Krav på och värvning av nya radioamatörer

De unga idag är som terroristerna inför 11 sept....de ville inte lära sig starta eller landa flygplanen...bara flyga dem...och det slutade som vi alla vet med en krasch :)

Men det var en planerad krasch...

73
Bengt
SM6APQ
 
@EQL, Bengt:

För det första är inte amatörradio speciellt medialt, vissa extrema former som SM4IVE med sin parabol och EME är det, men en normal amatör med en plastradio och någon dipol är inte imponerande i dagens teknikifierade värld.

Det vi åstadkommer i kommunikation till en kostnad på flera tiotusentals kronor och många timmars arbete, kan lätt ersättas av en billig mobil för några hundralappar, eller via någon chatt på nätet.

Så vad är då det speciella med vår hobby, vad är det unika som kan tilltala någon att ta upp den?

Som jag föreslog tidigare, amatörradio passar bra bra ihop med t.ex veteranmopedister. Båda hade sina glansdagar på 50-talet. Kan man t.ex anordna tidstypiskt samband under deras rallyn?

Mindfulness kommunikation, byggande som vi talat om tidigare. Som din en-rörs station är ett exempel på.

Människor som var intresserade i unga år och nu hunnit upp i medelåldern och söker en sysselsättning.

När det gäller yngre är jag skeptisk. Det vi erbjuder i kommunikationsväg ter sig förmodligen patetiskt i deras ögon.

Det enda skulle vara om vi utvecklade någon form av höghastighetsnät via radio al'a Hinternet, men de möjligheterna börjar försvinna i och med att trycket från kommersiella krafter redan börjat plocka band från oss.
 
Helt överens. Tåget har redan gått och bäst före datum passerades förmodligen redan på 70-talet. Vad har egentligen hänt sedan dess mer än att fler grenar på trädet växt ut i alla möjliga riktningar medan rotssystemet förtvinat och stammen ruttnat inifrån.

Hobbyn är numera så svag och diffus att den inte ens går att marknadsföra utan att ambassadören riskerar att få en kufstämpel på sig. Dock skulle det så klart gå bra att göra ett program om amatörradio i stil med de K-märkta bensinmackarna vi sett på TV.

Att som vi gjorde förr i tiden installera en radiostation på stadens Bibliotek och via Skånska Dagbladet annonsera stor förevisning av amatörradio skulle knappast samla fler än vaktmästaren.

Nej, nu vill vi höra positiva förslag till hur modern amatörradio kan marknadsföras på ett seriöst och förtroendeingivande sätt.

/Bengt
 
Hade en ide om en nybörjarspalt i QTC där erfarna kunde dela med sig av sina "nybörjarmisstag" samt svara på våra frågor m.m. Tog upp detta med Tore och ham var positiv om det går att hitta någon som vill ta på sig detta. Kanske nån av skulle kunna göra detta.
Skulle kanske öka " överlevnadsgraden" på nyexaminerade också.

När jag var "grön" för 25 år sedan fanns Novisspalten i QTC, det var en SM2:a som skrev vill jag minnas. Den innehöll en hel del nyttigt för mig som C-certare.
Sedan jag själv blev fast QTC-skribent för snart sex år sedan har jag försökt så gott jag kunnat att ha en stor bredd på vad jag tar upp i DX-spalten, alltfrån popstjärnor som är radioamatörer till senaste topp-DX-en på 160 meter. Jag hoppas att det jag skriver är till nytta och glädje för både nybörjare och mera garvade amatörer, får i alla fall positiv respons från alla läger, om nu radioamatörer promt skall delas in i fack.

Jag kan göra en jämförelse med BC-lyssnarhobbyn där jag började som åttaåring. Jag upplevde alltid ett större elittänkande inom dessa kretsar än vad jag sedan som radioamatör har kommitatt träffa på - här talar jag om vilken sorts trafik som föredras - det finaste var stationer från Latinamerika på tropikbanden. Det var mer klapp på huvudet inom BC-kretsar; "så ja lille vän, gå nu och lyssna på Radio Moskva", i alla fall för min del, jämfört med vad jag senare kom att uppleva i amatörradiosammanhang. Jag ledsnade på rundradiolyssnandet vid 15-års ålder, jämlik med de som minsann visste vad det hela handlade om blev jag aldrig (men QSL-samlingen på 125 länder har jag allt kvar!)

Inom amatörradiokretsar blev bemötandet något annat. Nu skulle jag tas om hand och läras upp, helt plötsligt var jag en tillgång (den förste nya egenproducerade radioamatören på SM1 på flera år och tyvärr den ende som blivit riktigt aktiv sedan 1989...). Grannar (radioamatörer) kom med avlagda antenner, koax, loggblad, litteratur, QTC och annat som jag kunde ha nytta av. Antenner sattes upp, föräldrarnas teve, varmvattenberedare och annan elektronik avstördes, vanligtvis utan att jag ens behövde be om hjälp. Det blev många "hands-on" via den lokala repeatern när jag skulle lotsas fram till något spännande DX med min hackiga QRS-telegrafi, jag togs med på SSA-årsmöten, fielddays och klubbmeetings, allt för att hållas kvar inom hobbyn. Jag tror att SM1ALH, CNS, CJV, BIQ, LCA och alla andra som var inblandade lyckades rätt bra... Nu var jag lyckligt lottad, SM1 är litet och vi var/är inte så många aktiva.
Sedan fixade också gubbarna en bra placering i lumpen som telegrafist för min del, något som senare ledde till arbete, men det är en annan historia.

Tag hand om våra nya radioamatörer men glöm inte de som varit borta från hobbyn ett tag! Få igång dem på kortvåg!

Good DX!
73
Eric
SM1TDE
(200000 CW-QSO sedan den 5 maj 1989)
 
I går demonstrerade jag dxing/amatörradio för en herre strax under pensionsåldern med min laptop och websdr.

Jag har försökt få honom att följa med till klubben här i stan och kanske är vi ett par steg närmare nu.

I dag pratade jag om amatörradio med en tysk student jag träffade, han studerar datavetenskap och blev smått intresserad han med, mest kanske av den digitala sidan av hobbyn.

Jag försöker inte tvinga på någon hobbyn, men jag berättar gärna om den och om intresse finns så hjälper jag gärna dom vidare.

Det är vad jag har gjort för att värva den här veckan, men det är ju bara tisdag än...
 
Jag tror inte det är så stort problem att skaffa nya amatörer bara man använder rätt taktik och famförallt behövs det yngre operatörer som visar amatörradio gärna både ssb och psk31 och ev sstv för att visa alla sidor av hobbyn. Tror inte att telegrafi lockar så många nu för tiden, yngre operatörer som visar amatörradio tror jag är A och O för att slippa "gubbstämpeln". Ta det nu inte som att jag tycker illa om äldre amatörer för jag respekterar alla amatörer utom de Italienska clownerna Ik1JUO och IT9RYH som brukar kriga om vem som ger bäst qrm i 20m och 80m i dx fönstret :mad:

Vi är ett gägn yngre amatörer som träffas på 40m med jämna mellanrum några av dessa är jag, PA3GVQ, OH2PFK, HB9ELV, F4FVI och en del flera men deras call har jag inte i huvudet och vi är alla under 30år och alla är aktiva och kör allt möjligt. De flesta har även fått till hyfsade antenner och fina riggar. Vi har tom en liten hemsida där vi lägger sked tider och lite anant skoj:)

ham-yota.eu | For all the world's young HAMs
 
Det är bra AZQ. Det är ni ungdomar som har bäst möjlighet att nå de som är ungefär jämnåriga med er. Ni pratar samma språk och har likartade intressen rent generellt. Det behövs dock att antalet unga kommer upp över den kritiska gränsen så att hjulen snurrar för egen maskin.

/Bengt
 
Bengt, vad tror du om klubben skulle bjuda in tex elever från elprogrammet (har mest hopp om dem för de kan redan grunderna i el torr jag) och sätta en enkel station på första våningen och dra ihop ett gägn som berättar om olika saker man kan göra;)
 
@AZQ:

Vill inte regna på din parad, men min son och hans vänner som går på El-programmet är inte ett dugg intresserade. Nu är de storstadsbor och går på ett innerstads gymnasium, det kan vara annurlunda i mindre städer / landsbygd.

Kanske det istället är på naturprogrammet man ska leta?


Att ni i er "ungdomsring" kommer från olika länder kan vara ett tecken på att ni är "udda" fåglar i flocken. Hur är det med dina jämnåriga vänner, finns det ett intresse eller rynkar de på näsan inför din hobby?
 
Det är olika faktiskt olika vad mina kompisar tycker, några exempel :har en kompis som faktikst gått elprogrammet och han tycker elektorniken är intresant men inte resten, en ananan kompis brukar säga när hon är över här med förakt i rösten "Jasså du håller fortfarande på med radio men då brukar jag argumentera och säga likadant om hennes tecknande och klädsamlande, tröttnar du inte på det här med radio", en anann kompis jag lärde känna under skoltiden är faktiskt seriöst intreserad men han bor i lägenhet med dåliga förutsättningar för antenner och ställer frågor till mig om nya dx. Han har byggt en hel del elektornikbyggsatser så han är en av 50-60 st vänner jag känner rätt väl som förstår oss och varför man sitter och kör dx in på småtimmarna:)
 
Mohammed och berget

Idag finns det absolut ingen som blir imponerad när man berättar om vad en radioamatör sysslar med. Snarare tvärtom.
'Normala' människor tycker säkert att det räcker med privatradio, PMR, telefoner i alla dess former, datorer, läsplattor o. dyl.

Så varför skall man medverka till att locka fler till radiohobbyn?
Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras. :rolleyes:
 
AZQ skrev; "Bengt, vad tror du om klubben skulle bjuda in tex elever från elprogrammet"
----

Ja du, jag försöker se på det här från elevens synvinkel och undrar verkligen om en transceiver på bordet och ett föredrag om amatörradions möjligheter går hem idag. För den oinvigde "normaleleven" måste amatörradio te sig näst intill obegripligt. Hur förklarar man att det krävs så stora dyrbara radioapparater och skrymmande antenner bara för att kommunicera med andra och där man inte själv kan välja vem man vill "ringa" till plus att förbindelsekvaliteten om man får kontakt med en främling är minst sagt usel jämfört med en billig mobiltelefon.

Den magi i radio som fanns förr finns inte idag. Dessutom är det bara de amatörer som själva upplevt nämnda magi som förstår vad jag menar. Du är ung och lyckligt ovetande. Det kan låta negativt men i dagens enorma utbud av häftiga elektronikprylar och många möjligheter som finns idag drunknar amatörradio i bruset. Lägg sedan till att det krävs utbildning och certifikat för att få prata med andra. Något som inte krävs för mobiltelefoni. Sett med de ungas ögon är amatörradio helt enkelt inte tillräckligt attraktivt. Det är vad jag tror.

Frågan är också om klubben kan uppbringa någon eldsjäl som orkar bjuda in eleverna. Nej, det är inte troligt. Om det skulle hända så krävs att någon ställer upp och arrangerar sammankomsten och håller föredrag. Om någon hade orkat detta så är det inte alls säkert att det genererat en enda intresserad som blivit medlem. Och vem skall ta hand om de ev intresserade på klubben. Finns den personen och vem är det i så fall? Jag känner alla i klubben och har god personkännedom. Vem är denne?

Tvi vad negativt detta blev men så ser det ut i Lund i alla fall. :confused:

/Bengt
 
Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras. :rolleyes:

En fantastisk "one liner"!

Den sammanfattar och säger mer än man kanske inser först. För det är ju så det är. Hur många av oss som haft amatörradio som intresse större delen av livet har blivit övertalade till detta?!

Och det är nog så att den här hobbyn har ingen egentlig värvningspotential bland dagens unga, möjligen kan vi väcka ett slumrande intresse hos någon 50- eller 60-talist.

/Lasse
 
Last edited:
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Frågan är om inte det största problemet är att vi inte kan behålla mer än 5-10 % av dom som varit så intresserade att dom tagit cert! Där tror jag det behövs mentorer, nybörjarspalt i QTC, nybörjarringar och aktiva klubbar m.m.!
 
Näh! Nu ä i allt nägativva!

De som bor här i Dårvårda vet alla att det bor en radioamatör borta på Torggatan. Där i svängen. Vad håller han på med då? Jo, han säger att han tävlar. Det låter konstigt. Hur tävlar han? Är det i hur stora saker man kan göra med trådar och master? Nej, han säger att han tävlar på radio och att han hör till eliten i landet!

---Nu! ... mina vänner... nu är det ingen som tittar snett längre. Att jag stör mina grannar då och då är någonting som de faktiskt inte är så bekymrade om längre. Jag tävlar ju! Förvisso är allting avstört av mig men det händer då och då att någon villa byter ägare. Då sitter jag i deras soffa och "hoar" i en handapparat för att fjärra min KV-rigg med Megawatter rätt ut i antennen.
Om det i stället hade varit så att "han är radioamatör"...Vad gör han då? Stör alla runtomkring? Ja det gör han! Har han inte Internet istället? Eller mobiltelefon?
Men nu är det inte så utan alla begriper att jag tävlar.
Att tävla är en fullständigt helig form av mänsklig existens! Då är allting tillåtet. Till och med doping!!! Fast det i efterhand blir represalier i massmedian. Men tävlande människor är inte som andra. De förgriper sig alltid på det ytterstas existens och försöker göra sådant som andra inte gjort tidigare! Det är vackert och godkänt. Människor applåderar. Folk hurrar och gör radiovågen!

To boldly go where no man has gone before!

Så måste man presentera amatörradion om man vill slippa "jasså är du radioamatör?----sån skit?".

Ungdomar låter sig faktiskt imponeras över vad som kan uppnås på en begränsad tid som t ex 24 timmar Russian District Award Contest. Att det är inte bara att sätta sig ner och trycka på en knapp. De fattar, och har för mycket länge sedan fattat, att det är kolossalt mycket knepiga mojänger i en datorlåda för att inte säga vad som måste klickas i och skrivas in för att det ska rulla på.

En "vanlig" radioamatör har en handapparat och pratar med en kompis en kilometer längre bort. Samma samtal vareviga gång. Inget brus, inga språkproblem, inga bekymmer alls utom att det är fullständigt ointelligent och förståndsprövande i ögonen på en betraktare.

Stora radiomaster med gigantiska antenner - och tävla - det är knepigt det och sådant talar människor om, som inget egentligen begriper.

D-Star behöver man inte ens begripa. Det sköter sig självt. Varthän är amatörradion påväg egentligen?

....puh....nu ska jag lägga mig ner och andas i en fyrkant....
 
Last edited:
Så varför skall man medverka till att locka fler till radiohobbyn?
Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras. :rolleyes:

För om man inte lockar folk att komma och titta vad amatörradio är så vet dom inte att det existerar!

Det handlar alltså om att leda en häst till vattnet, inte tvinga honom att dricka, och om inget annat funkar får vi väl göra Lasagne av dom :eek:
 
Nej det är nog svårt Bengt att hitta på ett bra "lockbete" för att få folk att komma:( Jag ska ta kontakt med HB9ELV Chris och OH2PFK Mari som jag vet har varit aktiva på bland annat JOTA och bland amatörer i samma åldersklass och se hur de gått till väga:)
Inte dirket radiorelaterat nu: Jag är båtmänniska och har mobiltelefon, 2 st VHF ombord, extra starter och en dunk med 3l extra soppa och även ett sett med raketer och handbloss, det händer faktisklt att folk ifrågasätter det "Men du har ju mobiltelefon så varför vhf och pyroteknik ?"

Fick nu tag på Mari och hon menar på att JOTA är ett utmärkt sätt att bli fler men samtigit så är det samma problem i Finland
 
Last edited:
@BYS:
Helt riktigt.

@VXJ:
Är det inte mer av att hinna fånga in de törstiga hästar innan någon j---l gör lasagne av dem? :)))


@AZK:
JOTA är inte fel, men numer är det stark konkurrens av JOTI, Internet versionen.
 
Bengt, vad tror du om klubben skulle bjuda in tex elever från elprogrammet (har mest hopp om dem för de kan redan grunderna i el torr jag) och sätta en enkel station på första våningen och dra ihop ett gägn som berättar om olika saker man kan göra;)

Jag har arbetat på elprogrammet i 7 år, både enligt Lpf94 och Gy11 och jag trodde att det skulle vara en bra grund för att intressera ungdomar för allehanda radiorelaterade hobbyintressen och radio är intressant, men inte amatörradio.

Att låta eleverna lyssna på en normal amatörradiotrafik känns närmast parodiskt, även för mig. Ett fullständigt meninglöst utbyte av standardiserade ramsor som inte ger något som helst information annat än vad motstationen har för signal. Eleverna bara skrattade åt vad man hörde och jag förstår dem. Jag är övertygad om att det nollställda tramset om att tjata om samma meningslösa information i våra så kallade QSOn är en av anledningarna till ointresset och jag själv finner mer inspiration av att titta på olika monitor stationer än att bara utbyta 59(9) 73 plus signal. Däremot finns det tillfällen där detta kommunikationssätt är relevant, exempelvis vid tävlingar etc. Men inte som "vardagsprat".

Att sitta med en mikrofon eller telegrafinyckel och ropa/prata är bara så ointressant för eleverna, däremot har jag fått ett visst intresse kring att köra radio remote. Att visa Reverse Beacon väcker även det en hel del intresse, men mest att de vill sätta upp en egen mottagare med en site ut mot världen.

Att läsa egenskriven text och att spela egna sånger som andra kan lyssna på, att ha en "egen kanal", verkar klart lockande för en del ungdomar. Vi etablerade radioamatörer reagerar förstås att detta känns helt "fel", men efter att lyssnat på en del av de argument och idéer från ungdomar jag möter har jag själv börjat att sända allt mer enkelriktat och att använda olika automatiserade tjänster och röstminnen för att kolla hur jag hörs, eller så lyssnar jag själv på min egna sändning vid exempelvis resor. Dessa ofta små enkla sändare, ofta styrda av PIC-processorer väcker ett ganska stort intresse hos mina elever och jag har fått mycket hjälp med att montera och programmera.

Att bygga sändare lockar alltså eleverna och vi bygger ofta små sändare som får sända basband från små datorer etc, en del elever har till och med byggt mottagare på fritiden. Men att bli radioamatörer... nej tack... fullständigt ointressant med det "prat" som hörs över röst/morse/digitalt mm.

Jag köpte in QROlle för att låta eleverna bygga en egen remoteradio, men brister i manualen, (den fanns inte på svenska), ledde till att eleverna inte kunde förstå hur man monterade radion och byggsatsen fick tyvärr bli en lödövning istället.

Radiosport kan säkert marknadsföras bättre, kanske mer som en lagsport för att låta de som är intresserade av e-sport få en ny arena, men då jag endast är begränsat intresserad av radiosport låter jag detta ämne vara.

Guldkornen finns här och där och ibland blir QSOt bara så intressant och amatörradio bara en så underbar hobby, men alldeles för sällan. Frågan som en elev ställde efter att lyssna på ett typiskt QSO där en radioamatör i Holland avverkade det ena 59 - 73 efter det andra är ganska intressant, "Varför pratar han med så många när de inte säger något?"

Själv har jag valt att helt verka för vidareutbildning av redan licensierade radioamatörer och att få dessa att bli aktiva inom det tekniska segmentet, som enligt min definition på hobbyn är det centrala segmentet. Därigenom kan andelen tekniskt aktiva radioamatörer öka och bli ett ansikte utåt för att locka flera att bygga egen utrustning. Finns det fler som är tekniskt intresserade och aktivt bygger egen utrustning ökar vi den kontaktyta som kan leda till ett ökat rekryteringsunderlag för en teknisk hobby och vi rekryterar troligtvis de som verkligen är intresserade.

Jag inser naturligtvis att det kan vara stora brister i mitt sätt att presentera hobbyn för ungdomarna och att därför lockar det få. Men jag tänker inte presentera någon annan hobby än den hobby jag själv känner intresse för, sedan får så klart andra presentera sin alternativa tårtbit av hobbyn...
 
Back
Top