Jag väcker den här roliga tråden till liv igen, denna gång med ett inlägg med bäring på trådstartens ämne
Eftersom jag byggde (ytterligare) en förförstärkare här om dagen och botaniserade bland ett antal rör så kom jag att tänka på denna tråden och vad det var som var så speciellt med "longplates".
Således plockades det fram ett mindre berg med rör och börjades prova ut vilka rörkombinationer som gav lägst mätbar 2:a tonsdistortion.
3:e tonsdistortionen är alltid betydligt lägre i den konstruktion jag valt, typiskt 35-40dB ner, därför lämnas den därhän.
Även dämpningen av 50 och 100Hz kontrollmättes, brum i förstärkaren är ju inget någon vill ha, ju högre undertryckning desto bättre
.
Röret ger en gain på ca 17dB. bias är satt till ca 5mA (här bidrar de individuella rören med ett blygsamt mått av variation)
Först ut var rör utan "longplate",
Telefunken ECC82, här fick vi en THD på ca 0,223%.
RCA 12AU7, gav ca 0,218%
Brimar 12AU7 ger en rejäl dos på 0,318%
Och då tar vi fram en tuff mil-specad ECC82,
detta rör från General Electric är av typen 5814A (5star) och ger en THD på 0,190%
Då var det dags för en longplate, nyproducerade JJ
ECC802S longplate ger en distortion på häpnadsväckande låga 0,085% vilket är minst hälften av de andra rören, så nog är det skillnad på rör och rör ändå!