Mina trevande nybörjarförsök i rörvärlden med mina alldeles beigea öron har gett mig ett par insikter, bland annat att rör är individer mer än transistorer nånsin varit (förutom Ge då..)
Nu håller kanske de gamla rörrävarna inte med i allt jag skriver men ni får protestera och rätta
ett småsignalrör som ECC83 har några arbetspunkter som jag skulle kalla "sweetspots" där röret låter extra bra, gemensamt för dessa "sweetspots" är att röret måste drivas relativt hårt, mellan 60-80% av max, detta ger att röret får en kortare livslängd men det är det värt...
Låg spänning ger, förutom dåligt sving, oftast väldigt hög distortion, de flesta rör låter kort och gott illa vid låg B+
Hög ström ger lägre distortion men det ger samtidigt mer brus och förkortad livslängd.
Jag har lärt mig att på papperet kan man räkna ut hur en rörkoppling skall bete sig, vilka strömmar och spänningar man kan förvänta sig här eller där....men verkligheten kunde inte vara längre bort:
Att röret avviker med bortåt 20% från förväntade värden är nog inte ovanligt.
Kolmassemotståndet som löddes in på anoden har toleransen 5%,
likaså med gridstoppern och biasmotståndet, 5%vardera..
man hittar en fin effektresistor till katodmotståndet, den har toleransen 10% och råkar dessutom vara induktiv då den är trådlindad,
kopplingskondensatorn har en rejäl skopa mikrofoni och tolerans 10%
Det är alltså inte så konstigt om kartan avviker från verkligheten ibland,
Därför är det näst intill omöjligt att ha någon form av repeterbarhet om man skulle få för sig att bygga en likadan förstärkare med gamla kondingar och kolmassemotstånd, många gånger har jag labbat fram det jag vill ha med mina hembyggda effektdekadmotstånd, bara för att kunna hitta rätt.
därför använder jag nästan uteslutande moderna kvalitetskomponenter istället för junkboxgrejorna,
det som devierar mest är rören och där får man se till att ha några att välja på och låta rörprovaren hjälpa till.
Ett par väl matchade rör avviker dessutom från varandra med tiden vad det verkar.
Nätdelens betydelse för välljudet får inte heller underskattas, det är tämligen outforskad mark för mig men att det måste vara ett L bland alla C tycker jag absolut...vare sig man använder kisel eller rörlikriktare!
..och för att återknyta till trådnamnet så bryr jag mig inte ett dugg om det är longplate eller inte,
då det finns ett rejält lass med andra egenheter i kopplingen att brottas med istället.