Mute Bilstereo

SA4BLN

Active Member
Hej på er.
Jag undrar om det finns kluriga förslag på hur man kan koppla in sin amatörradio i bilen mot bilens eget ljudsystem? Det blir väl samma som en telefon kopplad till mute ingången på bilstereon? Men det finns oftast inte styrning för det på amatörstationer, hur gör man då?

Jag vet, det är enklare att ha separat högtalare, men om man nu vill krångla till det lite, för att det vore kul och lite finess, hur gör man då?

Kan man tex, jacka in sig på själva högtalarkabeln för en av bilens högtalare, få tranciverns högtalare att bryta bilstereons signal till högtalaren och spela upp ljudet, för att sedan med liten fördröjning koppla tillbaka stereons ljud?

Hoppas jag inte formulerar mig allt för krångligt.

Mvh Magnus
 
Hur avancerad är denna mute signal? Är det en styrsignal som växlar högt / lågt eller är det någon typ av pulståg som skickas seriellt?

I det första fallet så har många riggar ett "utility" uttag där, om du har tur, en indikering av squelschens tillstånd ingår. Är det så är det bara ett enkelt nivå/anpassnings problem som du behöver lösa.

Ar det en mer avancerad kontroll så krävs lite "tyngre" konstruktionsarbete.



Lite googlande ledde till denna sida, det enda du behöver göra är att jorda mute pinnen.

Återstår att få din rigg att ge en styrsignal!
 
Last edited:
Här har du ett exempel på ett 'device':
Du måste självklart modifiera den så att reläet bryter högtalarkabeln från radion och kopplar in den till den andra radion.
Ett flerpoligt relä löser alla problem.
 

Attachments

  • CB-controller1.jpg
    CB-controller1.jpg
    103,1 KB · Views: 486
Last edited:
Funderar på hur vettigt det är att koppla ifrån högtalaren anslutet till en bilstereo vars slutsteg plötsligt blir utan en belastning? Men det beror på hur mute-funktionen är gjord
 
Funderar på hur vettigt det är att koppla ifrån högtalaren anslutet till en bilstereo vars slutsteg plötsligt blir utan en belastning? Men det beror på hur mute-funktionen är gjord

Som jag skrev: Ett flerpoligt relä löser alla problem. :)
En kontakt kan ju bryta spänningen till radion som schemat visar.

Hur bra är det att koppla comradions högtalaresignal till bilradions högtalareutgång även om den är 'mutad' ?
 
Last edited:
Som jag skrev: Ett flerpoligt relä löser alla problem. :)
En kontakt kan ju bryta spänningen till radion som schemat visar.

Hur bra är det att koppla comradions högtalaresignal till bilradions högtalareutgång även om den är 'mutad' ?

Det är nog ingen bra idé. Att bryta spänningen till bilradion, är inte heller någon särskilt bra idé, då de flesta moderna bilradio vill att man skriver in dess "code" efter strömavbrott....

Om det bara handlar om att få amatörradions ljud i bilens högtalarsystem, är nog det enklaste att använda en liten FM-sändare som kopplas till hörlursutgången. Så har jag gjort när jag kör kortvåg från bilen. Fungerar perfekt!

73/Lasse
 
En modern bilradio har ju en MUTE ingång som kan användas. Samma som används när mobilen ringer så stängs ljudet av från radion. Eller?
 
Jepp, och det är bara att jorda det stiftet för att "muta" radion, som jag skrev tidigare.

Vad han behöver är att få squelshen att styra denna pinne. Ett annat problem är att han vill ha ljudet ut i bilens högtalare.
 
Last edited:
Det är nog ingen bra idé. Att bryta spänningen till bilradion, är inte heller någon särskilt bra idé, då de flesta moderna bilradio vill att man skriver in dess "code" efter strömavbrott....

Om det bara handlar om att få amatörradions ljud i bilens högtalarsystem, är nog det enklaste att använda en liten FM-sändare som kopplas till hörlursutgången. Så har jag gjort när jag kör kortvåg från bilen. Fungerar perfekt!

73/Lasse

OJ.OJ !

Att alltid argumentera emot tycks vara en sjukdom hos många :mad:

Alla moderna bilradioapparater har en styrsignal som är kopplad från tändningen och bryter man den så stängs radion av utan att man måste använda någon code för detta !

För övrigt får jag be de glada amatörerna att tänka lite själva :mad:

Om man använder en FM-sändare så måste man ju ställa in radion på dennes frekvens och då kan man ju inte höra på ev. musik som kommer från någon annan station :eek:

Då kan man ju lika gärna stänga av bilradion och med en strömbrytare koppla in bilhögtalarna till comradion direkt :rolleyes:

O.B.S. En strömbrytare behöver inte bara användas för att bryta ström, den kan användas till annat också :)
 
@XYY

Det var värst vad du tar i - och skriker! ;) jag har fortfarande rätt bra hörsel (och syn), så du kan gott spara på dina krafter... ! :)

För övrigt delade jag bara med mig hur jag gör, att ta till sig eller förkasta. Mig kvittar det vilket.

Dessutom är det en viss skillnad på att "bryta spänningen till radion" och att injicera en styrsignal...
 
Hej på er.
Jag undrar om det finns kluriga förslag på hur man kan koppla in sin amatörradio i bilen mot bilens eget ljudsystem? Det blir väl samma som en telefon kopplad till mute ingången på bilstereon? Men det finns oftast inte styrning för det på amatörstationer, hur gör man då?
Vi delar upp problemet i flera små delar.
Squelchsignalen finns ibland tillgänglig i riggens mikrofonkontakt eller i ibland i tillbehörskontakten.
För att få "mute" behöver du ett litet gränssnitt mellan riggen och stereon. Detta kan bestå av en optokopplare, motstånd och eventuellt en transistor för att anpassa signalen.

Finns det ingen squelchsignal behöver du tillverka en sådan genom till exempel en "vox" som ger en fri slutning när ljud kommer in i den. en enkel vox finns på schemat här ovanför, dock behöver kopplingen moddas lite så att du får en slutning till jord när voxens relä drar.

Kan man tex, jacka in sig på själva högtalarkabeln för en av bilens högtalare, få tranciverns högtalare att bryta bilstereons signal till högtalaren och spela upp ljudet, för att sedan med liten fördröjning koppla tillbaka stereons ljud?
Nästa steg kan vara lite krångligare, men en del bilstereo har även en auxingång för externt ljud som kan styras av mutesignalen. Då behövs det bara en galvanisk avskiljare mellan riggen och stereon.

Finns inte detta så blir det mycket krångligare och kräver en hel del byggande.

Du behöver fortfarande en galvanisk avskiljare men du behöver även flerpolig relästyrning som dels ser till att bilstereons slutsteg inte blir utan högtalarebelastning samt dels kopplar in riggens ljud till högtalarna. Du kan även behöva en liten förstärkare för att få ljudet lagom.

Utan en klokt konstruerad relästyrning riskerar du bromsspår i ... och hörselskador när voxen kopplar i och ur:D

Allt detta krångel beror på att en bilstereo oftast har flytande högtalarutgångar det vill säga det finns ingen "högtalarjord".

73 de SM7NTJ
 
@XYY

Det var värst vad du tar i - och skriker! ;) jag har fortfarande rätt bra hörsel (och syn), så du kan gott spara på dina krafter... ! :)

För övrigt delade jag bara med mig hur jag gör, att ta till sig eller förkasta. Mig kvittar det vilket.

Dessutom är det en viss skillnad på att "bryta spänningen till radion" och att injicera en styrsignal...

Med tanke på din ålder så fick jag uppfattningen att du kanske hade lite svag syn :) men OK jag skall hålla mig på normal samtalsnivå men jag kräver att ni andra försöker att tänka lite innan ni kommer med era motargument hela tiden. Jag gav trådskaparen ett tips på hur han kunde göra och denna koppling använde jag på 90-talet när mina vänner i GoldWing Club Sweden ville att jag skulle tillverka en 'liten' låda med funktionen: CB-radio, Intercom och CD-spelare med CB-radion som stänger av CD-spelaren och passagerarens microfon när comtrafic förekom.
Jag tillverkade c:a 50 styck och har bara en omonterad kvar :eek:


Du sa ju att du hade en modern bilradio :)
Då vet du väl att dom har två spänningsmatningar, en för minnet och en för drift.

73/Jan
 
@XYY:

Det du missar är att de moderna bilradioenheterna redan har en kontrollpinne för att försätta enhet i "mute" läge. Innan det fanns sådana ingångar var din lösning förmodligen den bästa. Men som sagt idag är det lättare att använda denna färdiga mute funktion.

NTJ gör en helt klar analys av vad som behövs för att få till en sådan lösning som SA4BLN efterlyser.
 
Last edited:
@XYY:

Det du missar är att de moderna bilradioenheterna redan har en kontrollpinne för att försätta enhet i "mute" läge. Innan det fanns sådana ingångar var din lösning förmodligen den bästa. Men som sagt idag är det lättare att använda denna färdiga mute funktion.

NTJ gör en helt klar analys av vad som behövs för att få till en sådan lösning som SA4BLN efterlyser.

Med tanke på hur nervöst det är att gå in i en bilradio och experimentera så föredar jag nog att ha en yttre anordning för att lösa problemet.
Vad händer om du 'mutar' radion och sedan kopplar in din komradio på högtalarna?
Hur garanterar du att inte radion far illa när du labbar med yttre signaler?
Var i radions alla steg sker 'mutningen' och hur vet du att det är så på hans radio?


Men det är ju klart, du är ju amatör så du vet ju bäst !
 
Amatörer är vi alla på detta forum, om du vill diskutera som konstruktionsexpert finns lämpligare forum!

Naturligtvis måste den som konstruerar hålla reda på den spec som gäller. Återigen hänvisar jag till SM7NTJs inlägg, där föreslår han en optokopplare som galvanisk avskiljare, det är en väl beprövad metod. Det sker inget ingrepp i radion utan det är ett annat stift på den kontakt där även du använder en av anslutningarna för din lösning.

I övrigt hänvisar jag igen till SM7NTJ analys av hur problemet ska angripas, han talar även om hur högtalarproblemet kan lösas.
 
Last edited:
Han talar om en VOX och det är ju vad mitt schema beskriver !

Han säger också: "Allt detta krångel beror på att en bilstereo oftast har flytande högtalarutgångar det vill säga det finns ingen "högtalarjord"".

Om du då kopplar in din comradios högtalareutgång så har den ju ena benet kopplat till jord !

Vad händer då med bilradion ??
 
Läs honom igen, det han skriver är, då det inte finns någon högtalarjord så krävs att man använder relän som växlar över till den nya ljudkällan och samtidigt växlar in en "konstlast" in till radion så inte dess slutsteg ligger obelastat. När du väl frikopplat högtalaren på detta sätt så kan du använda dess anslutningar på godtyckligt sätt.

Du måste väl ha löst problemet på ett liknande sätt?

Att det inte finns någon högtalarjord är förmodligen för att alla modernare bilradioapparater har bryggkopplade slutsteg.
 
En bilstereo har normalt ett slutsteg som jobbar enligt principen BTL, bridge tied load, två slutsteg (varav ett fasvridet 180 grader) som båda jobbar mot den gemensamma lasten högtalaren. (H-brygga om man så vill..)

Sluter man ena högtalarterminalen mot jord så blir det alltså kortslutning för ena förstärkaren.
Använder man ett dubbelpoligt relä för att switcha in kortvågsradions LF går det naturligtvis bra.

Bilstereon kan kanske begå oscillationsharakiri om man switchar en komplex last som högtalaren till och från men mest sannolikt klarar den det fint.
 
Last edited:
Läs honom igen, det han skriver är, då det inte finns någon högtalarjord så krävs att man använder relän som växlar över till den nya ljudkällan och samtidigt växlar in en "konstlast" in till radion så inte dess slutsteg ligger obelastat. När du väl frikopplat högtalaren på detta sätt så kan du använda dess anslutningar på godtyckligt sätt.

Du måste väl ha löst problemet på ett liknande sätt?

Att det inte finns någon högtalarjord är förmodligen för att alla modernare bilradioapparater har bryggkopplade slutsteg.

Just det och det finns ju ett relä i mitt schema:)
Jag skriver även att ett mångpoligt relä löser alla problem.:rolleyes:

"Varför göra det enkelt när man kan komlicera det?"
 
Men herregud människa!

Den enda skillnaden mellan era lösningar är att han mutar radion via en optokopplare, du använder ett relä för att bryta spänningen från tändningslåset. Komplexitetsgraden är lika stor.

Både måste ni växla bort bilradion med ett relä för att kunna använda högtalaren återigen är komplexitets graden lika. Han förespråkar att man samtidigt kopplar in ett motstånd som belastning till bilradion vilket jag tycker är en klok åtgärd. Det nämner du inget om.
 
Back
Top