärningsmetod. Därför är det bra med olika tips och att man inte låser sig tidigt vid en speciell metod utan prövar sig fram. Tålamod? Javisst!
 
Back
Top