KBW skrev; "Varför allt detta skryt? Jo, jag vill påvisa att test och DX-körande inte det enda sättet att lära sig nya saker och sporras till utveckla ny teknik. Jag kan tänka mig att det finns många som gillar sociala ringar och ändå experimenterar!"
----
Hallå där! Kanske missade du det sista stycket jag skrev?
Jag har inte heller några problem med sociala inslag i hobbyn. Det jag ville trycka lite extra hårt på är att det sociala tugget inte är och bör vara den centrala kärnverksamheten som hela amatörradiohobbyn hänger på.
Det är en viss skillnad på att marknadsföra
amatörradion som en teknisk hobby för den radioteknikintresserade med fetstil och sedan i det finstilta nämna alla de oändligt många möjligheterna som finns, bl a att delta i sociala ringar, grilla korv på fielddays eller vad det månde vara.
Alltså skillnad mot att i fetstil beskriva
amatörradion som en social hobby för alla oberoende av intresse och sedan i de finstilta nämna att en av de små smala nischerna är radiotekniska experiment, löda fast en PL-kontakt på en koax eller vad det månde vara.
Den förstnämnda "marknadsföringsformuleringen" är enligt min åsikt tydligt förankrad i de definitioner av amatörradio som en erkänd ITU-radiotjänst och som ligger till grund för våra unika privilegier medan den andra formuleringen blir rätt tam och ointressant för de som inta enbart vill prata och vara sociala korvgrillare. Den stämmer kanske bättre med Privatradio där syftet är renodlad radiokommunikation och absolut inte några tekniska experiment och mixtrande med de CE-märkta apparaterna.
Sedan det där att du inte gillar tävling och utmaningar (?) är väl en sanning med modifikation. Den senaste tävlingen du deltog i var väl i tråden om balunerna där du kämpade väl för att mäta och bevisa för dig själv och oss andra hur bra data som gick att uppnå. Intressant och givande tråd för mig. Alla tävlar vi i någon mån förstått som att vi strävar mot att förstå mer, bli bättre och komma framåt eller klättra uppåt mot toppen. Jag gör likadant, tävlar med mig själv att bygga en bättre radio eller sänka effekten till så låg nivå att det blir en utmaning att förstå att den kan räcka för att nå 100 mil.
Hela livet är en tävling tycker jag.
Jo, contesting är kul och DX-jakt också men just nu är radiorör roligare. Intressena svänger och växlar. Tur är väl det så man inte blir insnöad på en enda smal sak och inte ser världen utanför.
/Bengt