Vad gäller fyrarna på 28 MHz så är det intressant att lägga märke till hur vågutbredningen förändras från tid, per månad per timme etc.
OH9TEN ex.vis har jag inte hört på länge, dit vill inte våra signaler komma nu.
I försomras, dvs juni gick DL0IGI på 28,205 MHz CW dagligen, även år 2021.
Sen i höstas hör man den aldrig, men däremot en del Franska fyrar hörs nu, dvs vintern 2022 -2023.
OH2B på 28,200 MHz har jag aldrig hört, får väl kolla upp om den är aktiv.
Vad SM6EXB riktigt menar med att lyssna utanför banden förstår jag inte.
Men vi har ju numera möjlighet att lyssna överallt från långvåg till 30 MHz med alla trafiksätt och med bra mottagare.
Att det kallas band, vars frekvens mäts i ungefärligt metertal och att banden verkar vara något hugget i sten tycker jag är lite egendomligt.
Mycket enklare att använda frekvens eller frekvensområde för de frekvenser där vi oxo får sända.
Att komradiofrekvensområdet på 27 MHz skulle ha varit ett amatörband var nytt för mig.
Men en gång i tiden när radio och i synnerhet högre frekvenser än 2 MHz inte ansågs vara till någon nytta var det öppet för alla att experimentera.
Så idag har vi bara begränsade frekvensområden.
För övrigt att lyssna finns rundradio från alla möjliga länder, radiotrafik för flyget, fartyg, militär.
Samt pirater, som endera har radiokontakter på otillåtna frekvenser dels sänder rundradioliknande program.
ställ bara in en frekvens och vänta, liksom man sätter sig ner i skogen och väntar så kommer vilda djur och visar sig.
Ställ in 4444 kHz eller 5555 kHz låt radio står och lysa en kväll, säkert kommer någon sändning att uppenbara sig.
Eller ratta över ett frekvensområde mellan två rundradiofrekvensområden.
Varför inte 7,4 till 8 MHz.
Är amatörradiotrafiken för tråkig eller inte finns alls så vrid VFO:n bara.
SM4FPD