SM7CZR
Old Member
Idag såg jag ett uttryck då det gällde några vanliga elektronrör.
Jag hade inte sett eller hört benämningen tidigare. Ändå har jag sysslat med rör ända sen 50-talet.
Jag hade för mig att ett ECC83 alltid är ett ECC83, men ibland undrar man om något nytt har hänt med rören sedan halvledartekniken började användas.
Att det finns s.k. longlife-rör med guldpläterade ben och midja i glaset är inget nytt för mej som sysslat med
E88CC men "longplates"har jag aldrig hört förrän nu.
Dessutom påstås det att vissa rörfabrikat har bättre ljudåtergivning än andra. Vissa har "platt" ljud, andra har
"varmare" ljud, ändå är det samma rörtyp.
Motsvarande resonemang har man aldrig hört om transistorer. Vad har hänt?
Här kan man se vilka hisnande priser som man begär för vanliga rör...
2MATCHED Long Plate Mullard 12AX7 ECC83 MC1 Getter Preamp Valves 9 Pictures | eBay
Jag hade inte sett eller hört benämningen tidigare. Ändå har jag sysslat med rör ända sen 50-talet.
Jag hade för mig att ett ECC83 alltid är ett ECC83, men ibland undrar man om något nytt har hänt med rören sedan halvledartekniken började användas.
Att det finns s.k. longlife-rör med guldpläterade ben och midja i glaset är inget nytt för mej som sysslat med
E88CC men "longplates"har jag aldrig hört förrän nu.
Dessutom påstås det att vissa rörfabrikat har bättre ljudåtergivning än andra. Vissa har "platt" ljud, andra har
"varmare" ljud, ändå är det samma rörtyp.
Motsvarande resonemang har man aldrig hört om transistorer. Vad har hänt?
Här kan man se vilka hisnande priser som man begär för vanliga rör...
2MATCHED Long Plate Mullard 12AX7 ECC83 MC1 Getter Preamp Valves 9 Pictures | eBay