Inga kul tips på den här tråden heller.
Som tur är finns radiofyrar på amatörbanden,
Nä och såklart inte när en sån som jag försöker krysta fram ngt, inser det.
Fyrar…där jag inte förstår vad som nycklas ^^ …ja, jag vet inte men…de e väl avsaknaden på andra kul saker o lyssna på kanske.
Det finns en…fyr, säkert inte så långt bort ifrån mej av signalstyrkan att döma som jag hovrat över ett tag.
Satte mej med ett papper och försökte rita ner dess beacon. Mkt prickar o streck blev det.
Den nycklar ju mkt snabbare än jag hinner rita ner så jag insåg direkt att får jag ett tecken per varv så att säga…får jag va nöjd.
Satte jag vattenfallet på 20kHz brett på min Icom så kunde man ju se prickarna och strecken i klartext. Det underlättade(?) en del.
Problemet blev att för varje varv och när det vart dax för ’nästa tecken’ jag ännu saknar…så såg man ju ett par tecken till precis efter som ju bara vart o memorera…men när jag satte pennan mot pappret så hade jag redan glömt dem.
’Tusan ock, aja bara att vänta ut den till nästa varv’ och ’gäller nu att koncentrera mej på enbart ett tecken även om jag ser fler jag tror mej komma ihåg’
Det hjälpte ändå inte..när saknade tecknet kom…yes, en sexa de e lugnt…vi tar den efter med…så när det skulle skrivas vart jag lost igen.
-ähh, jag skiter i detta nu…gick o hämta kaffe.
Satte mej på nytt och….nä f-n heller…jag SKA ta bara ETT tecken till. Sådär höll det på. Tog mej 50 minuter att ta de…tror 51 tecken beacon tog i anspråk - är det 60-takt då eller…60 tecken i timmen^^?
Det vart 2 tecken jag gick bet på som ni kanske kan hjälpa mej med. Kanske inte går att säga taget ’ur sitt sammanhang’ men iaf:
-•••-
sen en till:
•-•-•-
Jag lyckades bena ut fyren ändå utan dessa och min misstanke om en lokal fyr stämde mkt riktigt. S9 på bästa antennen och S0 men hörbar på den sämsta.
En killgissning om de bägge förlorade tecknen är att det betyder ’streck’ eller ’slut’ eller ngt ditåt.