![stolpe för feeder.jpg stolpe för feeder.jpg](https://ham.se/data/attachments/2/2743-18273f8ba5cc52ff1d833d03eea2e901.jpg?hash=GCc_i6XMUv)
På begäran ger jag en kort beskrivning av hur jag matar min loop-antenn.
Loopen, triangel, är helt horisontell på c:a 25 meters höjd och uppburen av 2 master och en stolpe. Längd c:a 170m.
Har ej ansträngt mig att "stämma av" den till en viss frekvens.
Från början matade jag den med med en öppen feederstege som kom nära väggen till vardagsrummet. När XYL bytte TV upplevde jag en massa digitala störningar. I ett försök att bli av med dem gjorde jag om feedern till en fyrtrådig.
(Avstånd mellan trådarna 178mm. Lacktrådar 1,3mm i diameter. Zo bir 316-ohm). Störningarna reducerades men var ändå hörbara. Jag arrangerade ny stolpe, se bild, under loopens symmetripunkt och matade med samma 4-trådiga transmissionsledning som anslöts till en strömdrossel vars andra ända kopplades till en c:a 25 m lågförlustkabel som i sin tur går igenom lekablocksväggen till en inomhusT-tuner.
Den "gamla" matningspunkten nära vardagsrummet blev nu symmetripunkt och försågs med en verikal tråd som avslutades med ett jordspett.
Jag kan med T-tuner stämma av ALLT mellan 1,8 - 29,7-MHz, men använder loopen huvudsakligen på 1,8/1,9 3,5/3,7 och 7-MHz. Övriga amatörband har jag min roterande (hemmagjorda) log.periodare och min rhomb.
CBS de APQ
Den fyrtrådiga feedern, c:a 316-ohm, är av godtycklig längd, d v s den längd som passar mellan loop och stolpe. SWR blir på vissa frekvenser högt men p g a av stegens låga förluster blir additionsförlusterna mycket små. Drosselbalunen omvandlar (som tidigare nämnts) balanseringen till obalanserad. SWR i matarkabeln in till huset opererar troligen med höga SWR-värden på vissa frekvenser men eftersom denna kabel är en lågförlust sådan (ytterdiameter c:a 22mm!) kan man bortse från tilläggsförluster.
p.s. Det vita huset som syns i bakgrunden är inte mitt ordinarie hus där radioshacket är beläget.
The "Whie House", är mitt annex för "radiogäster" - c:a 82 kvm.
Welcome!
73
Bengt
SM6APQ