Jo det är riktigt BFO skiftas, inte nycklas varje gång IC-735 går från RX till Tx och TX till RX. Jag hade fel, och tänkte mest på PLL. detta för att sändaren skall sända på den frekvens skalan visar och mottgaren skall ge en hörbar ton vid samma frekvens som skaln visar vid mottagning.
SM7FBJ skrev:
"För övrigt vill jag minnas att jag vid ett tillfälle provade att dra ner driven vid SSB - du har ju vad jag minns beskrivit samma förlopp på ssa:s ref en gång tidigare - , men då ökade mina ALC-utslag på riggens inbyggda mätare"
Nej då har du inte minskat sändarens drivning, eller förstärkning, utan dragit ner med RF power.
Med DRIVE, eller sändarens drivningskontroll menar jag att man ändarar sändarens förstärkning så att ALC inte behöver reglera.
Att dra ner på RF power ger order till ALC systemet att reglera ner effkten till önskad, då kommer ju ALC att jobba mer, och ge fler insvängningsförlopp.
Att lägga en negativ batterispänning på ALC ingången gör att ALC inte reglerar utan du får en statisk inställning av sändarens förstärkning.
Vi talar om reglerteknik, som kan jämföras med att du ställer in 20 grader på rumstermostaten, efter några timmar är det 20 grader och termostaten minskar tillförd värme, eller slår av den, temepratuen ökar en stund ändå, kanske till 22 C, och börjar sedan minska, vid 19 grader börjar termostaten att reagera och drar på mer värme, men inte förrän vid 18,5 grader har sänkningen hävts och temp börjar gå upp igen.
Så fortsätter det och efter hand stabiliseras det hela. Vi har sett ett insvängningsförlopp där temperaturen går upp och ner och planar ut efter exvis 5 svängningar.
Vi ser en tidskontant i saken. Och med en rätt inställd regulator kan svängningarna minskas till kanske bara en enda. Sen öppnar nån dörren och ehla reglerjobbet går åt skogen,allt börjar om på nytt.
ALC försöker reglera, men snabbare, och istället för att göra det som temperaturen gör, svänger med 30 minuters perioder, så svänger ALC 10 till 10000 ggr per sekund. Och öppnar fönstret och stör reglerförlopper, det görs ju av att man nycklar eller talar i micken hela tiden, nya förhållanden hela tiden för ALC att reglera. ALC får börja om hela tiden. Nya invängningsförlopp för varje ord eller Morsetecken.
Svängningarna är en sorts AM. Vilken då får sidband.
I verkligheten är det dock sällan man har så gott signalbrusförhållande att dessa oönskade sidband hörs. Med instrument går det att mäta. Med mottagare går det att höra, men kan även vara mottagarens AGC som spökar eller ofta dess NB, om den är på.
Jo allt vi talar om gäller även SSB med ALC.
Andra saker som påverkar oönskade sidband är olinjär PA, som ju förstör teckenformerna, chirp, brusig bärvåg, både hos TX och i mottgaren hos den som lyssnar, eller helt enkelt dåligt formade tecken, som ju var utrsprunget till denna diskussion.
Det värsta propblemet med bred Morse var en gång en radioamatör som hade masstoppsförstärkre på VHF, vid varje morse tecken slog relät till och från i masstoppsförstärkaren och det hackade ju sönder de snygga Morsetecknen, kompisarna upp till 100 km hörde nyckelknäppar....Han körde masstoppsförstärkaren HF styrd....
Glappkontakt oxid etc i baluner kontakter och diploer, eller gnistbildnig av HF i delar av antennen kan även de orsaka liknande fenomen.
En tid orsakade baluner med ferritkärna en väldig massa splatter och nyckelknäppar. Tiden för denna mytbildning var 70 talet. En tid av balunmotstånd gav den här effekten. Numera tillför baluner mest fördelar. Givetvis om man överstyr sin balun, misshandlar den eller har gnistbildning i den kan den orsaka problem.
Jodå jag har sett reklamerade bluner som man tydligt ser att det förekommit ljusbågar i. En ny med goda lödningar löser problemet.