Mer tips från Blocket och Tradera

Hej Karl

Tradera har väl funktionen att man kan registrera sig även som icke svensk medborgare?
Testade att gå in på sidan, valde "Bli Medlem" och en bit ner så kan man välja vilket land man kommer ifrån genom att klicka på "Not Swedish?" Det borde fungera tycker jag.

73 de SM7ZDE /Peter
 
Däremot kan en säljare välja att utländska köpare inte skall kunna ge bud. Avsikten är att man som säljare skall "slippa" skicka paket till andra länder.

De
Roy
 
Kolla en STORNO VIKING!!!!!!
Äldre komradio stationer Storno och SRA på Tradera. Amatörradio |
En sådan var min första FM station.
Kommer än idag ihåg hur spännande det var att ge sig ut med den i bilen och försöka få QSO. Och att vara rebelliskt, tvärt emot alla domedagsprofeter, (läs de äldre radioamatörerna) som tyckte FM var skit.
Med en kristallstyrd kanal tog det minst en månad att få första QSO:et.
Obs att denna radio troligen är avsedd för 50 kHz kanalavstånd. Dvs du tar upp en massa kanaler med en sådan.
Nostalgi av högsta klass.
Bilden visar att kanalväljarmodulen inte är med.
En sådan radio hade en kristall i RX som gav signal till både första och andra blandaren. Det gjorde då att första MF varierade. Och var MYCKET bred, flera MHz. 455 kHz MF var MYCKET skarp med 16 spolar.
En sådan radio kostade omkr 20 000 kr i mitten av 60 talet!!!!!!
Dvs ungefär som bilen den monterades i.

I början av 70 talet kunde man köpa den som surplus och trimma om till amatörradio. Det var då man bestämde om 25 kHz kanaler för yrkesradio och företagen tvingades byta ut..
Kanske gav man 500 kr hos Svebry då.

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Hej Peter,

jag försökte i emellertid att anmäla mig som icke svensk medborgare vid tradera.se, men systemet konstaterade till slutet via e-post att mina uppgifter kunde inte beprövas och så fick jag ingen möjlighet att handlar där. Så är det i den nya världen med de obegränsade möjligheterna som inte finns överallt...

/Karl
 
Last edited:
Verktyg för elektronik.
På Kategorin medicinska saker kan man hitta trevliga precisionsverktyg som är bra att ha för elektroniklabbande. Penager exvis, är en sorts tång, ja varför heter den inte tång då? som går att låsa med olika kraft, lämplig till verktygslådan, håller en mutter bakom fronten.
*S* Peang - Autom. vinnarmail! på Tradera. Medicinska prylar |
Operationsverktyg ! på Tradera. Medicinska prylar | Samlarsaker
Eller varför inte ett skelett:
Nytt skelett i naturlig storlek FIN KVALITET 181,5 cm högt på Tradera.
Bra att ha för att se var latmasken verkligen sitter i ryggen.

de
SM4FPD
 
Handmikrofon ICOM HM10 på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |
En handmikrofon som ofta eferfrågas, HM-10. denna är dynamisk med har en förstärakare och utnivån är som en kolkorns, kalls för interkomnivå.
Passar gamla ICOM som IC-730, 720A, 260, 255, 290all IC-251, 451 etc.
Dessa mickar har inte funnits på många år och många hör av sig efter en sådan mik.
Ofta försvinner ju mikrofonen när äldre prylar byter ägare.
Tänk oxo på att en del radisotationer som använde dennna mikrofonivå i en del fall enkelt kan ändras för eleketret. Ofte med ett klipp. Studerna mikrofnförstärakren så förstår du.

Tyvärr är min garderob full med radiogrejer, så det finns inte plats för fler skelett.
Så det blir inga bud fra meg.

De
Roy
 
Hej!

800:- i startbud, giv mig styrka!
Det är hemskt när audiofolket "upptäcker" en viss rörtyp, då springer priserna i väg mot svindlande höjder.
 
Rena antikrundan

Som hittat!:D
Minst 800:- för ett vanligt ECC83!
Detta blir intressant att följa.
/Ingvar


"Ledande bud" just nu (13/3) 200:-
 
Last edited:
"pakiterar väl dämpat i en stor kartong"

Annonsören har nog gått i "den nya skolan"...:)

"Audiofilerna" är annars i stånd till vad som helst när det gäller priser.
Ta t.ex. en titt på https://www.tubeworld.com/6922.htm#6922philips
där man vill ha runt 2000 kr för ett Telefunken eller Philips E88CC...

Den som en gång i tiden köpte ett Tektronix 585 för "kilopris" som innehåller 15 st sådana rör kan göra sig en smärre förmögenhet på dessa...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Kunde inte motstå detta:

"Audio People Please READ! There is no way I or anyone else can tell you how any given tube will sound in your equipment. There are too many subjective variables for me or anyone to tell you unless they have your equipment and your ears. You need to try different types to see what you like best. I know that I would sell more tubes and make more money if I did, but I'm not in the business of pedaling B.S."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har en viss aning om varför olika fabrikat av elektronrören låter så olika, bra....
För några år sedan lovade jag serva en rörbestyckad förförstärkare, av dyr super hiFi.
Förutom färstärkaren följde en kartong ECC-83:eek:r med. Jag fick reda på att vissa lät bättre än andra och vissa var bäst.
Efter lite mätande kunde jag konstatera att förstärkaren var kopplad så att rören fick halva glödspänningen. Alla rör hade seriekopplade glödtrådar och transformatorn stod ändå på 6,3 V. Efter att jag lödde om till 12,6 Volt lät alla rören lika bra. Och ägaren var supernöjd.
Skillnaden är att rören låter olika om de körs på halva glödspänningen, och kunderna tvingas köpa på sig massor av olika rör för att få några som låter verkligt bra.
Att lägga märke till är att jag var den första som lödde i appraten, alla lödningar var fabriksnya, så den har kommit sådan från fabrik.
Bluff eller misstag i produktionen, inte vet jag men vissa rör lät dåligt, andra inte alls medan något fabrikat lät...

Kommer ej ihåg fabrikatet på förstärkaren.

De
SM4FPD
 
Överlag så tycker jag att priserna på Tradera är märkliga, det verkar som att många drabbas av "Måste Ha Syndromet, MHS" några sekunder innan auktionen slutar!!

När det gäller rör så kan man ju fundera på hur många gånger dessa sålts tidigare?

73 SM7ZDE //Peter
 
Hej!

När det gäller Tradyrapriset på ECC83 så kan man se lite historia:
ecc83 - Tradera.com

Väldigt synd att audiophoolerna gillar dessa rör, för oss med båtankare ökar kostnaderna (som har 12AX7)
 
Back
Top