MAGNETIC LOOP!

Kan tillägga att dom bilar över till Finland eller Sverige och skickar så inga övriga kostnader för tull eller annat tillkommer men räkna med att leveransen tar 5-7 veckor.
 
Man kan faktiskt mata en loop på många sätt, finns nog inget som är fel.....en cykelfälg kanske jag skulle ta och prova, den skulle ju passa ihop med K2:an. Eller hur Stig?

Även om kondingen är fastsatt med skruvar.



Det är inget fel att skruva fast vridkondingen ,
om du bygger ett slutsteg löddar du allt i den även vridkondingarna?

Stig SM7DYZ
 
Last edited:
MOV-filer kräver normalt "Quicktime", fungerar hur bra som helst.
VLC fungerar givetvis också.

.....men.....
Hur fungerar loopen, har du jämfört med någon annan antenn?

/Micke
 
Inga problem att spela upp filmen i webläsaren (Firefox) här.
Loopen verkar ju riktigt lovande.
 
Jag ska dra in en kabel till den riktiga radion så man snabbt kan växla mellan antennerna, ska försöka fixa lite på tisdag då jag är ledig nästa ggn.


/M
 
Har provat rx/tx med antennen, väldigt svårt att förklara, har än så länge bara provat att lyssna på 14Mhz, där signalerna ligger 2-5s under vertikalen beroende på var signalen kommer ifrån, ligger dom söder om mig så är det inte så stor variation (2s) men ligger dom väster om mig så kan den ligga 5s under vertikalen i värsta fall, här är den in dock inte en "magnetisk loop" utan mer en kvartsvåg då röret är 5 meter långt och lider troligen av att i vara inomhus med garage port och oljecistern cyklar och annan bråte nära inpå, ska prova detta band mer framöver.

Sedan gick jag över till 10Mhz och här händer det intressanta saker.
Jag kör WSPR (har gjort sedan igår em på loopen) och här märker man att den har ett annat strålningsmönster än min vertikal (butternut hf9 på gräsmattan med ca 30 radialer)får med den träffar långt bort i västra USA och Alaska vilket jag aldrig får med verikalen Austrailen och zl går som med vertikalen och europeiska signaler är såklart väldigt starka, planerar att köra den ett par dagar på på 10Mhz och vill ni se hur den går så kan ni gå in på Propagation Map | WSPRnet skriv i mitt call sa6bss välj 30min-1 tim för att se de senaste kontakterna, eller 12-24 för senaste dygnet och tryck på uppdate. Kör 5w swr ca 1.7:1
 
har flyttat över och tänkte köra loopen på 40m wspr denna veckan, om någon vill se hur den går så se mitt förra inlägg, har legat på 40m sedan igår kväll, fått ett par träffar i östra usa och mexico.

på 30m är loopen ca 1s svagare än vertikalen, hörs bra ut åt öster men hör bäst in från väster, kan ha att göra med att huset ligger ivägen åt väster.
 
Test av magloopen

Så skulle den lilla magnetloopen testat "på riktigt". Den gick dock bara att stämma av mellan 17-10m. Diametern är 60cm och kondensatorn på 15-50pF med en svävande rotor mellan de två statorerna som går till varsin del av loopen.


På plats i Råå hamn. Efter lite skruvande så hördes det lite morsesignaler.
De band som jag hörde signaler på var 17 och 12m. På 12m hördes vid 1315-tiden SM7CQY bara telegraferandes sin egen signal flera gånger, inget CQ eller så.

Vad jag kommer ihåg så är visst Kenneth DX-jägare, så det var tydligen ett DX på gång. Efter en liten stund hördes även SM7DLK/Göran telegrafera bara sitt call.

När jag lyssnade ett par kHz lägre hördes en station i snabb takt avverka det ena callet följt av 5NN TU efter det andra. Kul att höra Göran med ett sånt tålamod och perfekt timing efter varje avslutat 5NN TU från DX:et.


Jag hörde att DLK till slut fick ett 5NN TU av DX:et, men någon anropssignal från motstationen hörde jag aldrig, ändå satt jag och lyssnade på Görans försök i nästan 20 minuter. Det visade sig att DLK körde 7O6T/Jemen. Både DLK och 7O6T hördes med 559.

När så en segelbåt skulle masta på så passade det att plocka ihop prylarna och åka hem för att efter lunchen åter cykla till Råå på en lagom avslappnande tur utan stress.
 

Attachments

  • r2.jpg
    r2.jpg
    98,7 KB · Views: 172
  • r1.jpg
    r1.jpg
    101,1 KB · Views: 209
Last edited:
Bjarne,
Om det är två bilder du har lagt upp så vill jag påpeka att dom ser ut som två hänglås.
Det går med andra ord inte att se bilderna.....varför?

/Micke
 
GLD DE FBJ

Prisolrör? Vet inte vad det är, men röret på bilden är av koppar med vit plast omkring. Kommer från någon VVS-installation, minns inte var jag hittade biten, den fick bli så lång som den var...:)
 
Back
Top