Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eller så köper man en billig gammal fungerande station för några få tusenlappar och får vara medveten om att den KAN lägga av och ta den smällen, den kan ju också fungera länge till och kan vara ett alternativ om man bara vill "prova på".
Men nytt är ju alltid nytt.
Jag vill dock avråda en nybörjare från att skaffa en för liten menystyrd radio ex. Yaesu 857 o likn, visserligen en kanonradio för sitt ändamål men verkligen tröttsamt att alltid ha manualen bredvid radion när man egentligen bara vill köra radio.
Det kan fort ta udden av det roliga när man missar det där speciella qso:et för att man är inne i menyer och febrilt letar efter filterinställningar, split funktionen.. Osv..
Pensionsåldern på gamla radioapparater beror på hur mycket och vid vilket temperatur de körts.
Sture
Självklart skall man inte köpa gammalt rostigt "mög" som inte fungerar eller som snart går sönder.Jag tycker att det är jätteroligt att löda och konstruera, men jag gillar inte att behöva göra "Hjärt-Lung-Räddning" på äldre riggar som påstås skall fungera "klanderfritt"! Komponenter har visst en pensionsålder, så enkelt är det.
Jag håller med harry - du "målar fan på väggen". Visst kan det finnas problem - men det
kan det kan bli problem med nya apparater också. Konstruktionsmissar så att slutsteget
svänger ihjäl sig. AGC spiken som diskuterades nyligen med mera.
En del komponenter åldras men som sagt det går att hålla efter, det blir en hobby i hobbyn.
Än så länge kan man nog få tag på komponenter, att leta på ebay anser många vara ett nöje.
Så det du uppfattar som en pina SA2CER uppfattar andra som ett nöje - det gäller, som alltid
att känna sig själv och vad du själv gillar.
SA2CER, du överdriver. Jag har ett antal apparater här och förutom de jag byggt själv är min nyaste köperadio 20 år gammal. Några har 40-50 år på nacken och den äldsta är från 40-talet.
Den enda jag har svurit åt är en ICOM 271 från 80-talet som lider av taskiga elektrolyter. Men det är ju mitt fel då jag planerat att byta dem i många år men har inte kommit mig för, den levererar ju även om den är morgontrött...
Jag vill nog påstå att en riktigt gammal radio ger mer nöje än en helt ny, och det på många plan. Har man dessutom fått något problem och lyckats felsöka och reparera så är man mer nöjd än när nya radion återvänder från en garantireparation. Med riktigt nya apparater fullproppade med processorer och trånga chassin med ytmonterade kort är man ofta hjälplös och frustrerad. Att reparera en gammal rigg är dessutom ofta billigare då man har större svängrum än att vara hänvisad till specialkomponenter.
Att sitta och fjutta med en datormus eller bläddra i ändlösa menyer är inget nöje. En radio ska ha ordentliga vred och rattar och man ska helst köra den med hela kroppen.
Du skriver: "En del komponenter åldras men som sagt det går att hålla efter, det blir en hobby i hobbyn" -Berätta hur du gör för att hålla efter tin whiskers som bildas inuti transistorkapslar, Ex to-39 kapslar?
Och visst håller även jag med er som gillar de äldre klassikerna, de är trevliga. Men att det finns risker med att shoppa gamla "häckar" som är 30år! Jag skulle A L D R I G betala mer än 2.000:- för en elektronikpryl som är mer än 10 år gammal oavsett om nypriset så var 150.000 med det jag vet idag,
Att det blir så bra att de får bygga telegrafisändare av återvunnet materiel med sina inhämtade kunskaper är väl att hoppas på för mycket... hi hi hi. Skämt åsido... det är, om än fullständigt obegripligt för många, en speciell känsla att få snurr på egenbyggd sändare och höras "långt bort i andra länder". Jag började med en BC-312D och en egenbyggd TX; 6AG7 - 807, kristallstyrd förstås. Kanske ett obegripligt koncept för många?