God eftermddag,
Jag tittade väl lite smått förundrad på Youtubeklipppet "HIgh Speed Telegraphy Transmission" med de fortkörande damerna, men måste erkänna att jag inte fann det överdrivet intressant, sri CNH, eftersom man bara såg flinka händer och hörde slamret av manipulatorer - men ingen telegrafi!
Jag skulle därför vilja rekommendera denna Youtubefilm med både riktig och rätt häftig telegrafi
, en film från ett ryskt mästerskap 2011, där även världsrekord uppges ha satts.
Det spännande börjar 2.10 min in i filmen. Där visas ett slags stenografi som världsmästaren Eugenij Pasjnin från Ekaterinburg använt för att på papper skriva ned CW i 290-takt. Men han kan ännu mer. Vid 2.21 minuter visas - och framförallt hörs! - hans världsrekordtelegram med bokstäver i 300-takt som verkar nedskrivet på en dator. Vid 3.30 ser och hör man världsrekordet i siffertelegram, som Andrejev Bindartsevo från Belarus tagit emot i 310-takt
Vid 4.40 minuter tar tävlingsgrenen
sändning vid. Det som förvånar mig är att man sänder med vanliga enarmade manipulatorer, inte en Iambic keyer så långt ögat kan nå! Det nämns att 281-takt är gällande världsrekord för bokstavssändning med bug och 174-takt världsrekordet med handpump.
Några ryska fantomer intar scenen och drar iväg både bokstavs- och siffertelegram i imponerande hastigheter. I några avsnitt visas den text som sänds, och den som vill träna lite High-Speed CW kan alltså roa sig med att försöka hänga med. Varje telegram inleds med tre st V, en vanlig lystringssignal i Ryssland, plus tecknet åtskillnad (=). Ej heller dessa mycket duktiga killar sänder helt felfritt, som ni kanske märker. När man sänder ett tecken fel, sänder man först sedvanligt felslagningstecken, vanligen åtta korta. Sedan sänder man om hela gruppen från början.
Men allt det här var nog rätt så Off Topic, är jag rädd. Kanske rentav avskräckande. Till er som ännu inte börjat med CW, vill jag bara säga att man kan ha väldigt mycket trevligt med telegrafi även i lägre hastigheter. Och man behöver inte kunna skriva ned allt. Oftast räcker det att ta emot i huvudet. För träning: prova SOCWA, t ex!
http://www.socwa.se/
73,
Rolf
SM5MX
(som nästan bara kör CW)