Mobil amatörradiostation i skåpbil

Hallåj! Har varit lite dålig på att uppdatera tråden dom senaste dagarna, men nu är det dags!

Sista biten till "buren" måttas till:
last_piece.jpg

Plåten som lagret skall sitta i är på plats:
top_plate.jpg

"Buren" står i skåpbilen!
cage_in_place.jpg

Där lagret skall sitta:
corner_in_place.jpg

Saker och ting börjar ta form! Eventuellt åker jag ut i morgon och försöker få till några av de fästen som skall sitta på insidan. Sedan skall lagerfäste byggas, hål borras i taket och masten skall på plats, och så skall allting helsvetsas!

Igår kom några kompisar förbi så vi testade masten lite, två man fick agera stagplan och den tredje vevade. Dessvärre så knarrar det en del i bottenröret när man vevar ut/in masten. Förhoppningsvis löser det sig med lite nytt fett. Så idag var jag på biltema och handlade ett gäng rullbockar som skall användas till denna "service". Så nu får man hålla tummarna för att man slipper ta isär masten helt och hållet :)
 
Du skriver att armen som håller masten ska vridas 90 grader. I mitt huvud ser det ut som masten sitter på tvären över bilen. Du menar inte 180 grader?
 
Hejsan!
R8N, jag är lite dålig på att förklara så jag testar med en skiss:
mast_sketch.jpg

I transportläge så ligger masten längs med bilens färdriktning, sedan så vrider man den 90-grader i horisontalplanet och därefter reser man masten!

Idag gjorde jag lite plattor som skall ligga i botten och sprida ut lasten över en större yta. Dessutom sitter skruvarna till balkskorna på undersidan genom dessa.
bottom_plates_front.jpg
bottom_plates_rear.jpg
 
Jag har tyvärr inte varit i garaget en enda gång sedan semestern tog slut, tänkte åka ut i lördags men då var det ju loppis på tånga hed :) Men nu till helgen är jag ganska säker på att det blir ett långpass på lördag!
 
Idag har jag äntligen fått gjort lite igen!


Det var ett tag sedan man var i garaget och någon vänlig själ hade ordnat med en riktigt ordentlig arbetsbelysning till pelarborrmaskinen:
light.JPG


Sedan hade vi äntligen fått vatten så jag kokade lite kaffe som jag drack medan jag funderade på vad jag skulle göra under dagen:
fika.JPG


Sedan var det dags att sätta igång! Jag började att markera ungefärliga positioner på plattjärnen där det skall svetsas. Sedan så monterade jag ur allt och slipade. Lite halvtrist jobb, speciellt med småbitarna, men till slut var det färdigslipat!
slipat.JPG


Då var det bara att ställa allt på plats igen:
in_place.JPG


Och svetsa dit alla bitar:
spot_welded.JPG

Jag har oroat mig lite för att få problem för att "buren" skulle vara mycket styvare än karossen, så jag tog en tur medans allt var punktat och tänkte att blir det stora krafter så är det väl något som lossnar. Men allt gick finfint. Men jag tog det ganska lugnt och kanske får ta en lite livligare åktur innan jag känner mig helt lugn :)
 
Kul tråd, påminner om när jag stoppade in 6-punkts burar i tävlingsbilarna, mycket förstärkningar, skarv-inpassning och svetsjobb :)
 
Kul tråd, påminner om när jag stoppade in 6-punkts burar i tävlingsbilarna, mycket förstärkningar, skarv-inpassning och svetsjobb :)

Det kommer bli rena racingbilen när det är klart :D

Men när jag kom ut idag möttes jag av en småtråkig överraskning, det har börjat läcka kylarvatten från skåpbilen:
leak.jpg
Men det får jag fixa senare.


Sedan så kapade jag till några bitar:
pieces.jpg

Som tillsammans med hjulen blev en liten vagn:
welded.jpg

Och på vagnen skall pelarborrmaskinen stå:
drill.jpg


Så nu kan man lätt flytta runt borrmaskinen, men det var inte därför jag gjorde vagnen. Maskinen behövde komma upp lite för att kunna borra hål i plattorna som är en del av skruvförbandet mellan burens två delar. Här är plattorna lite provisoriskt monterade:
screw_plate.JPG


Jag punktade även fast dom där dom skall sitta, men detta fick jag ingen bild på. Så nu återstår det bara att plocka ur buren och borra!
 
Idag var jag ute en sväng igen, först åkte jag till föräldrarna och blev överöst med gåvor! Hemmagjorda tomater i två olika dimensioner och ett ett lagerhus till masten!
gifts.JPG

Närbild:
bearing.JPG

Och på plats:
bearing_mounted_1.JPG

Nu återstår det förhoppningsvis inte så mycket arbete med mastinfästningen på insidan, en plåt till under lagerhuset, borra några hål och svetsa lite :)
 
Idag var jag ute en sväng igen, först åkte jag till föräldrarna och blev överöst med gåvor! Hemmagjorda tomater i två olika dimensioner och ett ett lagerhus till masten!
View attachment 2794

Närbild:
View attachment 2795

Och på plats:
View attachment 2793

Nu återstår det förhoppningsvis inte så mycket arbete med mastinfästningen på insidan, en plåt till under lagerhuset, borra några hål och svetsa lite :)


"Jag började dagen med en sväng förbi min far . . ."

- Vad har man barn till, om man inte kan få dela med sig av ljuvliga tomater och kullagrade lagerhus? ;-)

Jag uppskattar verkligen dina inlägg!
 
Last edited:
vad för antenner är tänkt sitta längt upp i masten ?

Det projektet är väl nästan föremål för en egen tråd någon gång senare :) Jag håller på med ett program som skall evolvera fram antenner, till en början tänkte jag se om det går att få fram någon moxonliknande antenn som funkar hyggligt på några amatörband.

För någon månad sedan fick jag programmet att funka med NEC och en antennpopulation som sakta blev bättre och bättre. Men så fick jag för mig att jag skulle göra ett distribuerat system (grid computing) ungefär som seti@home fast för att försöka få fram antenner. Jag kommer nog att skriva mer om det när jag har fått lite mer ordning på det.

Hemsk kod i en fruktansvärd oreda finns för den nyfikne här: https://github.com/bjohan/antennaEvolution men den skall snyggas till så snart jag fått det att funka. Det är nog inte jättemycket tid kvar, 5-10 timmar, innan jag har något som jag kan köra. Dock är det mest tänkt för mig och mina datorer, men finns intresse av andra amatörer att hjälpa till med att donera CPU-tid så kan man ju försöka göra en lite mer seriös ansats! Men mer om detta om några veckor när det snurrar :)

"Jag började dagen med en sväng förbi min far . . ."

- Vad har man barn till, om man inte kan få dela med sig av ljuvliga tomater och kullagrade lagerhus? ;-)

Jag uppskattar verkligen dina inlägg!

Jag måste säga att det är väldigt kul med all respons man får här och vill tacka för alla vänliga ord! Var faktiskt förbi fadern i morse och hämtade en påse med skruv!

Men nu till dagens stordåd, borrade 4 hål...

Min ursprungliga plan var att skruva ur buren, välta den och borra hålen i pelarborrmaskinen.

Sagt och gjort, buren skruvades isär och lyftes ur och sedan skruvades den ihop. Den börjar bli ganska tung, runt 120 kilo och rätt så otymplig att lyfta för en person, så jag fuskade lite med domkraften:
tilted.jpg

Men efter en stund var allt på plats och jag borrade två hål för första skruvförbandet:
ready_to_drill.jpg

Sedan var det dags för det andra, men där gick det inte att komma åt med pelarborren så jag fick ta det med handjagaren. Inte jätteroligt att borra 13mm genom drygt 20 mm stål, men man iinsåg ju att pelarborrmaskinen är guld värd när den går att använda!
done_drilling.jpg

Noterade även att övertemperaturskyddet i borrmaskinen fungerar genom att den släpper ut lite rök för att påkalla användarens uppmärksamhet!
 
Ägt en Biltema borrmaskin en gång.

Behöver jag säga att det var en totalt onödig utgift. Bättre att köpa kvalitetsverktyg. Javisst, kostar, men funkar också.

Följer bygget med stort intresse. Skulle vilja ha en VW utrustad för VHF/UHF :D

73 de Kai
 
Ägt en Biltema borrmaskin en gång.

Behöver jag säga att det var en totalt onödig utgift. Bättre att köpa kvalitetsverktyg. Javisst, kostar, men funkar också.

Följer bygget med stort intresse. Skulle vilja ha en VW utrustad för VHF/UHF :D

73 de Kai

Jag vet inte om det är en totalt onödig utgift, den kostar ju inte mer än tre luncher och funkar ju faktiskt! Men när denna ger upp är det nog dags för en lite bättre maskin!

Igår var jag ute igen, först så gjorde jag några distanser till "balkstöden" så att dom kommer på rätt höjd. Slipade även ur nåra mm i nederkant så att det förhoppningsvis inte blir massa vatten stående.
bracket_support_with_standoff.jpg

Sedan så var det dags att ta tag i rosthålen i golvet, tråkigt jobb men skönt att ha klart tänkte jag. Jag började med att kapa ur för att se hur mycket det hade rostat. Ganska mycket som synes:
rust_cutting.jpg

Det som sitter under golvet (svetsat i punktsvetsraderna) är bakvagnsinfästningen. Ovan på den så låg det en plan plåt, dvs mellan själva golvet och fästet. Och antagligen så har det börjat rosta där golvet var plant eftersom att vatten blivit stående mellan två plana ytor. I det korrugerade området har väl inte kapilärkraften varit så stor samt att det nog har varit lite bättre ventlilation. Någon som vet om detta är standardrost på VW T4?

Sedan så kapade jag ur ytterligare lite till och svetsade dit några nya plåtbitar. Hade gärna kapat ur lite mer, men det hade inneburit ganska mycket mer jobb! Så jag får försöka rostskydda ordentligt underifrån istället.
first_layer_fixed.jpg

Sedan klippte jag till några nya bitar plåt som blir golv:
new_sheet_metal.jpg

Och svetsade fast:
floor_welded.jpg

Hade inget bra att slipa med så så slipningen blev ganska grov. Men det får jag slipa ordentligt senare. Hur som helst så är det skönt att inte ha några mer rosthål i det blivande radioshacket :)
 
Nu var det ett tag sedan det hände något, och idag hände det inte så mycket heller. Men jag var hos mina föräldrar igen och hämtade en ny laddning med stål och tomater :)

Två bitar:
bearing_clamp_halves.jpg

Som bildar en ring:
bearing_clamp.jpg

Som råkar passa på lagret:
bearing_on_top_plate.jpg

Så här ser det ut på plats:
bearing_support_ring_in_place.jpg

Sedan så gjorde jag en pappersmall för den plåt som skall sitta under lagret. Den halvan med gängade hål skall sitta svetsad i denna plåt, sen kommer lagret nog att sitta rätt stadigt :)

Nästa moment blir att kapa till två fyrkantsprofiler och göra ett till "plan" i buren att fästa den undre plåten i, men det gör jag när jag har fått plåten.
 
Idag var jag ute en sväng igen, det var en ganska händelserik dag, men jag fick inte gjort så mycket som jag hade hoppats.

Ena garagekompiens skulle sälja sin bil, men på vägen dit så lossnade en skruv från länkarmsinfästningen på köparens bil. Så jag fick hjälpa till att mecka golf medans dom var ute och provkörde, sedan så blev det en snabb tur förbi föräldrarna för att hämta en ny skruv att sätta fast länkarmen med.

Till slut så kunde dom åka hem i golfen igen.

Sedan var det dags att göra det jag kom ut för. Från början var ju planen att göra ett stödplan till för klämman under laget, men efter att ha måttat och funderat lite så insåg jag att det skulle bli trångt att få dit alla skruvar.

Så jag tänkte om och gjorde en lite enklare lösning, lite tråkigt är att den inte ser lika överdimensionerad och gedigen ut som resten av bygget, men jag får nog leva med det :) Det är ju inte helsvetsat ännu så jag kan alltid ångra mig och hitta på något annat senare.

Såhär ser konsolen ut, de två "flikarna" skall svetsas fast i lagerklämman och resten i buren:
bearing_clamp_mount_side_view.jpg
bearing_clamp_mount_head_on_view.jpg

Såhär är det tänkt att sitta när det är på plats:
bearing_clamp_mount_side_view_in_place.jpg
bearing_clamp_mount_in_place.jpg
 
Nu var det ett tag sedan det hände något, mestadels beror det på att jag var sjuk i en vecka, men idag fick jag lite gjort igen!

Först ritade jag en cirkel i taket:
hole_to_be.jpg

Sedan började man se ljuset på andra sidan:
hole_edge_drilled.jpg

Efter lite slipande:
hole_outside.jpg
hole_inside.jpg

Nästa steg blir axeln som skall gå genom taket, det känns som att det börjar närma sig montering av masten nu!
 
Det har inte hänt så mycket de senaste veckorna, dels för att jag har jobbat en massa men det har även berott på att jag har väntat på axeln som min käre far gjorde klart i veckan:
mast_axle.jpg

Provmonterat i lagret:
mast_hub_assembly.jpg

Lagret på plats med axeln:
bearing_with_axle.jpg

Och utifrån:
mast_hub_on_roof.jpg mast_hub_on_roof_side_view.jpg

Det tråkiga, men inte oväntade var att det inte blev riktigt rakt linjerat med taket så i morgon skall jag försöka komma ut och rikta upp det hela.
 
Tyvärr blev det en massa jobbande i november, men nu nu under julledigheten har man äntligen fått tid till viktigare saker :)

Började med att plocka ur "buren", kapa isär rikta upp och svetsa ihop så att axeln nu har en bättre vinkel i förhållande till taket
straightening.jpg

Sedan var jag på biltema och handlade och handlade en 24" skiftnyckel till denna låsmutter som skall sitta på axeln:
nut.jpg

Rena finmekaniken, kanske skall byta karriär och bli urmakare när jag är klar med detta?
tightening.jpg

Sedan så var jag och hämtade en U-profil som skall bli masthållare på taket:
u_profile.jpg

Och under eftermiddagen så har jag skissat lite på hur masthållaren skall se ut, förhoppningsvis kommer jag såpas långt att jag kan börja bygga i morgon :)
 
Vi har saknat dig,kul att du är i gång igen ,du gör ett mycket fint jobb.
Gott Nytt År

Stig SM7DYZ
 
Back
Top