MAGNETIC LOOP!

RF-sniffer

Här kommer ett schema på "sniffern". Jag lyckades inte "spara" bilden när jag roterat den 90 grader medsols, hi.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • sniffer.jpg
    sniffer.jpg
    50,8 KB · Views: 360
Här kommer ett schema på "sniffern". Jag lyckades inte "spara" bilden när jag roterat den 90 grader medsols, hi.

73
Bengt SM6APQ

För många år sen byggde jag en liknande "antenn" som jag monterade i en kaffeburk i plåt från den gamla goda tiden (innan jag var född alltså..)

Riktverkan var förstås god,
jag vill minnas att jag bara hade ett varv och den gjordes av en bit 75 ohm TV-koax.
 
Tackar för beskrivningarna och ritningar på "sniffer-looparna". Jag får nog krypa till korset och avhjälpa störningarna innan jag bygger en sändarloop.
Några fler tips om ev. frekvensområde och mode, när jag ger mig ut på störningsjakt, mottages tacksamt.
 
TJC de APQ.
Hej. Med "sniffer-loopen" kopplad till en mottagare hör du ju var störningarna uppträder och låter genom att ratta över hela frekvensområdet.

73
Bengt SM6APQ
 
SM6APQ de SM3ZBB:
Vill jämföra din erfarenhet med min. Loopen är användbar på distans ner till meternivå men sniffern fungerar på cm/dm nivå beroende på störningens intensitet. Är det så du tänker också?

Jag har iofs. inte gjort flera varv med skärmad kabel utan helt enkelt skalat en RG58 och frilagt mittledaren sådär en 7-8 cm och gjort en ögla som jag lödde fast i skärmen. Alltsammans är monterat i nederdelen av ett skrotat flugspö som gör det bekvämt att "svepa".

73
/Lasse
 
ZBB de APQ.
Good morning. Låter bra men är inte på det klara hur du tillverkat själva loopen? "Skalat RG-58 och frilagt mittledaren"??
Filosefin med elektrostatiskt skärmad spole är att den bara reagerar för mag.fältet och man måste då vara alldeles intill störkällan vilket underlättar identifiering av olika störkällor. Detta gäller speciellt när två störkällor ligger i närheten till varandra.
Ja - sniffern fungerar bara på cm/dm nivå. Beror naturligtvis oxo på hur stark störkällan är.
Skicka en enkel skiss hur du gjort.
F ö kan du ju tillverka min "model" och jämföra. Materialet kostar ju nästan ingenting.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Heureka!
Jag passade på att löda ihop en sniffer-loop enligt APQ:s recept. Nu blev det ju plötsligt enkelt att höra precis vad som stör. Glädjande nog var det inte allting som störde.
Jag skall beställa ett gäng ferritkärnor och se vad man kan åstadkomma.
Runt TV:n störde det mesta förutom det stora slutsteget till sub-basen. Inte så konstigt att det var tyst. Jag har ju byggt det själv, hi.

Några prylar har inbyggda switchade nätdelar och det kröp ut mycket brus via nätkabeln. Man kanske skall försöka störa av "under locket" så att störningarna inte kan ta sig ur plåthöljet?
 
Jag föreslår att man tar del av hur dimmers avstördes förr.
När tyristorer kom användes de bl.a för att bygga enkla dimmers, för att justera ljuset i taklampor etc.
Plöstligt inåsg man att dessa störde våldsamt.
Trots att detta var långt före EMC tiden, före CE-märkning, men väl på S-märkningstiden, som ju oxo tog viss hänsyn till EMC så blev det tyst.

Idag stör mig veterligen sådana dimmers inget eller väldigt lite.
Jag har öppnat felra genom tiderna och avstörningen är INTE EN COMMONMODE spole.
Märkt detta!!!
Utan en stor drossel på fasen.
Jag har minst fem stycken väggmonterade dimmers hemma. Och störningsfritt.

Detta visar att det går att störa av, kanske bättre med enskilda drosslar och icke commonmode.

På den tiden man störde av telefoner, från att påverkas av sändare, var det heller inte tal om commonmode spolar, utan en drossel i varje tråd.

Så jag menar att det är inte helt självklart att det skall vara commonmode avstörning, som ju är på modet numera. Efter en bit i elnätet är det obalans igen och störningen kan återuppstå. Däremot ger commonmodeavstörning gott resutlat i labbets avstörningsutrustning.

de
ÄffPeDeh
 
Idag stör mig veterligen sådana dimmers inget eller väldigt lite.
Jag har öppnat felra genom tiderna och avstörningen är INTE EN COMMONMODE spole.
Märkt detta!!!
Utan en stor drossel på fasen.

de
ÄffPeDeh

Ja så ser dom ut i dag, dom billiga.
Den stora drosseln ca 100-300µH är till för att kraftigt reducera flankerna från triac'en. Det resulterar i att strömmen genom lasten stiger kontrollerat och detta reducerar ju störningarna.
Dom lite mera sofistikerade har en krets för nollgenomgångskontroll.

/Micke
 
Jag trodde alla hade nollgenomgångskontroll idag.

Har de säkert vilket är bra när de tänder eftersom de gör det mjukt.
Men någonstans på sinuskurvan skall de släckas och då alstras det övertoner när de går ner till noll hastigt. (all vågform som aviker från ren sinus innehåller övertoner)

Så nollgenomgångspåslag är bra men de fixar bara halva problemet så att säga.

//Harry
 
Här kommer ett schema på "sniffern". Jag lyckades inte "spara" bilden när jag roterat den 90 grader medsols, hi.

73
Bengt SM6APQ

Plåtade bild och skrev text på firman idag.
Dessvärre hamnade debattinlägget under fel flik.
(Det blev #30 i Allmänt om ... underrubrik Störningar -QRM, QRN ...)
Provar igen.

Jag ropade in detta instrument på Tradera för några år sedan för en hundralapp.
Radiodelen är ett utmärkt instrument för att sniffa upp störningar.
Proben har precis beskrivits av dig Bengt, APQ.
Jag har monterat den på ett en och en halv meters elektrikerrör.

Har haft instrument och probe utlånad till firman i några år.
Som ett hjälpmedel till att identifiera ledningsbundna störningar.

Fabrikatet är Kathrein och modellen har beteckningen MFK41.
Detta instrument, blev i all hast, riktigt omodernt, när digital-TV`n infördes.
En rejäl chans till loppisfynd m.a.o.!
 

Attachments

  • ENIMAGE1326277360733.jpg
    ENIMAGE1326277360733.jpg
    85,1 KB · Views: 177
Last edited:
DYZ de APQ.
Hej. Ref. till bild #73.
Snyggt bygge. Med hjälp av de två personer som håller loopen har jag gjort en "kvalificerad gissning" att omkretsen är omkring 10 meter. Rätt eller...?

73
Bengt SM6APQ
 
Nytt användningsområde för en magnetisk loop antenn

Nytt användningsområde för en magnetisk loop antenn

För ett antal år sedan när Bertil, SM6ENG och jag utvärderade (och underkände!) en EH-antenn gjorde vi följande observation.

EH-antennen hissades upp med vidhängande koaxialkabel under en utskjutande gren i en ek.
Höjden på EH-antennen (verikal) hamnade c:a 5 meter ovan mark.

C:a 15 meter från eken hade vi spänt upp en 80 meter (2 x 19 m) dipol ”klippt” för 3,7 MHz och avsedd som referensantenn. Höjden på dipolen över mark var i stort sett samma som EH-antennen.

Vi hade bl a ett test-QSO med en SM7:a i Jönköping. Han rapporterade signalstyrkan som S 3.

Detta var vårt sista test-QSO och vi beredde oss för hemfärd. Jag började med att fira ner 80-metersdipolen.

Bertil hade fortfarande QSO med SM7:an men förbindelsen avbröts tvärt när dipolen hamnade på marken!

Slutsats:
EH-antennen måste ha fungerat som en ”matare” till dipolantennen. Alla starkt förkortade antenner såsom mobilantenner och mag.loopar har ett högt Q-värde och ett starkt närfält som tydligen med lätthet kan mata en trådantenn i närheten.

Förslag till ”ny” användning av mag.loop-antennen:
Till de radioamatörer som har svårighet att få tillstånd till antennuppsättning bör följande metod eller förslag komma till användning.

a/ Montera loop-antennen på en balkong eller i ett fönster.

b/ Installera en lämplig längd tråd i närheten. ”Kamoflera” den i förekommande fall som tvättlina. Häng gärna några handdukar e d på tråden.

Ett stort eller litet frågetecken är hur långt ifrån man kan installera "tråden" och fortfarande få den att verka som sändar/mottagare antenn?
Experimentera!

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • m-loop.jpg
    m-loop.jpg
    55,4 KB · Views: 217
Last edited:
Synnerligen intressant. Undrar vad man skall ställa för "krav" på tråden, d.v.s. om den kan vara i bruk för andra syften.

En kompis berättade för några år sedan att han varit mycket aktiv på 80m när han åkte bil på en semesterresa. Han hade upptäckt att signalstyrkan steg kraftigt varje gång han passerade under en kraftledning.

Jag bor i ett villaområde (Byggt i mitten på 50-talet) där ett dussin fastigheter är nätanslutna via en luftledning. Ledningen går i tomtgränsen, är kanske 200 meter lång och servisledningarna till husen är under mark.
Man kanske skulle sätta en magnetloop i närheten och se om det går att utnyttja luftledningen som antenn.
 
SM6APQ:
Citat: "Ett stort eller litet frågetecken är hur långt ifrån man kan installera "tråden" och fortfarande få den att verka som sändar/mottagare antenn?
Experimentera!"

Jag minns från mina år som fartygstelegrafist en intressant iakttagelse.
Med RX inställd på LV för närdistanskommunikation till väntande hamn, skulle jag stämma av TX. När jag "tunade" TX-antennen steg signalnivån i RX dramatiskt ! Helt klart kopplade antennerna för resp RX & TX till varandra !
Senare utnyttjade jag detta för att ta t.ex. trafiklistor, när signalen var svag. Jag behövde alltså inte ens ha TX igång, det räckte med att "tuna" TX-antennen till max S på RX !
En annan sann historia: Vid en grillfest på akterdäck skulle jag trolla för besättningen. Jag hade instruerat en styrman att trycka ned morsenyckeln på ett exakt klockslag. (Jag hade innan tunat upp TX på 425 kHz, som stod påslagen). Själv stod jag på däck rakt under antennen hållandes ett lysrör. Exakt på sekunden, när styrman tryckte ned nyckeln tändes lysröret. Jag höll i nedre änden till att börja med. Med en hand ovanför den andra förde jag den övre handen uppåt. I utrymmet mellan händerna blev lysröret svart, medan den övre delen fortfarande lyste.
En lite utvikning om fätstyrka i närheten av en radiosändare alltså.
Uteffekten från nämnda ST1200 låg väl kring kilowatten (minns inte, detta var i slutet av 60-talet).
Behöver jag påpeka att succén var ett faktum ? Jag förklarade aldrig hur det gick till och min medhjälpare i radiostationen belades med tystnadsplikt.
Slut. De Sparky. Nu förstår ni kanske varför jag kallar mig Sparky.... ;<)
 
TJC de APQ.
Ja - ditt förslag att installera en mag.loop under en kraftledning låter vettigt. Absolut lönt att försöka.
Jag har en känsla av att loopen bör vara orienterad under ledningen så att de magnetiska kraftlinjerna kopplar starkt till kraftledningen.
En enkel förklaring: Om man tänker sig loopen som ett cykelhjul bör den koppla maxium "när man cyklar under ledningen i ledningens riktning".

Detta sätt att förstärka strålningen från en loop gäller nog alla luftburna ledningar, t ex taggtrådar och telefonledningar.

Rapportera gärna resultatet till HAM.SE


73
Bengt SM6APQ
 
APQ de GLD,
Kul idé, jag spänner alltså upp en massa icke anslutna dipoler och matar dessa med en mag-loop placerad i närheten.
....men hur bra blir det?

Att antenner kopplar till varandra kan även jag skriva under på.
Har en tråd för 15m placerad 20cm under min Windom.
Fungerar kalasfint med perfekt anpassning.


Har en fråga ang Mag-loop:
Hur stor får loopen vara om man fortfarande kan kalla den en Mag-loop?
Vad händer när den blir för stor?

/Micke
 
Back
Top