Min uppfattning är att den "tekniska nivån" hos dagens (unga) tekniker inte nödvändigtvis är låg, men ibland får jag känslan att det på sina håll är en smula "poröst" på kunskapsfronten. Det är troligen min ålder som spökar, men jag tycker mig ha varit i situationer där en tekniker elegant löser ett nutida problem, genom att använda en "verktygslåda" som delvis är automatiserad, men att de verkligt grundläggande erfarenheterna och kunskapen om basfunktioner inte finns. Nu är det säker så, att man ibland kopplar tanken på "modern teknik" till datorrelaterade saker, men det finns ju moderna tekniklösningar som i grunden inte har med datorer att göra (solceller, värmpumpar, kärnenergisystem). Att de ofta styrs av datorer är ju en sak, men grundprocesserna är av en annan karaktär. Det är ju ingen idé att digitalisera ett samhälle, om man inte med detta avancerade verktyg också minskar vår förbrukning av allting. Ändå framställs ofta just "digitalisering" som boten mot allt ont. Märkligt nog.