Markkonduktivitet

SM0GLD

Vänsterhänt
För att kunna simulera antenner nära mark bör man ange markkonduktivitet och dielektrisk konstant för marken under antennen och i dess omgivning.

Berg typ granit är en dålig ledare och den verkliga "blöta" jorden ligger troligtvis långt ner i marken.
Frågan är vilken konduktivitet man bör ange för rent berg?

Några tips?
 
I QEX nov/dec finns en artikel av N6LF om konduktivitet.
"Determination of Soil Electrical Characteristics Using a Low Dipole"

Du kan mäta upp det själv...

/73 Tommy
 
Bra info! Stort tack.
Det blir ju fler antenner som ska tillverkas så det kan vara bra att mäta upp en gång för alla.
 
Bengt SM7EQL har ju byggt en egen mätare som utvärderats isamband med mellanvågssändaren de provkör....
 
Att mäta värdena med en låg dipol var intressant. Jag bor själv på en bergknalle så det är uteslutet att använda jordspett.

/Roland
 
Att mäta värdena med en låg dipol var intressant. Jag bor själv på en bergknalle så det är uteslutet att använda jordspett.
En antenn för 3,5MHz blir ju ca 40m lång. Bra med lång antenn då den täcker en större sträcka av berget vilket borde ge ett tydligare resultat.
....men hur gör man det praktiskt?
Jag kan inte få ner 10st stolpar på linje i mitt berg och det blir omöjligt att helt sträcka ut 40m kabel utan "häng".
 
Och vad gör man om markkonduktiviteten inte är tillfyllest?
Flyttar och ber att få mäta innan köpet av nya bostaden?
Eller sätter up sin antenn ändå och kör den radio som går.

En antenn för 3,5 MHz bandet med förlängningsspolar funkar utmärkt och det går fint att göra den så lång som förhållandena medger. Ner till en tredjedel av längden för en halvvågsdipol funkar utmärkt.
Det finns sajter med online beräkningsprogram.
Ja givetvis är det intressant att mäta saker, och att mäta är att veta. Mätteknik hör givetvis hemma inom hobbyn. Olika instrument är trevligt att bygga.
Men skall man köra radio kanske det duger att sätta upp antennen bra och slå på radion, och överraskas av vad man kan höra.

SM4FPD
 
Och vad gör man om markkonduktiviteten inte är tillfyllest?
Jag vill bara ha rätt input i simuleringsprogrammet för att få så noggranna simuleringar som möjligt.
Konduktiviteten påverkar antenneffektiviteten särskilt för vertikala antenner.

Flyttar och ber att få mäta innan köpet av nya bostaden?
Lägger ut ännu flera markradialer.

En antenn för 3,5 MHz bandet med förlängningsspolar funkar utmärkt
Tveksamt i detta fall då den endast skall användas för att mäta upp markkonduktivitet och dielektrisitetskonstanten på en höjd av ca 1m över berg.
 
....men hur gör man det praktiskt?
Jag kan inte få ner 10st stolpar på linje i mitt berg och det blir omöjligt att helt sträcka ut 40m kabel utan "häng".

Du får väl göra enkla tripoder av plast som du ställer på berget istället, eller låna ett gäng vägkoner.

Du skulle oxå kunna gå på mellandagsrean och köpa in ett antal julgransfötter :)
 
Nu har marken runt min havsnära vertikalantenn under några veckor preparerats med vägsalt. Jäklar vilken skillnad det blev med 50kg salt. Siemens-mätaren visade en ny toppnotering och antennen behövde bara viska på 80m i morse för att nå långa vägen till ZL. Det finns få genvägar om man vill nå ut.

//Göran
 
SM7DLK: Nu har marken runt min havsnära vertikalantenn under några veckor preparerats med vägsalt.

Då kan du snart meta "saltsill" :D
 
Det trista är att även om man ökar verkningsgraden i antennsystemet genom att gödsla med radialer är det markförhållandena i "landskapet" i den avsedda riktningen som avgör hur bra den går på DX vid låga strålningsvinklar och det ska inte vara berg. Kanon om det är blöt jordbruksmark och perfekt om det är saltvatten.

/Roland
 
markförhållandena i "landskapet" i den avsedda riktningen som avgör hur bra den går på DX
Jo du har helt rätt.
Berget ger mig höjd och det kanske är bra på VHF och huset står torrt.
150m bort ligger en sjö så jag får väl dra en lång koax.
 
Jag ser att jag var otydlig. Jag avsåg förstås vertikalantenner. Horisontella antenner är inte alls lika känsliga för kvaliten på marken. Om du bor på ett berg så ger det ju extra antennhöjd på kortvåg vilket är bra för horisontella antenner. Man kan ägna sig åt kul simulering med programmet HFTA, som följer med ARRLs antennhandbok.

/Roland
 
Last edited:
Jag ser att jag var otydlig. Jag avsåg förstås vertikalantenner
Inte alls otydlig, jag tänkte ockå vertikalt.
Allt började med simulering av en inverted L för 160m och då insåg jag att jag antog fel markförhållanden.
Sen blir det troligtvis fler antenner var det lider.
 
Back
Top