Lagom rigg för att börja testa HF?

Fullständigt omöjligt!
En optimerad 6 element yagi ger 10dBD.
Du har en 5 elementare.

Jasså, vad bygger du dina av? -Silvertejp och järnrör och har den liggandes på backen? LÄS PÅ!!!!!!
Dessa går INTE att jämföra med vedbodsnickrade yagis med uglybaluns, halvt ihopsäckade.
 
Last edited:
Alla ni med antennkunskaper (Ja, bara ni!)
Vad säger ni, Är det verkligen inte möjligt att nå mera än 10dbd från ovanstående LFA mer än en våglängd upp i luften?

-Låt oss höra!
 
@Johan - Du behöver inte börja med master och Yagi. Själv har jag börjat med 100w och en FD4 upphängd ca 6 meter i 2 björkar och hittills kört 95 länder på alla kontinenter.
 
Det är mycket tveksamt att ange siffror på antennvinsten där man inkluderar markreflexen, och dessutom med 2 decimaler...
Markens elektriska egenskaper som är frekvensberoende påverkar detta på ett påtagligt sätt.

De 5 dB extra som anges på 10 m höjd jämfört med frirymdsvärdet 9 dBd, vilket är någorlunda rimligt, tyder på att perfekt ledande mark har antagits, och dessutom på att höjden varierats i simuleringen tills ett maximum i huvudstrålningsriktningen uppnåtts.

Seriösa antennförsäljare som t.ex. Marconi, TCI eller Rohde&Schwarz brukar ange ett avrundat medelvärde på antennvinsten över frekvensområdet och sedan ange hur formerna hos strålningsdiagrammen ser ut på olika frekvenser och monteringshöjder. Detta har man sedan verifierat genom mätningar på skalmodeller i ekofria rum samt med helikoptermätningar.

Tyvärr är amatörradioantennbranschen full av påståenden om produkterna vilka är dåligt förankrade i verkligheten. Detta gör man i förvissningen om att praktiskt taget inga amatörer har resurser att kontrollera dessa.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jasså, vad bygger du dina av? -Silvertejp och järnrör och har den liggandes på backen? LÄS PÅ!!!!!!
Dessa går INTE att jämföra med vedbodsnickrade yagis med uglybaluns, halvt ihopsäckade.

Hmm...undrar över dina grejor, har du köpt dem själv?
 
Det är mycket tveksamt att ange siffror på antennvinsten där man inkluderar markreflexen, och dessutom med 2 decimaler...
Markens elektriska egenskaper som är frekvensberoende påverkar detta på ett påtagligt sätt.

De 5 dB extra som anges på 10 m höjd jämfört med frirymdsvärdet 9 dBd, vilket är någorlunda rimligt, tyder på att perfekt ledande mark har antagits, och dessutom på att höjden varierats i simuleringen tills ett maximum i huvudstrålningsriktningen uppnåtts.

Seriösa antennförsäljare som t.ex. Marconi, TCI eller Rohde&Schwarz brukar ange ett avrundat medelvärde på antennvinsten över frekvensområdet och sedan ange hur formerna hos strålningsdiagrammen ser ut på olika frekvenser och monteringshöjder. Detta har man sedan verifierat genom mätningar på skalmodeller i ekofria rum samt med helikoptermätningar.

Tyvärr är amatörradioantennbranschen full av påståenden om produkterna vilka är dåligt förankrade i verkligheten. Detta gör man i förvissningen om att praktiskt taget inga amatörer har resurser att kontrollera dessa.

73/
Karl-Arne
SM0AOM


Ja men, Karl-Arne V E M kör med frirymdsvärde??????? -De flesta har väl mark under sina antenner.
Med perfekt ledande mark är det alltså m ö j l i g t med det värde jag angav! -BRA! Det var det jag ville veta.
Sedan att marken kan vara olika beskaffad, Ja, det fattar även jag.
 
Det är lättare att jämföra olika antenner vid frirymdsmätning som inte tar hänsyn varken till antennhöjd eller
markförhållanden.

Det är väl det som menas SA2CER.
 
I den bransch som jag verkar, professionella radiosystem, anses det som oseriöst att ange antennvinster för HF-antenner som annat än
riktvärden, därför att omgivningen påverkar så mycket.

Det är strålningsdiagrammets form som brukaren är intresserad av, och leverantörerna anger antingen uppmätta eller simulerade diagram till ledning åt systemkonstruktören att välja rätt antenntyper och orientering av antennerna för givna täckningsområden.

Ofta är sidolobsundertryckning och rätt strålningsvinkel mycket viktigare än själva beloppet av antennvinsten.
Särskilt gäller detta för mottagarstationer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jasså, vad bygger du dina av? -Silvertejp och järnrör och har den liggandes på backen? LÄS PÅ!!!!!!
Dessa går INTE att jämföra med vedbodsnickrade yagis med uglybaluns, halvt ihopsäckade.

Du var mig en oförskämd jäkel!
 
Du var mig en oförskämd jäkel!

Vad är du för människa? Det var DU som började snyta till MIG med att det är "Omöjligt" att få 13.62 dbd på en 5-elem 10m LFA yagi med
8m bom, 10m ovan mark.

Men det ÄR ju möjligt!! (Må vara med optimal mark) -Men det är möjligt. -Inte omöjligt så som du påstår. DU HAR JU F E L!
Du hoppar in i en debatt och snyter till folk med rena faktafel, skitprat helt enkelt! Om du inbillar dig att jag tar det så tar du väldigt fel! Det skall du ha klart för dig.
 
Last edited:
Vi får hoppas att kunskaperna och hövligheten växer till sig med tiden! ;-)

Det är väl dina kunskaper som måste växa -Eftersom du har fel! ..Eller hur? Eftersom det går att få 13.62dbd gain på en 5-elem LFA med 8m bom 10m upp med optimal mark under!

Så, Vad har du för problem?

På alla forum finns det alltid några individer som skall studsa in och snyta till andra med i en nedsättande ton. Är det månne nåt socialt?
Men när man gör det på mig med rena faktafel, Då blir jag förbannad. Du har ju ingenting att komma med efterom du har fel !!
-Så varför i hela friden kände du att du var tvungen att hoppa in? Och i den ironiska tonen? Förstår du inte att det retar upp folk, speciellt som DU har fel.
 
Last edited:
Du var mig en oförskämd jäkel!

Är jag oförskämd för att jag inte stillatigande accepterar nedsättande ironi från en som faktiskt h a r f e l?
Då har ni fått det här med forum om bakfoten.
Måste man börja vara nedsättande mot andra, beväpnad med sakfel, DÅ har man problem!
OCH då får man räkna med en motreaktion, Åtminstone från mig.
 
Konstruktören G0KSC har simulerat fram 16,09 dBi för en 5 ele 28 MHz LFA antenn monterad på 15 m höjd över ospecificerad mark.

Om vi då räknar bort 5 dB som är troligt bidrag från markreflexen så hamnar vi på 11 dBi eller c:a 9 dBd. Det är fortfarande en hög siffra med tanke på att det är en kompakt antenn med en mycket kort bom (endast 8 m) som ju inte ens är en våglängd lång.

28MHz 5el LFA Yagi
 
Konstruktören G0KSC har simulerat fram 16,09 dBi för en 5 ele 28 MHz LFA antenn monterad på 15 m höjd över ospecificerad mark.

Om vi då räknar bort 5 dB som är troligt bidrag från markreflexen så hamnar vi på 11 dBi eller c:a 9 dBd. Det är fortfarande en hög siffra med tanke på att det är en kompakt antenn med en mycket kort bom (endast 8 m) som ju inte ens är en våglängd lång.

28MHz 5el LFA Yagi


Jo, men, nu är det där HT1ZD Den har för övrigt 8.2m bom.

Den jag har är denna:
5 element 28MHz LFA Yagi (8m)

Vilken är mätad på 10m höjd med 15.77dbi. Minus 2.15 så landar vi på 13.62dbd
Så tolkar jag det! Och visst! Säkerligen räknat på den bästa marken av världar. Men sådan mark existerar ju någonstans. Och märk väl, Att jag tog med beräkningen av markreflex på den nivå jag har min antenn -Detta eftersom jag h a r mark under min. Sedan vet jag inte hur bra den är, men att det är m ö j l i g t att antennen ger nämda förstärkning. Det var det hela.
Detta väckte uppenbarligen starka känslor hos en del. Så pass att ilsken ironi kunde anas. -Inte från dig men från några andra.
 
Last edited:
SA2CER skrev: "Då har ni fått det här med forum om bakfoten.
Måste man börja vara nedsättande mot andra, beväpnad med sakfel, DÅ har man problem!
OCH då får man räkna med en motreaktion, Åtminstone från mig. "

Du är välkommen hit, Lars. Här kan man lära sig mycket. Om man ska lära sig krävs att man inte tror att man redan vet allt. Om du anlägger en mer vänlig och ödmjuk ton blir det ännu lättare att bli accepterad och respekterad. Du har fått några riktigt bra svar från personer som kan fantastiskt mycket om radio och antenner. Läs deras inlägg igen och tänk efter ett tag. Sedan får vi kanske lämna tillbaka tråden till den som startade.
Sture
 
SA2CER skrev: "Då har ni fått det här med forum om bakfoten.
Måste man börja vara nedsättande mot andra, beväpnad med sakfel, DÅ har man problem!
OCH då får man räkna med en motreaktion, Åtminstone från mig. "

Du är välkommen hit, Lars. Här kan man lära sig mycket. Om man ska lära sig krävs att man inte tror att man redan vet allt. Om du anlägger en mer vänlig och ödmjuk ton blir det ännu lättare att bli accepterad och respekterad. Du har fått några riktigt bra svar från personer som kan fantastiskt mycket om radio och antenner. Läs deras inlägg igen och tänk efter ett tag. Sedan får vi kanske lämna tillbaka tråden till den som startade.
Sture

Så talar en självutnämd dispot. Nu talar du till mig som till ett barn!
Sture -Du har ju fel!!! ..Varför försöka dumgöra mig? Kan du inte erkänna att du har fel istället för att förlöjliga mig.
Vem tror du att du är egentligen? Har du inget bättre för dig?
 
Last edited:
Jo, men, nu är det där HT1ZD Den har för övrigt 8.2m bom.

Den jag har är denna:
5 element 28MHz LFA Yagi (8m)

Vilken är mätad på 10m höjd med 15.77dbi. Minus 2.15 så landar vi på 13.62dbd
Så tolkar jag det! Och visst! Säkerligen räknat på den bästa marken av världar. Men sådan mark existerar ju någonstans. Och märk väl, Att jag tog med beräkningen av markreflex på den nivå jag har min antenn -Detta eftersom jag h a r mark under min. Sedan vet jag inte hur bra den är, men att med den KAN antennen ge nämda förstärkning. Det var det hela.

Antennen är inte uppmätt någonstans, utan bara simulerad.

Jämförd med de "free-space" värden som man traditionellt anger för Yagi-antenner med denna bomlängd av 8 - 8,5 dBd
ligger de angivna värdena ungefär där man hamnar med lite ytterligare optimering av det slag som Chen och Cheng kom med i slutet av 70-talet. Detta lade till ytterligare 0,8 - 1 dB.

Nu är moderna simuleringsprogram så pass bra att de ger numeriska resultat som ligger inom 10% eller 0,5 dB från verkligheten,men endast med de förutsättningar eller randvillkor som de fungerar inom.

Ett av dessa randvillkor är den markmodell som används, och om "perfekt ledande mark" kan man säga att den endast finns i skolböcker.

Det är av den orsaken jag anser att det är lätt oseriöst att ange värden på antennvinst över perfekt ledande mark, dessutom med två decimaler.
Med åren lär man dock sig att genomskåda sådant.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Men det är ju tur att ni är så kloka då, Eller hur?
-Ta och uppfinn nånting då istället för att sitta här och snacka o surra!

KLART SLUT!
 
Back
Top