Trevligt att se hur någon verkligen bygger något och dessutom dokumenterar detta åt oss soffpotatisar.
Men jag har nog inte riktigt fattat finesserna med konstruktionen eftersom jag bara ser problem.
+Det du har byggt är en vridbar bottenplatta i taket på en skåpbil.
- Visserligen skall inte lagret rotera många varv, men det blir mycket stora brytkrafter i lagret även om du har en liten stagad mast med denna stumma infästning.
- Skall det inte finnas någon rotor?
- Det krävs stor kraft för att tilta upp en mast med antenner på, tänker du använda vinch?
- Skall tiltarmen monteras bort efter resning?
- Går det att resa och fälla masten själv vid normal blåst utan att något riskerar att brytas sönder?
Om jag inte har missförstått dig så är det nog du som har missförstått hur jag har tänkt göra
Jag misstänker dock att det kan bero på min något bristande pedagogiska förmåga. I en av dom sista posterna i på första sidan av denna tråden finns en figur som jag producerade när min tidigare nämnda förmåga låg på topp!
Men till frågorna:
- Masten skall inte stå på taket, utan när man reser den så står den vid sidan av bilen. Så när masten är rest kommer lagret i toppen att bära maktens vikt och diverse radiella krafter som eventuell vind kommer ge upphov till. Masten kommer även i nederänden att vara infäst i buren. Lagret är ett hjullager från en lite större lastbil och skall enligt uppgift klara radiell belastning på över 200kN, så jag får nog andra problem innan det ger sig
- Jag kommer nog ha en liten rotor i toppen av masten eftersom att masten i sig inte kommer vara vridbar, lagret i kombination med ett stöddigt gångjärn (som inte finns ännu) används bara för att resa och fälla masten.
- Jag kände lite på det idag och man behövde inte ta i speciellt mycket kanske 20-30 kilo för att resa den.
- Efter resning gör man inget annat än kör radio och dricker kaffe!
- Om det blåser så mycket att man behöver staglinor för att inte allt skall välta sig så behöver man nog vara 4 personer, en som vevar och 3 man vid staglinorna. Men vid normala förhållanden skall den kunna användas av en normalstark person utan problem.
Vidare till resultatet av dagens arbete!
Först kapade jag loss en bit av u-profilen som skall bli mastfäste på taket.
Sedan var det dags för lite geometrisäkring. Satte dit profilbiten med en skruvting och tejpade dit överdelen från en pallbock som fick agera gångjärnsmodell. Allt verkar passa och få plats:
Sedan så behövde ena änden kapas till samt att biten skulle delas ytterligare en gång och det kändes besvärligt så jag åkte till min far som har en kallsåg. Enkelt och bekvämt och det blir fina 90-graders snitt tänkte jag och åkte dit. Men det visade sig att u-profilen var några millimeter för stor så det var bara att åka tillbaka och sätta igång och kapa med vinkelslipen!
Hur som helst, med biten som skall vikas bortkapad och några hål borrade så att man kunde skruva fast det blivande mastfästet i navet:
Och nu kunde jag ju inte hålla mig, jag ringde den gode Eric för att hjälpa till att lyfta masten på plats:
I bilden ovan ser man masten i "transportläge" Lite provisoriskt monterad med spännband
Innan innan man reser masten så vrider man den 90 grader:
Sedan så skall det sitta en till bit på med ett gångjärn (där trasan nu hänger) som sedan används för att resa den 90 grader. Masten kommer enbart att sitta fast i biten som viker sig ned gångjärn och i den biten som sitter på taket i bilderna kommer det bara finnas ett stöd.
När masten sedan är rest så skall den fästas nere i "buren" vid golvet med någon större skruv som går genom väggen. Har inte riktigt klart för mig hur jag skall göra detta ännu, men när jag fått till gångjärnet så skall jag fundera mer på det. Sedan kommer jag använda samma interface bak på skåpbilens tak för att säkra masten så att den inte börjar rotera när man åker. Så i ena hållet kommer det sitta någon plugg för tätning och i andra en skruv för att fästa mastens underdel, så skiftar man plats på dom när man reser/fäller masten. Så i teorin så kommer man inte tappa bort varken skruven eller pluggen...