Licensavgift för datorer !

@SM2VXJ:

Och var tror du kostnaden för reklamen i de "fria" kanalerna hamnar? Som jag ser det så var SVT, tills de införde den här ändringen, den enda kanal som du faktiskt kunde undvika att betala för. Om du inte valde att leva totalt "off grid" och producerade allt själv.
 
Last edited:
Hej jag tittar inte heller på tv överhuvudtaget.Men jag råkade att få med en digitaltv
box via något erbjudande ifrån Comhem så den vart ståendes ouppackad i lägenheten
tills Radiotjänst kom på att jag hade en sådan box och jag vart påtvingad en betalnings-
avi ifrån Radiotjänst och har man en digitalbox så blir man aldrig av med den i registrern
så den åkte ut i förrådet enligt vad man måste göra som Radiotjänst säger för att
bli av med tv avgiften.


Jag har hört att Digitaltv box är MPEG 2 standard stämmer det elller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Från 1957 och fram till 1979 så betalade jag 'radiomottagareavgift' = radiolicens.
1980 så togs den bort och inbakades i TV-licensen.

Radiolicens gällde för innehavet av en radiomottagare och inte för SR,s utsändningar utan bara för radion och den gällde även som licens för amatörradiomottagning !

TV-licensen gäller bara för TV-mottagaren som sådan och inte för programutbudet !

SVT,s program skall vara fria från reklam och 'sponsring' anses inte vara reklam för det företag som sponsrar ett visst program, lite märkligt hur man kan 'vränga orden' till sin egen fördel.

En dator som kan ta emot TV-utsändningar jämställes med en vanlig TV och skall därför ha en licens, men om du har en TV dessutom och betalar licens för den så får du ha hur många TV-mottagare som helst. Detta gäller hela hushållet, även i båten, husvagnen eller sommarstugan.

För radiomottagare krävs ingen licens.
 
Ja, lyckligtvis finns det ju ingen gräns hur många "apparater" (för jag vägrar att kalla datorn för tv mottagare) man får ha på samma licens i ett hushåll.

Men jag hävdar fortfarande att det är programen dom tar betalt för, eftersom datorn blev licenspliktig först när programmen blev tillgängliga på datorn.

Den dag det går att välja bort SVT och slippa betala för skiten står jag dock först i kön!

Tvåtusen spänn om året för kanaler som jag absolut inte vill se.

I Nordkorea kanske det låter rimligt.
 
Last edited:
Jag tror också som Ballz det blir en "TV-skatt" till slut så alla får vara med att betala varken dom vill eller ej precis som för en del annan viktig infrastruktur, den delen som ännu inte avreglerats i totalt kaos.

Frågan är ändå principiellt intressant för den del av befolkningen som i nuläget av livskvalitetsskäl valt bort att se på TV och därför inte har någon TV och av den anledningen inte är skyldig att betala licens.

Nu blir det ju så att den som har eller skaffar en stordator för att använda den till annat än att se TV på måste betala TV-avgift.

Tydligen är surfplattor undantagna vilket ju är märkligt då de är utmärkta verktyg för att se på utvalda kvalitetsprogram av faktakaraktär. Kanske ingen höjdare för storfilmerna etc.

Ja, det är intressant det här och så många datorägare kommer att vägra att betala så Regeringen anser sig nödgade att ge order om IP-spårning av gratistittare. :rolleyes:

/Bengt
 
Jag har för mig att gammalt tillbaks så ingick TV i Licensavgiften för amatörradiolicensen(årsavgiften) med tanke på de som körde ATV?? Någon som minns bättre eller annorlunda?

/Sven.
 
Det är ju i och för sig en intressant vinkling om vi radioamatörer får inneha mottagare för ATV utan att betala TV-avgift till Radiotjänst för amatörprogrammen. Någon ATV-avgift finns väl inte?

/Bengt
 
Hur blir det på jobbet nu då?
Vi har ju datorer till bokföring, allt ritningsunderlag, MPS, kvalitetssystem, mail, datablad m.m. Skall vi behöva betala TV-licens bara för att det GÅR att se TV-program på dessa datorer?
Ingen sitter ju och tittar på TV på jobbet.
 
En ATV kan inte på något sätt ta emot vanliga tv-signaler då dom bygger på en annan teknik, d.v.s. dom får inte ha någon tv-mottagaremodul.
En vidoeapparat har ju en tv-mottagare inbyggd, för att kunna spela in ett tv-program, och därför så är den licenspliktig, även om du bara har en videoskäm utan tv-modul.
D.v.s. om du plockar ur tv-modulen så är inte skärmen avgiftspliktig.
 
Hur blir det på jobbet nu då?
Vi har ju datorer till bokföring, allt ritningsunderlag, MPS, kvalitetssystem, mail, datablad m.m. Skall vi behöva betala TV-licens bara för att det GÅR att se TV-program på dessa datorer?
Ingen sitter ju och tittar på TV på jobbet.

Gör dom inte?:)
 
Anledningen till att det inte ligger på skattsedeln är ju att regeringen inte ska ha direkt ekonomisk makt över SVT/SR/UR. (Berlusconi anyone?)

SR och SVT:s styrelser tillsätts såvitt jag minns av politiker, och besätts med just politiker. Så det där med "fri" television tycker jag faktiskt kan ifrågasättas. Rent krasst är SR/SVT med tanke på ovan just politiskt styrt.

TV-"licens" (skatt på innehav av TV-mottagare) är ett förlegat system, enda fördelen är att den som vill inte behöver betala :)

Om man nu inte vill reklamfinansiera SR/SVT, lägg då skatten för dem på skattsedeln.
Det går ju som bekant att separera skatterna, tex kyrkoavgiften, varför det borde gå att lägga en mediaskatt som en separat del, om man nu oroar sig för "politisk styrning"...
 
Jag har för mig att gammalt tillbaks så ingick TV i Licensavgiften för amatörradiolicensen(årsavgiften) med tanke på de som körde ATV?? Någon som minns bättre eller annorlunda?
/Sven.

TV-mottagarlicensen har aldrig ingått i amatörradiotillståndets avgift.

Däremot var man tvungen att ha en betald radiomottagaravgift för amatörradiostationens mottagare, samt även bilradiolicens vid mobil trafik, så länge det fanns separata licenser för rundradiomottagare (fram till 70-talet).

Slutligen, om jag tillåts välja, så föredrar jag att politikerna styr radio och TV framför att låta företagen styra etermedia.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Däremot var man tvungen att ha en betald radiomottagaravgift för amatörradiostationens mottagare, samt även bilradiolicens vid mobil trafik, så länge det fanns separata licenser för rundradiomottagare (fram till 70-talet).

Glöm inte färgtvavgiften som kom med färgtv.
Den är i alla fall avskaffad. ;-)
73 Göran
 
Ja, det var så jag menade också.

En annan sak...
Man tar aldrig bort någon avgift, man döper om den.
Minns du "omläggningsavgiften" inför högertrafikomläggningen 3 sep 1967?
Den togs aldrig bort. Ändrade bara namn till "registerhållningsavgift".
Den finns fortfarande. :)
 
Last edited:
Eller 'parkeringsboten' som döptes om till 'felparkeringsavgift' då man upptäckte att endast en domstol kan utfärda böter !

Dom 'Tärande tjänstemännen' har väldigt god fantasi när det gäller att slå medborgarna på 'pungen'!
(penningpungen förståss)
 
Jahadu. Tja, olika landsändar, olika termer. Se bilaga. :)

Just den boten fick dom dessutom riva.

Tror f ö att P Malmö har samma nomenklatur. Dom två är dom stora aktörerna här nere. Länge sen jag fick p-böter. Vistas sällan i stan med bilen, kör hellre plåtvespa med avtagbar nummerskylt :)

Edit: nä, P Malmö har dessutom DUBBLA termer...kontrollavgift (för tomtmark) och felparkeringsanmärkning (för stadsgator etc), under nåt slags rubrik "Felparkeringsavgifter" på sin sida - och dom kan inte ens stava rätt i länken.
http://www.pmalmo.se/P-info/Felparkeringsavifter/

Kan vi sluta haverera runt i petitesser nu? (Och ja, det är helt OK att du har rätt, det bjuder jag på)
 

Attachments

  • pbot.jpg
    pbot.jpg
    77,1 KB · Views: 271
Last edited:
Back
Top