Motala Orlunda

Om vi återgår till ursprungsfrågan för ett ögonblick... :)
Tydligen råkade Motala LV ut för ett blixtnedslag 1970 som fick till följd att centrummasten rasade. Den byggdes aldrig upp igen, och på 80-talet sprängdes flera av ringmasterna.
Hade stationen redan 8 år efter sitt uppförande förlorat så mycket i betydelse att "det gick lika bra" att köra vidare på ett antennsystem med andra egenskaper än det ursprungliga?
 
Det är riktigt, det reducerade täckningsområdet som kunde åstadkommas med det minskade antennsystemet ansågs fullt tillräckligt.

Redan i mitten/slutet av 70-talet hade lyssnandet på LV avtagit så mycket att propåer om nedläggning fördes fram. Under 1979 var frågan om avveckling uppe i Riksdagen.
De som mest skulle sakna Motala LV var de som använde normalfrekvensen på först 191 och sedan 189 kHz.
Det fanns ganska många sådana normalfrekvensmottagare ute på på olika industrier och myndigheter.

Jag minns från min egen tid på Televerket Radio Östra Radioområdet, att Motala långvåg ansågs som en ekonomisk belastning där det var svårt att motivera driftkostnaderna. De ekonomiska prioriteringarna
för Tvt R under 80-talet låg på NMT-utbyggnaden där förräntningstakten var så mycket högre.
Dessutom fanns det ett stort ackumulerat underhållsbehov hos i synnerhet antennsystem och reservkraft.

Det ansågs även vara besvärligt att handskas med det generationsskifte hos drift- och underhållspersonal som man såg framför sig. Problemet var tänkt att lösas med "naturlig avgång".

Nu erinrar jag mig faktiskt att jag suttit med på MBL-förhandlingen vårvintern 1991 inför avvecklingen.
Radiodirektören som måste ha varit Kerstin Ahlberg satt ordförande och RorC Bertil Svartvall var föredragande.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Intressant läsning.

Ger en ganska initierad bild av de olika turerna i både trådradio och dubbelprogrammen.
Man kunde knappast förutse det medialandskap som skulle uppstå och med de kommersiella etermedierna.
En "knorr" är dock att trådradion på sitt sätt återuppstått genom programdistribution via ADSL och fiber till hushållen.

Dessutom börjar jag märka min ålder, i och med att folk som jag träffat och i något fall arbetat ihop
med numera förekommer i historiska uppsatser.
"Tempus Fugit"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top