Linda om en toroidtrafo

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har en trafo , 230VAC P och 26VAC 3.15A S.

Om jag plockar bort varv på sekundären så att det blir 12VAC ut då borde man ha 12VAC 6.3A S. Den emaljerade tråden på sekundären är 1.2mm i diameter.

Har någon av forumets medlemmar synpunkter på något som man ska tänka på här frånsett elsäkerheten?
 
Du behöver dimensionera sekundärlindningen så att du inte överskrider c:a 3 A/mm2 för att hålla spänningsfallet under last till hanterliga proportioner. För 6 A sekundärström behövs minst 2 mm2 area,
och det motsvarar 1,6 - 1,8 mm diameter på tråden. Använder du den befintliga 1,2 mm tråden så blir både spänningsfall och uppvärmning större.

Om du kan vara helt säker på att lindningshalvorna blir exakt lika kan det vara värt ett försök att bryta upp sekundärlindningen i två halvor och parallellkoppla dem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok Karl-Arne, jag förstod att belastningen på sekundärlindningens area hade betydelse, kanske inte i vilken utsträckning. Då är det enklast att linda av hela sekundärlindningen och linda om den. Tyvärr har jag redan lindat av en meter utan att ha räknat antal varv, men det borde ändå gå att skatta längden på vardera halva som halva den totala längden när jag lindar om.

Kunde bara inte låta den gå som skrot.
 
Håller som bäst på att linda av sekundärlindningen. Det blir många kinkar, skulle uppskatta längden till minst 15m, återkommer med slutresultatet och bilder.
 
Bjarne

Finns utrymmet så linda på en snutt extra om du är osäker. Lättare att linda av det som blev för mycket än att skarva i i efterhand.

Annan variant, sparar arbete: Ta till extra tråd, men linda inte på hela tråden, utan provmät med snutten "fri" från kärnan.

/Janne
 
Last edited:
Genom att provisoriskt linda på exvis 5 -10 varv med annan tråd, ex 1,5 mm2 FK, och mäta spänningen så får man enkelt fram varv per Volt, eller Volt per varv.
Blir det rätt få varv för önskad sekundärspänning blir ju tråden rätt kort och mindre spänningsfall, jämfört med en E kärna, och man kan "fuska" lite med arean.
Att linda två trådar samtidigt ger dig 2 x 6,3 V som då går att seriekoppla.
Man kan göra en form av skyttel av exvis en bit pertinax eller plywood som man kan trä igenom, och lägga av tråd för varje resa genom hålet.

de
FPD
 
Jag funderade länge på hur maskinen som lindar toroider fungerar.
Till slut fick jag se en.
Tänk dig en fälg till ett cykelhjul, utan ekrar, som är öppningsbart. Man träder "fälgen" genom hålet i toroiden och låser öppningen.
Fälgen sätts nu mellan tre gummihjul, och trafon fixeras på samma sätt.
Nu kan man linda tråd på cykelfälgen, lagom mycket för den lindning som skall göras.
Lindingen sker genom att cykelfälgen snurrar på sin tre gummihjul,, och trafon snurrar, eller vrider sig med stigningen av varje varv.
Flera tuen varv lindas på sekunder med den här metoden.
Att linda en primärlinding med tusen varv för hand är däremot lite jobbigt. Jag har gjort det för att få 400 V primär 16 A för två faser och sek 230 V och mer än 20 A.

Tråden du använder blir "kinkig" som du nämner, man kan dra sådan tråd rak och fin. Men försiktigt så att inte lacken spricker.
Mindre tråd blir arbetshandskarna bra för att snygga till.

Arbetet med toroider är enklare då man slipper blada trafon.

de
FPD
 
Har nu lindat av 17,83m som gav 26V. Det blir att linda på 2 x 8,9m. JAg har ingen emaljerad tråd med 1,6-1,8mm diameter. Det får bli två lindningar med 13V som sedan parallellkopplas för att få 13V 6A.

Här ligger trafon med sekundären avlindad, gick inte att ta bort den mindre bilden...
 

Attachments

  • trafo.jpg
    trafo.jpg
    48 KB · Views: 419
  • tr.jpg
    tr.jpg
    98,3 KB · Views: 46
Last edited:
Första lindningen på 13V har kommit en bit på väg, ca 3,5m kvar att linda på. Trafon kläms fast i skruvstädet mellan två klampar med gummiytor medans jag trär tråden igenom, tar tid med blir nog bra. Mera bilder när det är klart. Vad jag ska ha den till får jag se.
 

Attachments

  • linda.jpg
    linda.jpg
    88,4 KB · Views: 62
Nu är första lindningen gjord, dags att linda den andra. Hur viktigt är det att det blir exakt samma spänning på båda lindningarna?
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    89,6 KB · Views: 67
  • 2.jpg
    2.jpg
    86,8 KB · Views: 61
Skall du parallellkoppla lindningarna direkt måste det vara exakt samma antal varv (hoppas du räknat dem). Annars kommer ett eller flera varv elektriskt sett vara kortslutet, med rejäla förluster som följd.
Alternativet är att förse dem med var sin likriktare först och därefter lägga ihop dem. Då är det inte lika kritiskt med varven. Men som KBW undrade - vad/hur skall du använda den ?
 
Jag lindar om trafon först och främst för att prova hur det går att göra, och varven har jag inte räknat men det kan låta sig göras utan problem.
Vad jag ska använda den till vet jag inte exakt just nu, men tanken är att kunna ha en trafo med antingen en utgång på 12V/6A (2 parallella utgångar) eller två på 12V/3A. Kanske jag bygger ett traditionellt mindre analogt nätaggregat bara för att det är kul att bygga och sedan ha det som ett agg att labba med, eller så blir det med någon reglerkrets - som tål HF - som ligger och trängs med alla andra olika modeller.

Jag ska linda av några varv så att spänningen efter likriktning/glättning blir så lite över 12V (13,8V) som möjligt för att inte förlusteffekten ska bli så stor, sedan ska jag räkna varven och linda på en likadan runda.

EDIT:
Har plockat bort ett par varv så att det blir 12,7V. Med 66 varv blir det 0,19V/varv. Nästa lindning ska på inom kort
 
Last edited:
Om du är osäker på vilket antal varv du lindat kan du parallellkoppla lindningarna för att sedan finjustera varvtalet på den ena lindningen tills primärlindningen drar minimum tomgångsström. När du labbar så klipp inte av tråden du lindar av/på förrän du funnit det varvtal som ger minsta primärström. Det borde väl vara en framkomlig väg tycker jag.
 
Aha, tack för tipset Bengt. Nu har jag dock räknat varven exakt på första lindningen, det hindrar ju inte att jag ändå gör som du beskrivit. Jag antar att du mäter primärströmmen utan belastning på sekundärsidan.
 
Om du ska likrikta det hela kan ju köra lindningarna var för sig och koppla ihop
först på DC sidan.
 
Vilken digital voltmeter som helst mäter skillnaden på eventuella extra varv på sekundärlindning nr 2 jämfört med nr 1 i detta fall. Linda på mer än nödvändigt, mät, ta bort ett i taget tills lindningarna visar samma spänning.
 
Ja, Bjarne mät primärströmmen helt utan belastning på de parallellkopplade sekundärlindningarna. Experimentet bör ge dig en aha-upplevelse där du kan se hur strömmen ökar ju större skillnaden i antal varv du har i de olika lindningarna. KYH:s metod är helt OK för allt praktiskt bruk förutom att du inte ser skillnad i strömmen och därmed får en indikering på hur stor tomgångseffekten är.
 
Det är säkerligen uppenbart för de flesta, men för ordningens skull vill jag påpeka att en transformator i tomgång är en kraftigt induktiv last. Primärström x primärström ger alltså inte den reella tomgångseffekten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top