Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har modifierat min IC-751A för mjukare nyckling. För framflanken så räcker det inte med att löda in kondingar utan man måste gå in och stoppa ALC-inverkan med t ex en extra transistor. Vi kan arrangera ett sked på 80 m vid tillfälle så du kan provlyssna. Har för mig att 765 och 751 är likartat uppbyggda. /Christer
För en tid sedan mätte jag upp IC-735 och jämförde med professionell materiel.
IC-735 ligger i "medelklass" när det gäller teckenformning.
Man kan läsa om det hela på
http://www.esr.se/artiklar/radiocom/AOM_keyclicks_v1.pdf
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Har kraven blivit större nu eller det är "inne" att ha mjuk CW?... OK, vid starka signaler är det jobbigt med "vassa kanter" men viss tränger man igenom bättre vid DX-körning och QRM. Idealet är ju om man kan välja efter behov.
SM7FBJ said:Jag söker vidare efter praktiska lösningar.
Det tipset med batteri är ett bra tips och jag skulle gärna vilja höra av en finsmakare vad som är resultatet av en CW sändnings bandbredd med detta. ??
Många QRP knuttar kör med batteri på ALC ingången för att få ner till under 5 Watt.
Jag litar åtminstone på min egen "knäppkontroll" vad gäller IC-735.Har även gjort en s.k. "knäpptest" genom att lyssna med min R4-C (utan antenn), precis vid sidan av sändningsfrekvensen och inte kunnat höra den minsta knäpp.
/ Ingvar