SM3BDZ
Well-Known Member
Med tanke på din ålder så fick jag uppfattningen att du kanske hade lite svag syn
Med den kopplingen kan jag inte annat än beklaga, då du väl i så fall är i det närmaste blind...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Med tanke på din ålder så fick jag uppfattningen att du kanske hade lite svag syn
Vad säger ni om att använda RDS systemet på något vis då, ni vet när det kommer trafikmeddelanden så bryter ju även cd spelaren för att spela upp meddelandet. Man kan ju även ange en särskild ljudvolym för sådana sändningar. Kanske en FM-modulator som kan skicka RDS signal så att Amatör stationen kan bryta in.
För övrigt har det varit liv, i tråden i alla fall...
Vad säger ni om att använda RDS systemet på något vis då, ni vet när det kommer trafikmeddelanden så bryter ju även cd spelaren för att spela upp meddelandet. Man kan ju även ange en särskild ljudvolym för sådana sändningar. Kanske en FM-modulator som kan skicka RDS signal så att Amatör stationen kan bryta in.
För övrigt har det varit liv, i tråden i alla fall...
Programmering kanske inte är gängse kunskap i din generation. Men i min generation som är runt 20 år yngre så är det inte ovanligt med dessa kunskaper. I ännu yngre generationer ökar antalet kunniga i programmering än mer.
För en som kan programmering är detta inte en särskilt svår uppgift, inte mer komplicerat än att lösa några 1:a gradsekvationer för dig som så ofta refererar till matematik.
Kostnaden blir under en femhundring. Denna lösning blir blir helt oberoende av vilken bil som används, har den bara en bilradio så fungerar det direkt utan att du måste in och rota under paneler med mera. För en nybilsägare kan det nog vara en tilltalande lösning.
Vad som är komplicerat eller ej ligger i betraktarens öga, eller ska vi säga fattningsförmåga
Men herregud människa!
Den enda skillnaden mellan era lösningar är att han mutar radion via en optokopplare, du använder ett relä för att bryta spänningen från tändningslåset. Komplexitetsgraden är lika stor.
Både måste ni växla bort bilradion med ett relä för att kunna använda högtalaren återigen är komplexitets graden lika. Han förespråkar att man samtidigt kopplar in ett motstånd som belastning till bilradion vilket jag tycker är en klok åtgärd. Det nämner du inget om.
Men, hur är det nu? Trafikinfo och News i systemet fungerar väl åt andra hållet, dvs om man lyssnar på musik i CD-spelaren eller lyssnar på någon annan radiokanal så dirigerar systemet om lyssningen till Info/News kanalen? Bilradion agerar då "master" och "tvingar in" de förval vi gjort.
Detta borde innebära att vi, för att få det att fungera, måste få bilradion att välja vår FM-sändares frekvens när den sänder ett visst RDS kommando? Medger systemet detta?
Jag kan detta allt för dåligt själv för att kunna reda ut hur det förhåller sig. Någon?
73/Lasse