Lagom rigg för att börja testa HF?

Det är intressant, eller egentligen bara sorgligt, hur rutten kvalitet det ofta är på modern elektronik.
Elektrolyter till exempel, man kunde väl rimligen tycka att teknikutvecklingen i alla fall inneburit en
viss förbättring men det är inte ovanligt med "bad caps" som ibland inte ens håller garantitiden.
Och dåliga lödningar...

Själv har jag mycket gammalt jox och känner mig nöjd med det. Inte minst över att det oftast enkelt
går att få liv i apparaten genom att byta en enkel komponent som lätt går att få tag i.
 
UKE skrev; "Elektrolyter till exempel, man kunde väl rimligen tycka att teknikutvecklingen i alla fall inneburit en viss förbättring men det är inte ovanligt med "bad caps" som ibland inte ens håller garantitiden. Och dåliga lödningar..."

Allt det där är ju en avvägning mellan hur länge tillverkaren vill att apparaten skall fungera och möjligheten att pracka på oss nya saker vi egentligen inte behöver. Håller den för länge så minskar ju nyförsäljningen och håller den inte garantitiden ut så blir det kostsamt i andra änden. Skulle tro att garantitiden plus lite bonustid på något halvår eller så är optimalt sedan bör nog alla konsumentprodukter totalhaverera. Annars hade väl världsekonomin havererat vilket troligen är ett sämre alternativ?

Teknikutvecklingen har gjort att det finns högkvalitativa komponenter med lång livslängd att få tag på men de är betydligt dyrare och att använda sådana fina saker går ju inte på en konkurrensutsatt massmarknad där varje cent i tillverkningskedjan vägs på guldvåg.

Förr i tiden tillverkades prylarna för att hålla "i all oändlighet" men de principerna övergavs sedermera till förmån för andra värden. Det är väl därför vi kan plugga in en 40-talsradio som stått på en vind sedan 60-talet och konstatera att den fortfarande fungerar. Någon ellyt kan ha torkat och papperskondensator kan läcka men det går ju lätt att åtgärda av den händige radioamatören.

Inte lätt att ge entydiga råd till en nybörjare som TS och som bara vill känna efter om det här med amatörradio är intressant. Det beror ju på huruvida man är beredd att ev behöva mixtra med apparaterna eller om man anser sig ha råd att köpa sig fri och få garanti på produkten de första åren.
 
Last edited:
"Inte lätt att ge entydiga råd till en nybörjare som TS och som bara vill känna efter om det här med amatörradio är intressant. Det beror ju på huruvida man är beredd att ev behöva mixtra med apparaterna eller om man anser sig ha råd att köpa sig fri och få garanti på produkten de första åren.

Instämmer helt.
Min erfarenhet som "kommersiell rådgivare" under nära 30 år så har jag förstått att vad det egentligen handlar om är två saker; dels finns det för mycket att välja på bland säljföretagen och dels vet man inte vad man egentligen håller på med.

När man går in i amatörradiohobbyn som rent teknikintresserad så finns det inga frågor om vilken radioapparat man ska skaffa sig. Man bara "gör" och allting utvecklar sig understundom.
När man går in i amatörradiohybbyn som radiooperatör så finns det enbart en enda fråga; vilken burk är häftigast?

Båda ingångarna fordrar en plånbok stor som en elefant om man inte kan avancera långsamt. Tekniknörden behöver köpa inte bara komponenter utan alla instrumenten till experimentbänken. Operatören har en likadan situation.
Ett långsamt avancemang ger flera guldvärden i både kunskaper och pengar över till mat, hyra, kläder och skatt. Kanske en glass då och då, rentav.
Har man bråttom, eller lyssnar för mycket till vad andra har att säga, så rusar det på och man kan finna sig själv längst nere i botten av en avgrund där varken teknikkunskaperna eller QSO är inom räckhåll. I kylen finns ett halvätet äpple och i frysen bara is, medan bilen rostat ner sig till en slagghög på parkeringen och kläderna hänger som trasor.

Skynda långsamt! "Saliga äro de saktmodiga ty de skola styra jorden" ....saliga äro de tröga ty de skola äga massor....

...önskar jag själv hade kunnat vara trögare, eller heter det egentligen trägre?....
 
"The Meek will inherit the Earth, because they haven't got the balls to refuse it"

- Klotter på busskur i universitetsstaden Oxford.

73/
Karl - Arne
SM0AOM
 
Last edited:
"The Meek will inherit the earth - but in the meantime the strong will make a pretty comfortable living"

- Jim Davis ur Garfield the Cat -
 
Jaha, Johan, nu har du fått goda råd av olika de slag. ;-)
Det absolut viktigaste för att köra radio är antennerna. Idag är stördimman ett stort problem, särskilt om man bor i tätbebyggda områden. Det gäller att se till att inte matarledningen till antennen fungerar som antenn. Jag tror det har större betydelse för hur man upplever starten på kortvåg, än något annat. Om man ska ha en halvbra men billig ny station för 8000 kr eller en ganska bra begagnad för 2000 kr är av mindre betydelse. Så ... välkommen på kortvåg, vad du än väljer!
Sture
 
Sagt av gammal erfaren kollega i början av 80-talet:

"En investerad krona i antennen motsvarar minst tre kronor i radion"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne så sant!
"En investerad krona i antennen motsvarar minst tre kronor i radion"
Av olika anledningar hamnade jag här i obygden, men det hade sina fördelar beträffande "frihet" vad
gäller radiokörande. Jag är ingen tekniker, men har haft det skitskoj med antennexperiment. Vilket mellan mitt skogsjobb har gett mig anledning att njuta av radiohobbyn. Hoppas fler får denna möjlighet.
/73 Uffe -CIQ
 
Japp, Allt hänger på vad man vill starta med.
Vill du börja med att dona, meka och pyssla och du har en stoor junk-box -Köp en begagnad!
Vill du börja med att köra radio -Följ mitt råd!
Vill du börja med att köra radio O C H meka dona -Följ mitt råd! (Då kan du bygga upp junk-box och erfarenheter m e d a n s du kan köra radio)

Skämt & sido Alla delar med sig av SINA erfarenheter, Du väljer.

Välkommen ut på HF !
 
Sagt av gammal erfaren kollega i början av 80-talet:

"En investerad krona i antennen motsvarar minst tre kronor i radion"

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Helt rätt!

Med en fin antenn med 10 decibels förstärkning över en dipol så blir dina 100w till 1.000w. Man "hör" bättre också.

Det blir extra roligt om man varit noga hela vägen med lågförlustkoax och silverkontakter och vet att det är så bra det kan bli. Ibland när jag far till ett av mina sommar-qth´n där jag har just en sådan antenn installerad ids jag sällan ta med slutsteget. Sådana antenner tar dock plats.
 
Last edited:
Jo köp en begagnad IC-718 för 4000 kr, så slipper du IMD.
Köp sedan en mast, det kan finnas begagnade Versatower, för kanske 15 000 kr, (obs utan punkt som är SI för hur man skriver större tal).
På den sätter du en beg 3 el Yagi för 14, 21 och 28 MHz, går att få för under 10 000 kr.
Grävarbetet för mastfundamentet kan du köpa för kanske 5 000 kr, plus betong då.
En perfekt nybörjaranläggning, där antennen spelar stört roll.
Ja vill du kunna köra 18 och 24 MHz då blir det en logpelle,.
Visst ja, en rotor måste du ha om antennen skall göra radiostationen rättvisa.

Annars kan du satsa på 1,8 - 2 MHz och 3,5 - 3,8 MHz med trådantenn, se till att inte förlora tiondelar av dB bara, med fel trådtyp, fel baluntyp, eller en FD4. Givetvis måste du ha RG-213 eller hembygd stege. Ja tillkommer förstås en antennavstämmare som man bygger själv. Se till att inte göra som alla andra och sätta balunen efter avstämaren det kan ge förluster på tiondels dB.
Det går säkert att skrapa ihop lämpliga vridkondingar för några tusen.

De
SM4FPD
 
Grattis, SA2CER, som har en antenn med 10 dBd på kortvåg!

Jag tänkte bara tillägga att mitt inlägg inte handlade om det, utan om hur man undviker besvärande störningar vid mottagning. Då handlar det inte heller primärt om den ena eller andra koaxialkabeln, utan om att undvika att kabelns utsida fungerar som antenn. För min del har det varit ett lyft att börja använda balanserade transmissionsledningar och dito antennavstämningsenheter. Tips är att läsa artiklar och inlägg av SM7CBS m.fl.

Kul att du är nöjd med FT-450!

Sture
 
Grattis, SA2CER, som har en antenn med 10 dBd på kortvåg!

Jag tänkte bara tillägga att mitt inlägg inte handlade om det, utan om hur man undviker besvärande störningar vid mottagning. Då handlar det inte heller primärt om den ena eller andra koaxialkabeln, utan om att undvika att kabelns utsida fungerar som antenn. För min del har det varit ett lyft att börja använda balanserade transmissionsledningar och dito antennavstämningsenheter. Tips är att läsa artiklar och inlägg av SM7CBS m.fl.

Kul att du är nöjd med FT-450!

Sture

Min beam är en LFA, Loop Feed Array och har otroligt snygga loober vilket gör att den inte plockar in ovidkommande signaler o störningar. 5Kw Balun och nedgrävd koax in till stugan -Mycket trevligt.
 
Låter bra det, SA2CER! Förstår att du har minst 7 el monoband yagi för något band i så fall. Kanon!
 
Ja störningar är ju ett gissel men vad du än gör Johan, komplicera inte till det i början. KISS!

Dom första kontakterna jag gjorde som nybliven radioamatör var på 80m bandet med min IC-751A (som jag förresten bytte bort min FT-450AT mot pga det lilla formatet), en dipol på ca 1,5m höjd liggandes på häcken runt huset under snön, gjord av en massa gamla RK kabelstumpar med tvinnade skarvar och matarledning var den nedrivna rg59 kabeln som gick till den gamla vhf-tv antennen.
Hade inte ens några lösa pl-kontakter med med lite eltejp så höll sig kabeln på plats bakom radion.

Inte mkt rätt där, störningar till tusen och swr-värdet ska vi inte tala om, men man fick vara försiktig med uteffekten, det fanns nog tillräckligt med förluster både här och där men körkåt som man var brydde man sig inte och förbaskat så roligt det var, gick kanon inom SM/OH
 
Låter bra det, SA2CER! Förstår att du har minst 7 el monoband yagi för något band i så fall. Kanon!


....Jasså minsann, Det är till att vara ironisk? Eller så behöver du plugga på lite mera innan du svarar.

Nja, min är en 5-elementare med 8m bom för 10m.

http://www.antennerna.se/product.html?product_id=311&category_id=67

Den ger t.o.m mera!!
Den ger 13.62 dbd i förstärkning då jag har den mer än 10m upp i luften, serru' ;)

Det här trodde jag att du visste! Du har väl hållit på med antenner ett bra tag nu. Och kört contest.
(Du borde prova att stacka några LFA!)
Det skrevs om dig om någon Bobtail-antenn för 40m, -Har du kvar nån ritning på den?
Och på tal om det, kan du hjälpa mig med en rhomb 4 våglängders för 20m Jag behöver input och konstruktiva förslag från dem som har testat antenntypen, Har du det så hör av dig!

M.v.h
 
Last edited:
Nja, min är en 5-elementare med 8m bom för 10m.
Den ger 13.62 dbd i förstärkning då jag har den mer än 10m upp i luften, serru' ;)

Fullständigt omöjligt!
En optimerad 6 element yagi ger 10dBD.
Du har en 5 elementare.
 
Ja störningar är ju ett gissel men vad du än gör Johan, komplicera inte till det i början. KISS!

Dom första kontakterna jag gjorde som nybliven radioamatör var på 80m bandet med min IC-751A (som jag förresten bytte bort min FT-450AT mot pga det lilla formatet), en dipol på ca 1,5m höjd liggandes på häcken runt huset under snön, gjord av en massa gamla RK kabelstumpar med tvinnade skarvar och matarledning var den nedrivna rg59 kabeln som gick till den gamla vhf-tv antennen.
Hade inte ens några lösa pl-kontakter med med lite eltejp så höll sig kabeln på plats bakom radion.

Inte mkt rätt där, störningar till tusen och swr-värdet ska vi inte tala om, men man fick vara försiktig med uteffekten, det fanns nog tillräckligt med förluster både här och där men körkåt som man var brydde man sig inte och förbaskat så roligt det var, gick kanon inom SM/OH

Haha, Ja, säg, har vi inte alla gjort det nån gång? Jag minns den 208m långa fk jag o min polare peter på tidigt 80-tal lade upp på hans hyreshustak för att lyssna bra på Radio Luxemburg. Vi ringde in till programmet den kvällen och kom med! -Gissa om vi började gilla radio!
-Hade människan inte gjort på det här viset så hade vi inte kommit till månen.
Nästa steg blev en FM-Sändare om 7w och televerket jagade oss ;) men gud vad musik vi hann spela och högstadiskolornas elever lyssnade och fick t.o.m ringa in. Ja, herregud, tur att det är preskiberat nu ;)
 
Back
Top