Longwire-funderingar

Loop & Longwire

#17
SM4WII

Hade lite funderingar på det också förrut om man kunde sätta något nere på ängen. Här är en liten karta på tomten, den röda är 160m-loopen och den gröna är den tänkta långwire'n.


Hej. Är du så lyckligt lottad att du har fått plats med en 160 m (1,8-MHz) loop så skall du nog koncentrera dig på att använda denna antenn på samtliga MF & HF amatörband.

En longwire blir då helt "onödig". Dessutom - om longwiren installeras enligt din bild kommer den samma att få höga strömmar och spänningar när loopen användes för sändning och loopens strålningsdiagram kommer att förändras. Sänder du på longwiren inträffar samma sak med loopen.

Vet ej hur du matar din loop, men i "dina kläder" skulle jag installera en öppen feederstege avslutad i sändarändan med en balanserad transmatch.
Då kan loppen användas effektivt på samtliga amatörband - MF & HF.

73
Bengt SM6APQ
 
"SM6:an var en f d 27-MHz "operatör""
En dammsamlad bondfångargrej resulterar i en bondfångarorsaksförklaring? ;-)


SA5A de APQ.
Hej. Förlåt men jag fattar inte din kommentar. Kan du förklara dig tydligare?

73
Bengt SM6APQ
 
SM6APQ: Och vad har det med saken att göra att "p.s. SM6:an var en f d 27-MHz "operatör""
Vet flera "riktiga" amatörer som inhandlade denna manick för att använda till lyssning, men de kanske hade varit "27MHz operatörer" och mörkat det, vad vet jag.
Troligtvis hade dessa upptackt samma nedslående resultat, de fanns ett tag alltid ngt exemplar på nästan varje loppis.
 
Last edited:
...Vet flera "riktiga" amatörer som inhandlade denna manick för att använda till lyssning...
Och nu vet du en till ... ;)

Det går att lyssna på den - min TH-F7E blir lätt överstyrd - men jag utgår ifrån att den tvärdör om man råkar försöka sända på den. Det kan din plastiga "dammråtta" ha råkat ut för.

Öppna den och kolla hur den ser ut inuti. Jag är (av naturen) nyfiken, och inte har det blivit bättre med åren ...

/ Göstha
 
Last edited:
Back
Top