Hej igen och tack för svaren!
Det med en svart rand nertill och kanske andra lite mörkare färger på ställen där man gärna sätter händerna när man går i och ur, runt bakluckan och skjutdörren är nog inga dumma ideer!
Originalpanelerna var ju målade rätt så ljus grå, men offantligt skitig så det kanske såg mörkare ut än det egentligen var. Det mesta av inredningen är i ljusgrå och det är kanske inte en slump att vw valt den färgen.
Gräddvit känns som ett bra alternativ, man tänker nog mindre på om den är skitig än man skulle göra med kritvita nyanser. Kanske ett bra mellanting mellan grå och kritvit. Hmm, tål att tänkas på detta
Förra veckan så fick jag klämman som skall sitta längst ner på masten, genom den sitter det två skruvar som skall gå genom väggen på skåpbilen och gängas i två blinda gängor i buren. Sedan kan sidvinkeln justeras något och masten dras fast mellan två muttrar i vardera skruv.
Skruvarna var inte gängade hela vägen:
Så med hjälp av biltemas gängsats skulle dessa gängas, men "tyvärr" var så var skruven rätt hård, 10.9
Så hård att det började ryka om skäroljan så fort man vred gängsnittet. Dessutom var gängsnitten i biltema satsen "justerbara":
Justerbara gängsnitt i kombination med en gängkloppa gjord av aluminium så jag tror att den töjde sig lite på vägen ner så gängan blev konisk och 0.3 mm större diameter i botten än i början. Stod och svor och försökte råda bot på detta i ett par timmar innan jag gav upp och åkte hem.
Dagen efter så införskaffades "fasta" gängsnitt på jula. Och 30 minuter senare så hade man två raka icke-koniska gängor:
Vid övergången mellan den ursprungliga rullade gängan och den nya är gängan lite lägre, men det spellar ingen större roll då inget kommer att sitta där.