Mer tips från Blocket och Tradera

Svalander har funnits i många år, mycket hokuspockus finns det där, men en guldgruva för att få tag på nålar till gamla utgångna pickupper.
 
Svalander hade en något varierad prisbild, ECC83 för 144kr verkar rimligt och kanske tycker någon att avmagnetiserare för cd kan vara värt 19800kr samt att en säkring för 395 både låter och går bättre:p. Tyvärr hittade jag ingen frekvensolja för radioamatörer, men de kan säkert skaffa hem både det och snakeoil ;)
 
Man kan skratta åt mycket, men så länge som köparen är nöjd måste man anse det som en bra affär oavsett priset. Syftet med att köpa något är trots allt att uppfylla ett behov. Man skall inte heller förglömma att inom stora lager av medborgarna florerar idéer likt att "priset är kvalitet" etc.

Detta ger personer med okuvlig idérikedom möjligheten att marknadsföra det ena fantastiska ormoljemedlet efter det andra. Som exempel kan nämnas att efter ett gammalt recept från Nyebo så säljer vi inom KRAS prima antennvax för ett hutlöst pris, men då vi aldrig fått några reklamationer på missade DX och sänkta rapporter (vi ger 599-garanti) så måste det alltså vara värt varenda Småländsk daler. :rolleyes:
 
Häftig grej va?
Telegrafapparat med tillbehör " LM Ericsson " ! på Tradera.
En Telargafiskrivare, sådan förekommer samlade lite här och där, och brukar inte vara gratis. En drömpryl för den som vill meka, renovera, polera och göra fint. Givetvis med aktning så dess originala utseende och funktion bibehålls.

Jag tänkte fråga forumet om någon har försökt sig på att få en sådan här maskin att skriva, från radiomottagare? Det trängs väl en tonmottagare och en relädrivkrets, inte så märkvärdig att bygga.
Nån som vet data på spolen? Är det som vid telexmaskiner konstant ström som gäller? Det är ju lite långsammare telegrafi här, jämfört med Baudot och 45,45 eller 50 Baud, och en spänningsdrivning skulle säkert räcka till.
Vore väl kul att skriva det man hör på banden av exvis nyckling under Straight Key day, eller vad det nu heter.

de
Roy
 
Hej!

Ebay auktionen med ett ECC803S slutade med ett bud på 465 USD, reservationspriset ej uppnått....

Sakers pris förvånar stundtals, ibland är nog det som förefaller hutlöst dyrt ett fynd för köparen, visst är det så.

Antennvax med 599 garanti, det verkar intressant!
 
En riktig klassiker!

Duger utmärkt till flertalet mätningar som den experimenterande sändaramatören vill mäta! Även LF-pluggarna (som är sällsynta) ingår.

Mha trackingeneratorerna och några riktkopplare kan man få till en "fattig-mans-skaläranalysator"

Det finns alltid dom som berättar att man "hittad i en container", "Köpt för en hundralapp", men faktum är att det fasta priset inte är ett opris för vad som ingår.

Den högst bjudande fn. MJS är en handlare som insett att för en billig penning kan han köpa in hela högen och därefter bjuda ut delarna separat.

Hade preselektorn 8445B ingått så hade det hela varit i princip komplett.
Utan den blir 2-18GHz-mätningar något besvärliga, då det handlar om en övertonsblandande RF-plugg, vilket gör att man inte utan att använda "Signal Identify"-knappen inte vet vilken frekvens en signal befinner sig på.

IF-pluggen är en -B, vilket är den man vill ha!

Instrumentet har både för och nackdelar:

+ Analysatorn består mest av diskreta komponenter vilket gör den reparerbar.

- Skall man bjuda på den bör man kolla så att det finns ljus kvar i CRT. Det kan vara svårt att få tag på reservrör.

-Tuning Stabilizern (faslåsningen) som används vid upplösningar under 100KHz driver med åren och instrumentet vägrar låsa. Jag är osäker på om man klarar att justera detta utan delningskablage.

- Behöver man trimma/justera något krävs som sagt ev specialkablage som måste byggas för att kunna köra enheterna utanför mainframen.

Senast jag hjälpte en bekant att fixa en 141'a var det i princip fråga om lödningar som ärgat med åren. En omlödning av PSU-kortet fixade problemet. Andra svagheter är avbrott i högspänningsmotstånden och (så klart) torkade ellytar.

Hade jag varit intresserad, hade jag tagit en tur för att besiktiga instrumentet på plats. Fastpriset är IMHO inget att yvas över om behovet finns, men skicket på CRT och hur bra alla omkopplare och andra funktioner är avgör.
 
Häftig grej va?
Telegrafapparat med tillbehör " LM Ericsson " ! på Tradera.
En Telargafiskrivare, sådan förekommer samlade lite här och där, och brukar inte vara gratis. En drömpryl för den som vill meka, renovera, polera och göra fint. Givetvis med aktning så dess originala utseende och funktion bibehålls.

Jag tänkte fråga forumet om någon har försökt sig på att få en sådan här maskin att skriva, från radiomottagare? Det trängs väl en tonmottagare och en relädrivkrets, inte så märkvärdig att bygga.
Nån som vet data på spolen? Är det som vid telexmaskiner konstant ström som gäller? Det är ju lite långsammare telegrafi här, jämfört med Baudot och 45,45 eller 50 Baud, och en spänningsdrivning skulle säkert räcka till.
Vore väl kul att skriva det man hör på banden av exvis nyckling under Straight Key day, eller vad det nu heter.

de
Roy

- På min skrivare står det 300 Ohm på vardera av de två parallellkopplade magneterna, De drar ankaret redan vid 7-8 volt, och vid 10-12 volt verkar det gå mycket bra. Ankaret lyfter en plåtarm vars spets trycker papperet mot ett smalt slitsat hjul som färgas av färgrullen. Är inte klar över funktionen . .
Kanske det går att använda ett gammalt rtty-modem för teleprinter?

- Urverket som drar papperet går bra efter rengöring och smörjning, dock orkar inte centrifugalregulatorn (?) riktigt starta: Det är en vertikal axel med branta gängor som skall drivas av en horisontell axel med sneda kugg i ett hjul. När hastigheten ökar fälls vikter i form av tioöringar ut och jag förstår inte riktigt funktionen. De verkar inte påverka något . .
 
SM0GCU skriver
"När hastigheten ökar fälls vikter i form av tioöringar ut och jag förstår inte riktigt funktionen. De verkar inte påverka något"

Det är luftmotståndet som bromsar, som i gamla speldosor, samt förflyttning av vikten/längden från centrum.
Titta på en konståkare som snurrar fort på isen med händerna utefter sidan och långsamt när hon sträcker ut händerna.
Det är inte alltid en regulator påverkar en ångventil eller dylikt för att justera hastigheten.
 
Last edited:
Hej!

Den experimentlystne sätter sig på en kontorsstol och snurrar runt med händerna utsträckta, sedan drar man in armarna mot bröstet.
 
Håll gärna ett par hantlar i händerna också. Effekten blir mer påtaglig då, i synnerhet om man nyss ätit ... :eek:

/ Göstha
 
Här har vi en IC-701 till salgs på TRADERA Kortvågsradio, ICOM-701, inkl. Mikrofon samt ps på Tradera. Amatörradio
Makalöst vilket andrahandsvärde för en radiostation som är närmare 33 år gammal kan ha.
En IC-701 är en mycket bra radiostation, den kännetecknas av hang AGC vilket gör att den låter mycket fint och lugnt vid RX. Den har produktdetektor med Gilbert Cell, vilket ger en avsevärt linjärare detektor är samtida diodmixrar. Med två kristallfilter i 9 och 10 MHz får man en mjuk fin PBT. Riggen har även en kristallfilter i första MF.
IC-701 har en HF klipper vid TX och ett ALC system som reglerar mikrofonförstärkarens förstärkning. Sändaren låter mkt bra.
De IC-701 som hade Volt och Ampmätare graderad till 25 Volt är bland de senare och har då serienummer över 3000, och då är chansen att få en bra radio störst.
Som vanligt med 70 talets eleketronik använde man de små genomföringspinnar som ställt till så många lödfel.
Att renovera PLL och något annat kort från sådan lödfel är inget enkelt. Det tog mig ibland en hel dag under 80 talet.
Att trimma PLL i en IC-701 står visserligen beskrivet i manualen, men kräver sin man.
fullt fungerande och i gott stand är IC-701 en underbar mottagare som dock bara går i 100 Hz steg.
Den levererades med ostabbat nätagg och SM-2 bordsmic.
Typiska fel är okontakt i stegmotorn, och är den med 18 volts skala kan det krävas mekanisk verkstad för att renovera denna. Andra typiska fel är 8 Volt kretsarna, 8 V T8V och R8V. dessa ställs om med transistorer som blir lite varma, och dess lödningar i kortet blir kristalliserade med tiden. Att löda om dessa kort kräver att man går på underifrån och plockar bort allt underifrån.

de
FPD
 
Back
Top