ARRL har ett omfattande bibliotek med övningstexter i MP3-format. Klicka och lyssna online. Hastigheter mellan 7,5 WPM (37,5 tecken per min) till 40 WPM (200 tecken per min). Övningstexterna är hämtade från tidningen QST och ger en bra variation av bokstäver, siffror och skiljetecken.
http://www.arrl.org/code-practice-files
Vid val av träningshastighet så är det som med all annan träning, välj en nivå som är lagom svår så att träningen verkligen ger effekt. I övrigt gäller att skriva ner de mottagna tecknen med eftersläpning om minst ett tecken. På så vis håller man pennan i konstant jämn rörelse vilket ger en mer avslappnad nedskrift. Att skriva ner är minst halva träningen. Att bara lyssna som en del gör i bussen på väg till jobbet är ineffektivt. Skriv bokstäverna med pekfingret mot något underlag så att hela kedjan från öronen ut till fingrarnas rörelser inte bryts. Viktigt.
Det är också viktigt att omedelbart hoppa över missade eller osäkra tecken genom att lämna en lucka på pappret eller bara markera positionen med ett svagt kort streck. När man blir osäker på om ett tecken uppfattats rätt så tappas koncentrationen och man missar ett eller flera följande tecknen innan hjärnan och handen kommit i synk igen.
Om mottagningen går så bra att mer än c:a 95% av tecknen tas emot rätt så är träningen för lätt. Öka då hastigheten till nästa nivå så att det krävs ökad koncentration igen. Det skall vara svårt men inte för svårt.
Ett mycket vanligt problem vid mottagning av klartext är att man inte kan låta bli att läsa orden/texten man skrivit ner. Gör man det så tappas koncentrationen och man missar lätt de följande tecknen och kommer ur synk. Följ med och lägg ett finger över texten så den inte kan läsas.
Om synken mellan att uppfatta tecknen och skriva ner på pappret tappas så kan det ibland vara svårt att synka in igen. Ett trick som kan fungera bra är att under en liten stund nöja sig med att markera de mottagna tecknen med pennan på pappret i rätt position, bara en svag nuddning med spetsen, för att komma in i skrivhastigheten och rytmen igen. Det brukar fungera bra både i grundutbildning och vid mängdträningen i högre hastigheter.
Jag läste en lång telegrafitråd på ett amerikanskt forum igår där någon plötsligt frågade; -Varför skall jag lära mig telegrafi?
Därefter spårade tråden ur.
Vid närmare eftertanke så är det ju ändå en högst befogad fråga och jag kan själv inte komma på något patentsvar så här på rak arm. Om jag frågar mig själv; -Varför skall jag lära mig spela fiol så kunde svaret bli; Näää, jag är inte det minsta intresserad av fiolmusik och kan inte tänka mig att ens köpa en fiol att ha på väggen. Skulle jag få en gratis så hade jag skänkt bort den direkt. Jag lider av att lyssna på fioler faktiskt. Inte alls min musiksmak. Möjligen hade jag uppskattat fiolspelandet om någon ond människa tvingat mig att lära mig stråkföringen och sedan av någon mystisk anledning mot min innersta vilja upptäckt att det här var ju himla kul, nu när jag väl behärskade konstarten och märkte att det var jag som spelade vackert dessutom. Ja, jag vet inte om resonemanget håller. Frågan är ändå befogad. -Varför skall jag lära mig spela fiol?