SM7PNV
Well-Known Member
Det finns en myt som säger att stege strålar, eller tar upp störningar.
Själv tycker jag stege är "tätare" eller minst lika "tät" som många kaoxmatade system.
Men givetvis kräver rätt terminering i båda ändar, dvs med balanserad eller symmetrisk antennavstämmare.
Det krävs att man bygger en sådan avstämmare.
Roy
Stege bygger ju på att eventuella inkommande störningar induceras på båda ledningarna med samma potential och fas men nyttosignalen från antennen är 180grader i motfas på ena ledningen.
Balunen/transformatorn eller vad man nu kallar anordningen som omvandlar det till obalanserad 50ohms signal vid radion kommer då automatiskt filtrera bort störningarna och endast nyttosignal kommer ut ur balunen.
Den här förmågan att filtrera bort signaler som har samma fas kallas för "common mode rejection".
Mig veterligt kan man inte få mycket mer än 30dB (effekt) dämpning även i bästa fallet så störningar tas ju inte bort helt men de dämpas i alla fall.
Det här sättet att överföra signal används ju i vårt telenät men också i ett mer modernt transmissionsnät, datatrafik i lokala nätverk.
Våra CAT5 eller 6 kablar till våra datorer använder balanserad matning som gör att störningar kan filtreras bort i mottagaränden.
30dB dämpning av störningar för en datasignal är ju fullt tillräckligt för att detektorn som skall avgöra om ledningen är ett eller noll skall kunna göra ett bra jobb.
Men för oss radioamatörer som hanterar signaler med en dynamik på kanske 90dB så är det ju inte helt fantastisk dämpningar, så ur det perspektivet borde koaxen vinna överlägset.
Sen har vi den andra aspekten om en stege är otät och stör när man sänder genom den.
Som jag förstår det är den otät som ini-tusan men eftersom ledningsparen är 180grader ur fas så kommer de uppkomna magnet och elektriska fälten att ta ut varandra. Summan blir mer eller mindre noll och man kan därför säga att den inte strålar.
Alla de här fina egenskaperna får man bara om det är "balans" i trådarna dvs. de har signaler som är 180 ur fas och att de terminernas i en bra balanserad antenn eller balun.
Så där har du nog rätt Roy, däremot är jag inte säker på att de måste termineras med rätt impedans, tror tvärtom att det är helt okritiskt.
Med de låga förlusterna som man har med balanserad matning så behöver man inte bry sig om man hur mycket stående våg man har, energin kommer för eller senare ut i antennen
![Eek! :o :o](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f631.png)
Så länge som slutsteget tål stående vågen så är det "ingen ko på isen" som vi säger här i Skåne.
Och nu är vi väll inne till pudelns kärna, med hög stående våg på en koax kabel så kan den stråla rätt rejält men en balanserad ledning strålar varken mer eller mindre med hög stående våg så SWR blir inte lika kritiskt med balanserad matarledning.
Så om jag skulle våga mig på en sammanställning av för och nackdelar med "stege" som jag uppfattar det.
Stege:
+ Strålar inte vid hög SWR.
+ Mycket låga förluster.
- Stor och inte direkt osynlig.
- tar upp mer störningar än en helt tät coax.
- finns ej att köpa som färdig produkt.
Blir själv väldigt sugen på att köra med "stege" efter alla fina bilder men jag bor för närvarande i lägenhet och en vitmålad RG-58 är ganska mycket enklare att dölja.
När jag flyttar till hus igen så får det bli stegmatning.
//Harry
Last edited: