Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Visst är det så Bengt/EQL! Det är säkert en bra lösning. Min kommentar rörde endast funktionen när man använder två koaxer med ihopkopplade skärmar för att erhålla en balanserad feeder. I övrigt vet jag inte om just den varianten är att förorda...
Jo, fina bilder, men av vilken anledning skulle man gå över från en fin högohmig stege till en koax och därefter en obalanserad t-match? Nääe?
APQ ger ofta proffs-förslag! ;-) Man behöver inte krångla till det på det sättet. Borra två hål i väggen och dra igenom två ledare bara! Försök behålla de högohmiga och lågförlustiga egenskaperna så långt möjligt!
Två utmärkta förslag från APQ.
Man får nog se detta i det stora perspektivet och väga för- och nackdelar mot varandra. Så som mitt eget radiorum är inrättat passar koaxiallösningen bäst. Jag skulle klara mig med 3 m RG213. Utmärkt lösning.
Tack för alla tips ang högomig matning.
APQ de VKC:
Vi får sammanstråla i Mellerud när det passar och ventilera/praktisera antenn projektet vi talat om.
73,s Peter SM6VKC
Som jag tidigare berättat har jag klämt stegens trådar (FK1,5) i förnsterkarmen av trä. Det fungerar utmärkt.
Så här kan det se ut om man till skillnad från APQ:s proffsiga installationer gör helt amatörmässiga dragningar av högohmig stege genom en vägg. I ena fallet en 450 ohms wíndow line, i andra fallet en ca 600 ohm stege. Fungerar toppenbra! Nu har jag visserligen ett trähus så den ganska tjocka väggen består av gipsskiva, spånskiva, isolering och trä. Kan det finnas någon nackdel med att dra igenom ledarna på detta simpla sätt?
SA5A StureView attachment 3099
Nää, inte alls! Både gips och torrt trä har praktiskt taget ingen påverkan alls.Hur fritt från annat vill en stege vara?
Om jag drar in den genom väggen till köket och lägger den bakom en taklist 3-4 meter med gipsvägg, träbjälklag, blir det mycket förluster där tror ni?