Bara några kommentarer angående de vanligaste radiomyterna och bilar.
///
Jag tänker även på att andra bilar i närheten kan påverkas av de HF fält vi har runt egen bil.
Dvs man står ju ganska nära andra bilar på en parkeringsplats, eller när vi kör har vi nån i hasorna.
Om vi nu öser ut HF med 100 Watt så borde ju signlastyrkan vara ganska hög på de bilarna såväl som egen.
///Nej! 100W på HF banden och "normal" modulering skall inte påverka andra fordon!
100W är en liten fis i rymden på HF banden. Värre blir det med 100W på 1296MHz och uppåt.
///De EMP system som Amerikanska Polisen testar för att "döda" framförvarande fordon fungerar på andra principer och vanlig HF skulle nog knappast fungera. Det är betydligt snabbare transienter än vad SSB eller CW på HF och 100Watt kan åstadkomma ( även med svåra nyckelknäppar
///Du kommer sannolikt att ha mera problem med en Tetra basstation i närheten grannens HF rigg!
///Signalstyrkan!? Njae, du har inte speciellt mycket verkningsgrad från din mobilantenn så några 100 W lär du inte utstråla.
Själv kör jag en S70 frn 1998.
Jag har testat alla HF band VHF och UHF. Med IC-706MKIIG och 100 Watt.
Jag arh provat olika mobilantenner för HF. Men visst känns det osäkert och vid de första proven satt jag inte bakom krockudden.
// Krock kuddarna är nogsamt specificerade. Det fanns visst några tidiga rapporter om att GSM telefoner utlöst krock kuddar. Jag tror att du verkligen får anstränga dig för att få en HF rigg att fyra av en kudde...
Nu känner jag mig säker i alla fall och kör den radio jag vill.
Enda störningen är egen generator som brusar en del.
Klart att man måste tänka lite på installationen.
Enklar regler är att inte använda vhasit som återledare för batteriströmmen utan dra ut både plus och minus direkt på batteripolerna.
På VHF och UHF bör man inte använda antennern som gör bilen till jordplan. Dvs inte kvartingar.
///Skall inte spela någon större roll! Om du har en antenn som inte har jordplan, kommer chassit att koppla till antennen och du har sannolikt mera HF i chassit på detta sättet.
Däremot kan en del nya bilar med en massa komposit material i chassit ställa till en del underligheter. Du skulle nog företrädesvis använda jordplansantenner i fordon om strålningen skulle besluta!
En på chassit monterad jordplansantenn har chassit som "motpol" och referens. En dipol ellar annan icke jordplans antenn strålar utan att använda chassit som referens. Detta innebär att chassit omsluts av strålningen och sannolikt kommer att koppla till antennen som ett parasit element.
Dock är ju alla HF antenner jordplanskrävande och ger förståss mycekt HF i chassit.
///Nej, det finns HF antenner som inte använder jordplan.
Men vad händer då juridiskt om en krockudde smäller av om man kör radio i bilen, eller dess närhet.
///Om du skjuter av en kudde och krockar så har du sannolikt gjort dig skyldig till grov vårdslös i trafik och vållande av kroppskada. Sannolikt kommer man att begära att du skulle ha använt handsfree. Om du är så djvla dum att du talar om att du körde ett CW qso när du krockade så skall du låsas in för akut dumhet...
(Själv har jag en Hughes Aircraft ben nyckel för bilbruk - skitkul med mobilt CW qso - men likväl korkat
Jag har i alla fall hört att biltillverkarna har mycket goda marginaler även om de inte garanterar något.
Det skulle ju bli obra om en viss bil smäller av sina krockuddar om man sänder i dess närhet.
///Tvärtom. Om styrelektroniken för kuddarna inte får 100% klart att fyra av tändsatserna till krock kuddar och bilbältes spännare så skall ingenting hända dvs en radio störning skall inte fyra av ett fullt fungerande system i ett fordon. Det är större risk att kudden fyras av vid ett kraftigt gupp i asfalten. ( Volvo 440 för några år sedan? )
///Ett problem som man kan skapa i en modern bil är om man stör den s.k CAN-Bussen, ett datanätverk mellan de i bilen ingående komponenterna. Det finns minst två "CAN-kanaler" i de flesta moderna fordon och du kan rent teoretiskt blockera signalerna med en GSM eller ännu bättre, en 3G telefon. Men då torde bara fordonet stanna.
//Dan