AZQ skrev: "EQL: jag vet inte om du lyssnar på 145Mhz FM på några i Malmötrakten ibland men där kan man verkligen undra hur vissa mot förmodan klarar av att ta sig fram till radion efter att ha konsumerat en viss slags dryck...och än mindre att motstationen förstår vad de säger. Sånt har jag aldrig hört på 27Mhz ärligt talat!"
----
Jodå, det händer ibland att jag lyssnar över både 2 m och 70 cm banden (kanalerna) och från tid till annan även 11 m där jag ibland hört dig och dina kompisar. Vi är ju nästan grannar, och trots det har du aldrig varit här och hälsat på.
Men det är helt korrekt det du noterat ang starka drycker och dåligt balanssinne. Om vi skall generallisera en smula så är trafikdisciplinen bättre på 11 m än på 2 m nuförtiden. I alla fall var det väldigt länge sedan jag hörde något anmärkningsvärt på 11 m utöver de där italienarna som kör med tredubbla ekoboxar så man knappt tror de är friska. Men de har nog roligt själva.
För den historieintresserade kan nämnas att det var helt ombytta roller i början av 70-talet då det milt sagt rådde fullt slagsmål på PR-bandet och amatörradio var betydligt mer städat än idag. Komiska begrepp som tomma bärvågor, tryckare, fem bananer och sju lingon, krattor och kråkor var helt okända för radioamatörerna. Nu är de mer korrekta begreppen och benämningarna okända för, inte alla, men väldigt många radioamatörer.
Det här är så klart väldigt svårt att ta till sig för unga som du, som ju inte var med förr. Men här i forumet finns fler old timers som gjort samma iakttagelser som jag har gjort.
Sedan ska man så klart inte dra alla "27-or" över samma kam. Det finns i min jättestora bekantskapskrets väldigt många som börjat med PR-radio och efter ett antal år kommit underfund med att amatörradion hade mer att erbjuda på det radiotekniska området. Det har för dessa personer handlat om att ta ett ordentligt kliv vidare i karriären, att lära sig det som krävs och sedan anammat de oskrivna regler som råder inom amatörradiohobbyn. De flesta har lämnat PR-radio och då särskilt olagligheterna med stora PA-steg och ordinära amatörradiotransceivers bakom sig. Det är nog bra.
Nog filosoferat.
Nu måste jag fortsätta bygga på rörbuggen. En perfekt BC-trafo har fiskats fram ur junkboxen och nu kan snart kopplingsarbetet börja. Går allt väl kan det bli automatiska prickar och streck till kvällskaffet - leve telegrafin!
Jag säger som Janne AQW om den där itusågade valen - so what?
/Bengt