Tack för infon Mats. Har läst igenom och det ser ju ut som det mesta finns där.
Sedan mitt senaste i inlägg i denna tråden så har det dock hänt en del. Portabelstationen är i stort sett färdigbyggd och i veckan så skall loggdatorn monteras in i "Ra200-batterilådan" som hyser KX3-an, två st 4200 mAh LiFePO4 batterier, extern LF förstärkare med specialdesignad högtalarlåda modell mindre men med bra stöt i. Den inbyggda högtalaren och LF-förstärkaren i KX3 är ju tyvärr totalt misslyckad. Allt blev fel där från konstruktörernas sida. I Ra200-batterilådan får även ett trådlöst tangentbord plats samt manipulator och en mikrofon. Det finns mer detaljer om allt detta i min projekttråd om "KX3 Manpack radio" på
www.radiokretsen.se • Index
Nåväl, istället för att använda en iPad i fält så blev det en kompaktare lösning baserat på ett Arduino-kort och ett mekaniskt mini-tangentbord. Min del i "loggprojektet" har dock närmast varit att skriva kravspecifikationen och en kompis som är expert på det som jag inte vill lära mig har pillat med programmet. Jag löder, svarvar och fräser i stället...
Funktion; Banddata och mode hämtas in från KX3 via serieporten. Loggdatorn innehåller en egen klocka som tidsstämplar varje loggat QSO. Displayen är på två rader om 40 tecken där den övre raden visar senast loggade QSO och den undre är inmatningsrad. Piltangenterna kan användas för att scrolla loggen. RST är fast programmerad till 5NN i båda riktningarna och kan inte ändras. (Finns ingen anledning att sända annat än 5NN) Loggdatorn innehåller en nycklingsmodul som sänder förprogrammerade CW-meddelanden. Det är i princip samma grundfunktioner som finns i de stora contest-programmen när dessa körs i DX-peditionsmode.
Så för att köra ett typiskt pile-up QSO sett ifrån DX-sidan så trycker man på F1 som ropar CQ med automatisk repetering efter 3 sekunder (ställbar tid). När någon svarar så skrivs anropssignalen in på inmatningsraden och därefter trycks mellanslag som skickar ut motstationens anropssignal plus 5NN. (Auto CQ stoppar när någon tangent trycks ner.) När motstationen konfirmerat och sänt sin rapport så trycks Enter som dels loggar förbindelsen och dels skickar ut TU (eller annat meddelande som man bestämt) som kvittens samt indikering till andra att nu får de ropa igen. Det finns också stöd för förhöjd hastighet av valfria delar av exchange, t ex 5NN, om man nu har extra bråttom.
På de andra F-tangenterna F2-F12 finns plats för sådana standardfraser som kan behövas vid omfrågningar, stationsbeskrivning, QTH- och QSL-info eller vad man nu kan hitta på. Dessa förprogrammerade texter ligger i en fil på minneskortet och är åtkomliga via Note pad i en vanlig lap top.
Det är alltså ett mycket slimmat loggprogram men som ändå gör allt som behövs för att köra en mini-DX-pedition. Loggfilen kan sedan exporteras till något av de stora loggprogrammen och bearbetas vidare där om man vill. Kan ju vara bra om filen skall laddas upp på LoTW eller liknande.