Mer fynd på nätet, TRADERA Blocket etc.

Men har vi nått riktigt extremt åt andra hållet? :)
Prylen man köper och har i en livstid och som inte behöver annonsera för sig?
 
udda design är den här mikrofonen: https://www.tradera.com/item/292217/606407455/mikrofon-och-horlurar-us-army
Ser verkligen underlig ut. Borde imponera vid en radiostation.
Själv hade jag en sån en gång, men mikrofonen var kass, så jag gjorde en skiva med en liten elektret i mitten, så blev den brukbar.
Prylen här väl till WWII surplustiden. Men vad fanns i skallen på han som utvecklade denna mikrofon? Hur tänkte han?
Det finns "sound-powered intercom" och "sound-powered telephony".

Båda varianterna tillverkas fortfarande och är kravställda i vissa miljöer där man ställer höga krav på hög tillförlitlighet.

Mikrofonen har fortfarande samma karakteristiska utseende som är nödvändigt för att mikrofonen ska ge så hög utsignal att den direkt orkar driva hörtelefonen/högtalaren i bortre ändan. Avstånd upp till 5km är möjligt med systemet.

Systemen arbetar utan yttre strömkälla och var/är vanliga på fartyg och i gruvor.
 
Systemen arbetar utan yttre strömkälla och var/är vanliga på fartyg
På "telegrafibåtar" så var det krav på att om inte radiohytten låg i omedelbar närhet av bryggan, t.ex. med ett skjutfönster mellan, så skulle en "sound powered telephone" finnas mellan sjökortsbordet och radiohytten.

Minns fortfarande när EMC-krav började diskuteras hur frågan om hur man skulle "klassa" en sådan telefon ofta kom upp.
 
När jag var liten så byggde jag en telefonlinje i skogen utanför husen där jag bodde i Härnösand.
Hade ropat in något gamla hörtelefoner på auktionen på Åstölägret och kopplade ihop två stycken med några hundra meter sladd från överskottsbolaget som jag hängt upp i träden.
En av hörtelefonerna fick härbärgera på ett träd i ett litet träskrin som jag jag byggt på träslöjden.
Dom hörtelefonerna hade tydligen hög utsignal för det lät väldigt starkt och tydligt.

Lyckades dock inte uppfinna någon signalfunktion över tråden, så det behövdes passningsalternativ 1 , såvida man inte ropade i skogen först :)
 
Men har vi nått riktigt extremt åt andra hållet? :)
Prylen man köper och har i en livstid och som inte behöver annonsera för sig?
"Livstid" är kanske lite diffust, men jag använder en Pioneer stereoförstärkare och en Lenco L78, inköpta tidigt 1970-tal. Förmodligen gjordes det annonsering för att få dessa prylar sålda, men jag har inget minne av att man påstod att de skulle hålla livet ut eller liknande. Idag skulle man troligen avfärda konstruktionerna som "onödigt bra" eller nåt.

Sen har jag ett armbandsur från far min, troligen från 1940-talet. Går fortfarande, men ger påtaglig beta- och gammastrålning från visare och urtavlans siffror, så det ligger undanstoppat...
 
Här har vi en lite ovanligt ICOM-stn, ovanlig i alla fall i SM.
https://www.tradera.com/item/302069/607646461/icom-ic-502
De flesta minns ICOM:s IC-202, 402, 215 riggarna, som kom för 45 år sen.....
IC-502 är en stn för 50 MHz, SSB, på den tiden var inte 50 MHz bandet ens påtänkt i våra länder.
Det lär därför inte finnas många här.
Har dock sett dem på E-bay ibland.
Riggen är till skillnad från 202:an VFO-driven, 202 hade ju en VXO med kristall som täckte ett mindre segment av bandet.
50 MHz var på den tiden en form av instegsband för radioamatörer i japan. Det kördes mycket AM på 50 MHz i jpn.
Radion i annonsen är oprovad, men bör inte vara så svår att få liv i, sanering och rengöring krävs förstås....
Plastlåsen är klassiska att gå sönder, och, eller försvinna.
Tydligen fattas även mikrofon och DC sladd. Skall vara HM-4 med 600 Ohms dyn mick. Åtminstone har inte säljaren bemödat sig med att återfinna dessa eller nämna dem. Man har nog bytt VFO ratten, även original sådana kan tydligen försvinna....
Jag har kopplingsschema och användarhandbok till modellen som filer, om någon köpare ev behöver.
Till fördelarna hör att batterifacket syns vara oskadat av läckande batterier.....

Typ av DC jack syns inte på bilderna, men det förekom en 3 polig typ samt den vanliga DC kontakten med mittpinne, ICOM körde den här tiden med minus på pinnen....

Kul samlarobjekt kanske? En snygg line med 202, 402, 215 och 502....
Att försöka köra 50 MHz med låg effekt SSB är nog i dagens läge med avsaknad av sporadiska vågutbredningar lönlöst.

SM4FPD
 
Jisses...

Är det ens godkänt att meka i hop sånt där?
Men högt betyg i kreativ marknadsföring ...
 
Det är rätt underhållande med "audiophools", och jag finner ett hittills oexploaterat område för "konsultande".

Man kanske skulle använda materialet som togs fram för ett par år sedan åt en av de större aktörerna inom varvtalsregleringar, där uppträdandet hos "tjockströmskablar" i både stationär- och transienttillstånden karaktäriserades i frekvensområden upp till en handfull MHz.

Dock kom inte kontaktdonen med i undersökningen, vilket närmast kan betraktas som en "underlåtenhetssynd".
Rätt skött kunde man kanske kunnat ha extraherat något 10-tal timmar till för att karaktärisera även kontaktdonen, inklusive deras kontaktmaterial samt isolering med Laplace-transformer...

1694188577946.png
 
Finns säkert en väldigt stor och inkomstbringande marknad om man engagerar sig inom hokus pokus marknaden som konsult.
 
Jag ser personligen vissa svårigheter med att påstå att

1694195885526.png
i t.ex. en rapport om "dämpfaktorer" hos anslutningar för kraftkablar.

Nämligen detta:

1694195793736.png
 
På svenska finns ordet "dravel" att använda, på amerikansk engelska kan ett uttryck som förkortas BS användas. Detta tolkas oftast som "droppings from a male bovine", dvs tjurbajs på svenska, och är adekvat för den här typen av försäljning. Det är sorgligt att notera, att intresset för HiFi, som förr var ett tekniskt orienterat intresse, numera ofta handlar om hur man kan lägga maximalt med pengar på minimalt effektiva grejer.
 
Sådana produkter som säljs med kreativ marknadsföring vänder sig primärt till målgruppen personer som är godtrogna, lättlurade, okunniga och som saknar de grundläggande förutsättningarna som krävs för kritiskt tänkande och som inte känner till hur och var man söker mer information och inte heller klarar av att värdera och dra slutsatser av ev funnen information. Det ser ut på exakt samma sätt på alla områden.

De flesta som låtit sig föras bakom ljuset kommer sannolikt inte att vare sig upptäcka eller erkänna ens för sig själv att man blivit lurad. Några blir förmodligen så pass övertygade om att produkterna gör vad som utlovas i reklamen att de blir helnöjda med sitt köp och t o m försöker övertala andra att haka på. Se bara på de där högtalarkablarna av 99,9999% ren koppar som skall klamras fast på golvet så att de inte vibrerar i takt med elektronflödet så att kabeldistortion skapas. För en ovetande låter detta så klart fullt rimligt och om sedan ljudet verkligen upplevs bättre så har både säljare och köpare blivit nöjda. En win win situation.
 
Kunskap i ämnet Stereo HiFi får de genom att läsa HiFi tidningar, där kan man läsa om hur bra ljud det blir med spikes på högtalarna...
På så sätt behövs inget kritiskt tänkande, man köper tänket helt enkelt.

Samma praktiska gäller för andra aktiviteter, Cykelsport exvis man slipper lära sig hur mycket cykelns vikt innebär, bara at läsa i tidningen hur bra en kolfibercykel är för 47 kkr, plus elektrisk växel då förstås.

Jakt bössor är inte gratis och har genom historien blivit bättre ju dyrare de är trots att priset till stor del bestäms av nedlagt arbete på dekor.

Bilar, TV kosmetika inte minst bantningsmeel, vitaminer är väl en av de största bluffvarorna som innebär stor pengar.
Rökning... Viner,
Ja listan kan göras lång, på produkter som folk, ja de där andra då, som vill låta sig luras..






Förresten....
Var det någon som hade något kul att säga om min länk till IC-502 riggen på TRADERA?

SM4FPD
 
Byggd av en välkänd profil [stolle] inom alternativmedicinen och påstods kunna bota nästan allt utom myggbett.
Det är bevisat den egna tron på en medicin kan vara mycket verksam. T.o.m. fungera bättre är "vanlig" medicin. Dvs. genom att påstå att X hjälper mot viss sjukdom eller smärta, så kommer den att göra det för vissa, men inte alla, även om X bara är ett sockerpiller.

Att det är så, erkänner t.o.m. "riktiga" läkare. Men inget tillverkarna av mediciner någonsin kommer att erkänna. Åtminstone har jag inte sett några sådan uttalanden.
 
Det här med magnetism och hälsa är rätt intressant.
Åsikterna är delade, det finns en falang som anser att magnetfält är bra och en som anser att magnetfält är hälsofarliga.

Från bilden av magnetterapiapparaten framgår det inte om det är statiska
eller växelfält som genereras, och det finns starka åsikter om deras relativa farlighet. "Publikum" tenderar att klumpa ihop alla former av "fält" som "strålning" vilket "inses lätt" av varje person med lite fysikalisk allmänbildning att det inte kan stämma. Minnesgoda erinrar sig dock larmen i kvällspressen om "strålning" från likströmskablarna i vissa bilar.

Det förekommer att folk "går i taket" om statiska magnetfält. Ett minnesvärt tillfälle i min EMC-praktik var när en fastighetsägare hörde av sig och ville ha en mätning av "fält" i en lägenhet.

En hyresgäst hade börjat höra av sig i allt högre tonlägen och ansett att det var "strålning" i lägenheten. Detta var grundat i att dels hade en robotdammsugare börjat röra sig oregelbundet och även stanna på ett visst ställe, dels hade en "app" i en mobiltelefon indikerat "höga fältvärden" på några ställen.

Detta eskalerade och det skulle ha hotats med kvällspressen.

Jag fick åka dit med en uppsättning av dyra instrument och mäta upp
både statiska, kraftfrekventa och radiofrekventa fältstyrkor.

Det visade sig inte oväntat att fältnivåerna var någon procent av gränsvärdena, och att det jordmagnetiska fältet var dominerande hos de statiska fälten. Dock gjordes en observation, att det fanns variationer i den statiska fältbilden som hade med byggnadens struktur att göra, och vid jämförelse med ritningen så gick det att se att detta sannolikt hängde ihop med byggnadsstål som magnetiserats vid kallbearbetning.

Man kan dock inte förklara för "lekmän" hur det här med "fält"och "strålning" hänger ihop, och inte heller skillnaden mellan "statiska" och "växelfält". Allt som gör utslag hos en "strålningsapp" eller "strålningsmätare" betraktas som "strålning".

"O sancta simplicitas..."
 
På TN (Tellusanläggningen) vid Telefonplan hade vi så starka växelfält från ställverk och annat i källaren att det inte gick att ha bildskärmar på våningen ovanför, efter diverse avskärmning med AL plåtar och installation av sugtransformatorer så fick man nästan ordning på det men vi hade
fortfarande en del statiska magnetfält runt elschakten där våra 48V DC strömskenor gick och där fick man inte ha kontorsplatser.
 
Back
Top