Låg aktivitet, både på forumets lyssnar och DX del, som på banden.

Tyvärr har jag ingen antenn uppsatt för 10m och jag hör den inte på min 80m dipol.
Men lite signalspaning på youtube ger lokator KP36OI:)
 
I min lyssnarlogg för 28 MHz fyrar har jag noterat OH9TEN KP36OI
Dvs jag har hört den och skrivit ner dess fjärrskrift-ID.
Det är ju alltid två sifror i en locator.

SM4FPD
 
Tackar för tips.
Skall notera dessa i prickar o streck o ’lära mej’ hur de låter o jämföra med nästa gång jag hör den.

Ja min fullsize 80-dipol tar in den kasst trots att mkt längre bort på 10m går in skapligt på den. Även min gamle 27halva tog in den kasst.
Intressant nog tog min kortade 80-dipol med spolar 2,5m ut så den även lirar på 10m ,in den mkt bra.
Det blir väl nästan ’NVIS’ på den och för ’låg strålningsvinkel’ dit ändarna pekar på den mkt högre placerade fullstora 80-dipolen.
 
Lyssna utanför banden, kan väl betyda att man lyssnar tex på irländska hans på 30 40 och flera,i Sverige ej amatör and? I oh land finns ju delade band med olika regler för hams o övriga? Lyssnar ofta mellan banden, finns en del att lyssna på. Vad skulle hända om man använde hamsignaler på alla de band som pts avdelat till olika typer av privatradio 27 var väl en gång amatörradiofq? All trafik är inte krypterad men kräver pgm för att decoda . Flera läder i världen n har exv 40 MHz här Skåne högst sp dk oz mycket bra. Tex Kåseberga och Höllviken är väl bevis på det?
 
Vad gäller fyrarna på 28 MHz så är det intressant att lägga märke till hur vågutbredningen förändras från tid, per månad per timme etc.
OH9TEN ex.vis har jag inte hört på länge, dit vill inte våra signaler komma nu.
I försomras, dvs juni gick DL0IGI på 28,205 MHz CW dagligen, även år 2021.
Sen i höstas hör man den aldrig, men däremot en del Franska fyrar hörs nu, dvs vintern 2022 -2023.
OH2B på 28,200 MHz har jag aldrig hört, får väl kolla upp om den är aktiv.

Vad SM6EXB riktigt menar med att lyssna utanför banden förstår jag inte.
Men vi har ju numera möjlighet att lyssna överallt från långvåg till 30 MHz med alla trafiksätt och med bra mottagare.
Att det kallas band, vars frekvens mäts i ungefärligt metertal och att banden verkar vara något hugget i sten tycker jag är lite egendomligt.
Mycket enklare att använda frekvens eller frekvensområde för de frekvenser där vi oxo får sända.

Att komradiofrekvensområdet på 27 MHz skulle ha varit ett amatörband var nytt för mig.
Men en gång i tiden när radio och i synnerhet högre frekvenser än 2 MHz inte ansågs vara till någon nytta var det öppet för alla att experimentera.
Så idag har vi bara begränsade frekvensområden.

För övrigt att lyssna finns rundradio från alla möjliga länder, radiotrafik för flyget, fartyg, militär.
Samt pirater, som endera har radiokontakter på otillåtna frekvenser dels sänder rundradioliknande program.

ställ bara in en frekvens och vänta, liksom man sätter sig ner i skogen och väntar så kommer vilda djur och visar sig.
Ställ in 4444 kHz eller 5555 kHz låt radio står och lysa en kväll, säkert kommer någon sändning att uppenbara sig.
Eller ratta över ett frekvensområde mellan två rundradiofrekvensområden.
Varför inte 7,4 till 8 MHz.

Är amatörradiotrafiken för tråkig eller inte finns alls så vrid VFO:n bara.

SM4FPD
 
Refererande till amatörradioband, rundradioband. Lyssnar ofta utanför dessa. Uttryckte mig nog lite ofullständigt. Finns en hel del att lyssna på.

Mitt påstående om 27 MHz är historiskt, men kvarstår gör ju frågan om man kan använda exv sm7exb på privatradiobanden? Under förutsättningen att man använder utrustning avsedd för dessa band. Oh landet har ju delad trafik på ett amatörradioband?
 
Åtminstone i USA fick amatörerna köra 27 MHz, det var först från 1957 som man ändrade på det.
Har sett gamla mottagare från 50-talet som har med 27 MHz som amateur band.

 
Om man nu tänker band o fa, så fanns väl ett band på 29 MHz? Har för mig att exv elverk hade 29830 29870? Avsett för firmor? Någon som vet om och i så fall när det försvann? För det finns inte kvar?
 
Mitt påstående om 27 MHz är historiskt, men kvarstår gör ju frågan om man kan använda exv sm7exb på privatradiobanden?
Det finns inga formkrav överhuvudtaget på privatradio, endast att hålla sig till kanalplanen och använda typgodkänd materiel med tillåtna emissioner samt effekter. ;Man kan kalla sig för "vad som helst" på PR-bandet, och gör det ofta.

Endast av "sedvana" lever formkraven på amatörradion kvar, så i princip har det blivit riskfritt att tillämpa privatradions former även här, och i någon mån är det redan genomfört.
En betydande del av radioamatörkåren ser absolut ingen skillnad mellan "amatörradio" och "privatradio". Dessutom har PTS intresse för att övervaka trafiken på amatörbanden upphört helt.

29-MHz bandet för yrkesmässig landmobil radio med tillståndsplikt finns fortfarande kvar, men torde knappast användas i någon större omfattning.

1672904495875.png

Sedan finns ett tillståndsfritt band runt 31 MHz, men har inte hört om någon större användning i "modern tid".

Amatörradioanvändning av ISM-bandet runt 27 MHz var tillåten genom fotnoter i Atlantic City 1947 och Geneve 1959 Radioreglementena. Dock var det endast ett litet antal länder som utnyttjade dessa.

1672905269312.png
1672905509893.png
 
Tack. Som vanligt bra o tydlig info. Intressant detta med 29 MHz. Har inte sett apparat som funkar där? Mycket länge sedan jag använde det bandet. Detta med 27 och hamradio har jag hört av dels sm6buv och indirekt av sm6apq. Sm6cre och några till aldrig sett papper på det förrän nu. 31 MHz har jag sett apparater för men aldrig hört trafik. Skilja på amatör och privatradio är intressant tanke. Tänkte nog att det var uppenbart? Men inser att jag kanske tillhör en minoritet. Min tanke med frågan om amatör signaler på exv 27Mhz var föranleds av ohlandets delade band . Har inte klart för mig alla regler om detta men verkar som om oh amatörerna inte var riktigt så bundna vid bestämmelserna som övriga, i alla fall inte effektmässigt? Crossuser trafik är väl oftast förbjuden? Ev undantag mars vid speciella tillfällen, men då gäller väl även crossband?
När man lyssnar utanför svenska amatörband, så observerar jag intressanta experiment på 31 40 medflera , räckvidd ,antenner, apparater. Är det här det finns en grupp intresserade amatörer? Övriga band verkar tomma på dessa initiativ, eller bara jag som inte hör? En annan skara amatörer som hörs är en grupp som ägnar sig åt extrema fq . Finns på fb en grupp om det. Rätta mig om jag har fel, men verkar som Om det finns mycket intresse , om än skilt från själva qso intresset.
Blev lite (mycket) längre än avsett en inspireras alltid av aom eql fpd.
De sm7exb
 
Skilja på amatör och privatradio är intressant tanke.
Kan inte annat än hålla med.

Vad Mahatma Gandhi ska ha sagt om den västerländska civilisationen kommer på något sätt för mig:

"Dr. Gandhi, what are your views about western civilisation?
- It would be a good idea...
"
 
Ovan sägs:
"Endast av "sedvana" lever formkraven på amatörradion kvar, så i princip har det blivit riskfritt att tillämpa privatradions former även här, och i någon mån är det redan genomfört.
En betydande del av radioamatörkåren ser absolut ingen skillnad mellan "amatörradio" och "privatradio". Dessutom har PTS intresse för att övervaka trafiken på amatörbanden upphört helt."

Vad gäller kontroll av radiotrafiken är det säkert helt rätt, men i övrigt ställer jag mig lite frågande. Oavsett vad man anser om utbildningsnivå och certifikatprov, så vore det väl konstigt om man som nybliven signalinnehavare inte märker vad man just kvalificerat sig för? Det borde väl vara orimligt att missa skillnaden mellan vanlig "27 MHz tjôtradio" och HF-verksamhet med möjlighet till hundratals W uteffekt som exempel? Men det kanske har blivit en glidning rent semantiskt, så att radioamatörer tror sig syssla med "privat radio" eller nåt.
 
Tråden har spårat ur.
Så här skrev jag vid trådstarten:

Vore kul att läsa om någon hört något intressant på banden utanför amatörbanden.
Förra hösten och vintern var ju Mystery Radio 21 ganska aktiv på 4865 kHz +- Men har inte hör den stationen i höst.
Kollar även det sk 45 m bandet då och då dvs 6640 - 6680 kHz, många år sen man hörde svenska röster där, en och annan sydeurope numera, som larvar sig i miken bara.
På 7 MHz kan man njuta av de ryska propaganda sändinngarna 7050, 7055 kHz. Tur att man inte förstår språket så slipper man vad de är ute efter.
Shortvave Radio är stark numera på 3975 och 6160 kHz AM. Tidvis trevlig musik, och en otrolig massa fakta om amatörradio etc.
I piratbandet 6200 - 6300 kHz hörs ibland någon rätt svag signal modulerad med musik , vet ej om de tär pirater eller ej. Någon religiös propaganda station kan finnas.
Bandet 1610 - 1680 kHz dvs över mellanvågen, hör finns som vanligt en och annan pirat. det som jag tycker märks är att frekvensområdet numer är väldigt tyst. Flera sändare med någon form av data, kanske sjöfartssignaler, data, navigering etc är tysta.
Några kul tips????

SM4FPD som än idag rattar lite på VFO ratten....




Senare innehåll i denna tråden har urartat, med förkastande av komradio, nedvärdering av radiointresserade och de med låg utbildning, och nedskitning av allmänt beteende passar bättre i den nya tråden som skapades för ändamålet.
denna: https://ham.se/threads/generell-sam...dio-certifikatklasser-kvalite-med-mera.27257/

SM4FPD
 
Håller med FPD, detta ständiga gnäll över de amatörer som kommer från komradion finns att läsa lite överallt här på vårt forum.
Då påhoppen riktar sig mot en stor del av oss här så kanske det är dags för administratörerna att sätta upp tydligare riktlinjer för hur man beter sig här och agera för att de upprätthålls.
 
Förhoppningen var att alla skulle se det som en uppmaning (och en möjlighet) att publicera dylika åsikter i just den tråden som vi skapade för det ändamålet. Om det inte fungerar i praktiken får vi börja flytta vissa inlägg dit. helst vill vi undvika att behöva göra det så klart.

Själv har jag säkert 3-4 st 27MHz apparater i hyllorna och jag saknar verkligen rävjakterna vi var så väldigt aktiva inom på 80-talet, det var väldigt kul och socialt med klubbverksamhet osv. Amatörradio och 27MHz har alltid funnits i en och samma klubb här hos oss, vi gör ingen skillnad och vi är alla kompisar.


Och även om vi bortser från inlägg som förkastande osv så även en del andra trådar tenderar till att bli mastodontiska och ämnet inom tråden kan förändras rätt så radikalt, det vore väldigt bra om vi vid sådana tillfällen skapar en ny tråd så vi håller olika ämnen inom olika trådar, det underlättar när man letar efter info i efterhand om inte annat.
 
Då skall jag väl bidra med något som kan vara intressant att lyssna på.
Just nu körs det AM på 3640 kHz, gammaldags kanske, men intressant att inse hur det var förr.
Hur många fått igång gamla historiska radiostationer och AM sändare och fått dem att funka.
Hur AM låter, hur AM med sin större bandbredd är mer känsligt för selektiv fading.
Hur andra amatörer inte tar hänsyn utan lägger sig med slutsteg och försöker störa bort de där AM-stationerna.
Ett bra exempel på hur radioamatörer ändå företar sig radiotekniska experiment.

Dagligen på några andra frekvenser förekommer AM ringar från andra länder. Har ej tider och frekvenser nu...

Jag har oxo roat mig med att renovera några komunikationsradioapparater med AM, och i 27 MHz.
En utmaning i vissa fall att få liv i dem, men annat än att prova sändaren på konstlast gäller inte.
Hur AM ändå kunde användas vid tidigare solfläckcyklar för transatlantiska förbindelser är ändå spännande att ha i minnet.

Något i AM stationena som alltid förundrat mig är den sorts noiseblanker man nvände, eller kopierade mellan alla fabrikat. Några dioder vid AM detektorn som gjorde att de upplevs brusa mindre. En svag bärvåg bruade , något som ite händer vid AM lyssning i våra amatörradiomottagare. Dessa kopplingar gick man igenom i tidningen Radio&Television på 60 talet har jag ett minne av. Kopplingar som är förglömda numera.

Ja visst vet jag att det finns AM-förnekare bland radioamatöer som aktivt föröker störa ut de om provkör gammelgrejer.

För övrigt verkar rundradio med AM vara en art som mer och mer försvinner.
Liksom även piratradio, sällan man hör såna numera.
Men något som är kul att lyssna på borde finnas för den är tråden?????

SM4FotPeDahl
 
Back
Top