En sak som jag länge har undrat över:
Varför påstår audiofiler att rörförstörkare, (med transformatorer mellan de olika stegen) låter bättre än transistoriserade dito? Borde inte förstärkare med MOSFET-ar på utgången, och utan transformatorer, ha både bättre mätvärden och låta bättre? Kan det vara så att förutom att höra en del omätbara mätvärden, så hör de inte andra typer av fullt mätbara mätvärden?
Absolut en motiverad fråga, jag vill försöka svara utifrån min filosofi trots att jag inte är ett "guldöra" utan bara en hembyggare som råkar uppskatta det som för mig är välljud.
Självfallet borde en välkonstruerad transistorförstärkare låta bättre än ett rörsteg,
det är inte svårt att konstruera bort de flesta nackdelarna som ett rörsteg har och därmed få till ett transistorsteg med imponerande mätdata,
det tråkiga med imponerande papperssiffror är att de slutstegen i mina öron oftast låter platt och livlöst.
Jag har byggt och provat ett stort antal transistorkonstruktioner och de allra flesta faller just på den punkten, de blir ofta platta och livlösa.
Det enda livfulla jag fått till i transistorväg är MOSFET-steg där jag medveten sett till att ha en mycket hög dämpfaktor och i steg med germaniumtransistorer, där var det livat men ljudet dog brusdöden, hade jag lyssnat mer på vinyl hade det kanske varit okej.
Efter några sejourer med switchande steg i klass-D av olika sorter, LC audio, Tripath (kolla
www.41hz.com), egenbyggen och Hypex finare moduler konstaterade jag att de har ett driv som från helvetet i botten men är platta och tråkiga i toppen, inte ett bra recept om man som jag älskar soul
Ganska snabbt landade jag i rörträsket, jag byggde PP och SE med smårör, köpte stora steg som byggdes om, jag köpte små steg, jag byggde egna steg som PPP och cirklotroner och till slut landade jag med klass-A biasade trioder i SE där jag än idag är kvar.
Det näst bästa jag vet förutom rena rörsteg är ett kralligt Tripath med ett lågförstärkande småsignalrör som försteg, en buffert som skall ha en nypa 2:a tonsdist för att mjuka upp switchsteget
Saker som NFB, triodstrappning, svampiga rörnätdelar, CLC-filtering, LED-bias, dämpfaktor och arbetspunkter är avgörande för hur "bra" en förstärkare kommer att låta,
tycke och smak avgör hur mycket av varje ingrediens man behöver för att bli nöjd med ljudet,
jag vet att det låter bra när håren på armarna reser sig, inte när mätvärdena ser bra ut.
Receptet för perfektion är imperfektion när det gäller rörsteg,
för mycket perfektion får ett rörsteg att låta mer som ett tråkigt transistorsteg och då faller hela idén.
Det som gör avgjort störst skillnad hemma hos de flesta stereoinnehavare är inte kablar eller exotiska nätfilter, det är rätt högtalarplacering och flera absorbenter såsom soffor och textiltavlor på väggarna, först när det är åtgärdat kan man ge sig på snordyra guldpläterade säkringar om man nu har den övertygelsen och en fet pluska.
Viktigast av allt när det kommer till hifi, precis som med konst, det finns ingenting som är "rätt",
allting ligger i betraktarens öga och lyssnarens öra.