MAGNETIC LOOP!

CZR skrev:
Man blir lite sugen på att köpa en s.k. rockring att leka med i trädgården till sommaren.

En rockring med "slinky" som radiator är nog ingen "strålande" ide! Då hamnar man i samma kategori som K8NDS, trots att han använder kopparfolie. Slinky, som är gjord av tunt stålband, tror jag har katastrofala ohmska förluster i detta sammanhang.

Cykelfälgen av aluminium är nog en trevligare "leksak" om man vill komma igång snabbt och/eller har en gammal cykel som man vill slakta.

73
Bengt SM6APQ
 
Magnetisk loop

När vi bodde i stan var en egentillverkad magnetisk loop den antenn som det överhuvudtaget gick att lyssna på. Använde vanligt prisolrör 18 mm och ca 750 pF vridkondensator med ca 2-3 mm plattavstånd.
Antennen placerad innomhus i stenhus (Ömalm).
Man får vara försiktig med sändareffekten. Med högt q (låga förluster) uppstår höga spänningar över kapacitansen. Ljusbåge lättframkallad med bara någon tiotals watt. Hade inte någon vakumkap - men fungerade gjorde det.
Bandbredden bara några få kHz så noga med avstämningen.
Jonas
 
På tal om loop antenner är detta en form av loop antenn?
Den står vid fyren på kullaberg.

Snygg antenn | Flickr - Photo Sharing!

Det är en sk "eggbeater", namnet kommer sig av handvispens "bollar" och lämpar sig för att lyssna på satelliter, förekommer både med och utan reflektor.

Turnstile är en annan variant på antenn för samma ändamål,
och den smått bortglömda Lindenbladantennen likaså :)


egg_beater4.jpg
 
Jag rekommenderar att ni använder ett excel ark
"Small Magnetic Loop Antenna Calculator". Det är AA5TB som tagit fram detta. Det går tydligen inte att bifoga filen här så ni får hämta filen från internet. Sök på
"Small Magnetic Loop Antenna Calulator AA5TB" och ladda ner .xls filen.

Med denna Excel fil kan ni ser hur verkningsgraden påverkas av val av diameter på loopen och på diameter på ledaren (i detta fallet koppar) samt en graf som visar hur verkningsgrad och bandbredd varierar med frekvens och en massa mer fakta som t.ex vilken kapacitans som krävs för att stämma av, vad spänning blir över kapacitansen med mera. Det finns ett fällt för "Added Loss Resistance" där man själv kan lägga till förluster , tex för anslutning av avstämningskondensatorn. Pröva och lägg till några 10-tal milliohm och ni förstår att man måste lägga ner mycket på att hålla nere övergångsmotståndet vid anslutningspunkten för avstämningskondensatorn. Om man slarvar här så försämras loopens verkningsgrad avsevärt! Detta gäller både val av kondensator och hur man ansluter den.

73 de SM6ENG
 
Tack för filen Bertil! Intressant, jag har labbat en del med mag-loopar. De kan prestera mer än vad man tror!
 
Hej jag kikade på dyz bild den lilla ringen som, sitter där nere på den uppkapade cykelfälgen är det en kortsluten ring som sitter ihop med ett T stycke för bnc
kontakter eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag kikade på dyz bild den lilla ringen som, sitter där nere på den uppkapade cykelfälgen är det en kortsluten ring som sitter ihop med ett T stycke för bnc
kontakter eller?

mvh Lasse sm0ydo


En skärmad matningsloop enl. ex. e. misstänker jag.

loop_feed2.jpg

/Micke
 
Hej jag kikade på dyz bild den lilla ringen som, sitter där nere på den uppkapade cykelfälgen är det en kortsluten ring som sitter ihop med ett T stycke för bnc
kontakter eller?

mvh Lasse sm0ydo

Jo det är rätt
/Stig
 
Lasse, den här sidan visar tydligt hur det är gjort. Så har mina egna loopar sett ut.

Jag har dock inte använt mig av motorstyrningen och inte heller en balun till matarloopen, den är ju obalanserad. Det som kan bli kruxigt är själva fästanordningen för loopen och att kondensatorn sitter fast ordentligt, inte med skruvar utan fastlödd, helst i ett kopparrör och att få till en tillräckligt bra/noga fjärrstyrning.
 
Last edited:
Lasse, den här sidan visar tydligt hur det är gjort. Så har mina egna loopar sett ut.

Jag har dock inte använt mig av motorstyrningen och inte heller en balun till matarloopen, den är ju obalanserad. Det som kan bli kruxigt är själva fästanordningen för loopen och att kondensatorn sitter fast ordentligt, inte med skruvar utan fastlödd, helst i ett kopparrör och att få till en tillräckligt bra/noga fjärrstyrning.


Fint bygge, fina grejer 14 o21 MHz.
 
Man kan faktiskt mata en loop på många sätt, finns nog inget som är fel.....en cykelfälg kanske jag skulle ta och prova, den skulle ju passa ihop med K2:an. Eller hur Stig?

Även om kondingen är fastsatt med skruvar.
 
Skulle man inte kunna ersatta kondensatorn med två stora plattor en på var sida och sedan genom att justera avståndet mellan dom ändra kapacitansen?
 
DYZ de APQ

Ja så var det roliga slut....

Stig/SM7DYZ

Varför är det roliga slut? Jag tycker denna tråd om loopar är intressant och man kan ju lära sig en hel del om denna antenntyp när man läser om andras försök och erfarenheter.

73
Bengt SM6APQ
 
Hej vad är det för verkningsgrad på en magnetisk loop och på någon av länkarna
i tråden så stod det 5 W ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top