Menyer och undermenyer, farligt?

Det är väl snarare så som en del redan varit inne på. Det var bättre förr !

Det var bättre när det var rör som gällde.

Det var bättre när CW var krav.

Det var bättre när Televerket fanns.

Att ha en hobby där man måste lära sig massa nytt vore ju förskräckligt. Tänk bara att behöva lära sig sådana saker som:

Datorer

Internet

Digitalamoder tex PSK31 eller JT65. Detta innebär ju att jag måste förstå en massa om ljudkort och USB och CAT och jag vet inte vad.

Att sen komma dragande med undermenyer ovan på detta, NEJ TACK, ge mig en analog ratt att skruva på :)

PS.

Eftersom jag vet att ironi har svårt för att gå fram på internet så önskar jag tillägga följande:

Ovanstående är ironiskt !

DS.
 
Det mest tragiska med tillverkarna av nya radios är handhavandet, dom erbjuder som options t.ex specialkabel och CD-skiva till äcklig merkostnad för att överhuvudtaget ha ett vettigt "gränssnitt" att hantera den inköpta enheten.
- Det är inget man vinner konsumenter på tycker jag!

Sen är det upp till var och en att gilla läget och hantera det som passar en själv..

/Sven.
 
Jaha du Sven du vet detta, att man inte vinner konsumenter
Hi hi, min erfarenhet är att de flesta vill ha en separat möjlighet att med dator syra sin radio, eller att ställa in (ofta kallat programmera) sin radio, lägga in frekvenser i minnen etc.
Under mina år på SRS fick jag mängder av frågor om just sådant till radioapparater som var tillverkade för så länge sedan att denna metod överhuvudtaget inte existerade.
Man kunde villa ha uppgraderingsprogram till IC-701 så den blev heltäckande, man ville ha inställningsprogram till IC-735 för att lägga in de 32 minnena. Man ville ha datorsladd för inläggning av frekvens i IC-2E, IC-290 med 5 minnen ja allt.

Så det är nog faktiskt så att tillbehör av denna typ är något alla vill ha, nja kanske inte alla med 90 procent av unga konsumeter av amatörradio.
Den tillverkare som inte tillhandahåller sådant är rökta.
Dessutom andra tillbehör som drickaburkshållre etc. är populära inte minst i dyrare saker som bilar.

Förr sålde man TV apparater som var TV2 förberedda.
Någon TV2 uppgradering kom aldrig. däremot kunde produktionen av modeller med UHF använda mycket av det gamla, när nya modeller skulle säljas.

Idag köper många en transiver i tron att det säkert kommer uppgraderingar som gör att den blir lik en XXL version, med både 69 MHz och IDSB snart.

Ett tag sålde man bilar med larm i bromsbeläggen, idag finns inga sådana. Bilarna bromsar ändå och larmar ändå när man skall byta bromskuddar.
Vet i fan hur det går till att veta när de är utslitna.....

Snart får vi förarlösa bilar, bara att gå igenom en lång meny innan resans början.

Snart får vi uppgraderingar med dosimeter i radion, för uppmätning av daglig eller accumulerad strålning.
Har vi en antenn som ger mycket HF-fält i schacket eller slutsteg så får vi hög dos och tidig varning, eller avstängning, automatisk info överförd till SSI. Och det omvända den som kör QRP med bra antenn kan köra fler QSO utan att bli avstängd.




de
SM4FPD
 
Snart får vi uppgraderingar med dosimeter i radion, för uppmätning av daglig eller accumulerad strålning.
Har vi en antenn som ger mycket HF-fält i schacket eller slutsteg så får vi hög dos och tidig varning, eller avstängning, automatisk info överförd till SSI. Och det omvända den som kör QRP med bra antenn kan köra fler QSO utan att bli avstängd.

En utmärkt idé!

Jag får sätta mig ned och skissa på en strålningsmätare för amatörradio :)

En fältstyrkemeter med spänningsutgång till en V/F-omvandlare och sen in i en PIC-krets med räknare, allt samlas i ett minne och läggs ut på en 2x16 LCD komplett med signal och allt.
Årlig ackumulerad strålningsmängd sänds sedan in till SSA, vid utebliven redovisning dras licensen obönhörligen in, likaså vid överträdelse över satta gränsvärden.
 
"Snart får vi förarlösa bilar, bara att gå igenom en lång meny innan resans början."

Vilken uppgift har ratten i en förarlös bil?
Såg en demo av en prototyp och retade mig som vanligt...;)
 
Last edited:
Ja en dosimeter för strålningsdos, med direkt koppling till myndigheten, endera placerad hos radioamatören eller i grannskapet är en naturlig del av
mätningarna som SSI gjort.
Den kanske även kan göras som en kemiskt grej, lik de man hade i fickan för partikelstrålning.

Förarlösa bilar, jo en ratt kan nog behövas om den skall rangeras in i en verkstad där GPS kartan inte täcker.
Eller om man vill köra upp bilen på gräsmattan för att vaxa den, eller nej ingen kommer väl att vaxa n bil i framtiden, det köper man som en tjänst....
Förresten är det väl redan så att före körning idag så gäller att gå igenom GPS:ens alla menyer för att lägga in resrutten...

På nyheterna för en vecka sedan kunde vi läsa om en förarlös bil som kört på en dam och två barn. Mycket tråkigt!!!
Men bilen som var avsedd för vanlig förare hade bara rullat, till följd av dålig handbroms. Dvs inte en förarlös bil med dagens termiologi.
Så idag gäller att använda rätt ord för olik saker.

För att gå tillbaka till handböcker och menyer.
I SET-19 operators manual, (bruksanvisning, eller sv. manual= klaviatur) finner vi att man får skala potatis om man trycker på en viss knapp.
Potatisskalning är tydligen ett straff och det får man om man gör fel.
Varför inte lägga in små straff för den som inte läser sin användarhandbok och hanterar menyerna rätt i dagen pryttlar.
Exvis att man får kämpa med brett filter i två dagar om man har gjort fel.

Jag minns under SRS tiden, även många unga radioamatörer som formligen älskade att lära sig nya menystyrda radiostationer. De bra väntade på att få plöja handboken och lära sig allt i menyerna. Så det är inte alla som ogillar menyhantering för att ställa in saker.

De äldre handböckerna kunde vara kluriga de oxo.
Jag minns några år innan jag blev radioamatör, att jag ombads hjälpa en radioamatör som hade köpt en TRIO 515.
Han förstod inte handboken. Där fanns bl.a en bild på en jättestor glödlampa som man skulle koppla till transivern.
Vad var detta för??? Helt omöjligt att förstå. Även för mig som aldrig sett en sådan dyrgrip.
Efterhand kunde jag dock förstå och förklara för radioamatören att det skulle förställa en konstlast. Men han ville ju sända på sin antenn.......
Sen att vrida in PLATE och LOAD, samt PRESELECT. Ja det tog några kvällar.....

Inte kostligt att 6146:eek:rnat var förbrukningsmaterial på den gamla goda tiden.

Är inte menyhantering trots allt bra hjärngympa????
Och det mår vi väl inte illa av.
Men kanske jobbigt, liksom fysisk träning. Men ack så nödvändigt.
Vi taret i morgon istället.....

Kanske är menyernas farlighet bara lathet????


de
SM4FPD
 
Back
Top