Mute Bilstereo

Vad säger ni om att använda RDS systemet på något vis då, ni vet när det kommer trafikmeddelanden så bryter ju även cd spelaren för att spela upp meddelandet. Man kan ju även ange en särskild ljudvolym för sådana sändningar. Kanske en FM-modulator som kan skicka RDS signal så att Amatör stationen kan bryta in.

För övrigt har det varit liv, i tråden i alla fall... :)
 
Vad säger ni om att använda RDS systemet på något vis då, ni vet när det kommer trafikmeddelanden så bryter ju även cd spelaren för att spela upp meddelandet. Man kan ju även ange en särskild ljudvolym för sådana sändningar. Kanske en FM-modulator som kan skicka RDS signal så att Amatör stationen kan bryta in.

För övrigt har det varit liv, i tråden i alla fall... :)

Det kanske inte heter RDS det som jag är ute efter, jag menar sättet som man får trafikinformation på i alla fall.
 
Vad säger ni om att använda RDS systemet på något vis då, ni vet när det kommer trafikmeddelanden så bryter ju även cd spelaren för att spela upp meddelandet. Man kan ju även ange en särskild ljudvolym för sådana sändningar. Kanske en FM-modulator som kan skicka RDS signal så att Amatör stationen kan bryta in.

För övrigt har det varit liv, i tråden i alla fall... :)

Det är ju faktiskt en riktigt läcker idé du har! Då behövs ju inga ingrepp över huvud taget utan det räcker med FM-sändare och lämplig kodgenerering!

Go for it!

73/Lasse
 
Googlade på fm sändare och rds. Det finns ett flertal små sändare som har RDS funktion bl.a på teknikmagasinet, smolket i bägaren ar att man ska samtala med sändaren via USB.

En sådan lösning kräver relativt goda kunskaper i programmering. Kanske kan vara ytterligare ett Raspberry Pi projekt för den som är hågad?
 
Browsade lite om den, kommer även den kräva styrning. Kanske med en micrcontroller vilket även det kräver kunnighet i programmering. ;)

Priset är inte mycket lägre än de färdiga FM-sändarna med inbyggd RDS funktion.
 
Som jag skrev tidigare: "Varför göra det enkelt när man kan komlicera det?"

Varför inte montera en laptopp med tillhörande analoga och digitala moduler som tar hand om alla problem?
Att göra ett styrprogram är ju 'lätt som en plätt' som mina barnbarn brukar säja.:D
Sedan så kan man ju också göra ett program som med hjälp av en analog->digital omvandlare kan förvandla hans tal till telegrafi så blir det ju perfekt !
Då blir han ju en genuin radioamatör !:)
 
Programmering kanske inte är gängse kunskap i din generation. Men i min generation som är runt 20 år yngre så är det inte ovanligt med dessa kunskaper. I ännu yngre generationer ökar antalet kunniga i programmering än mer.

För en som kan programmering är detta inte en särskilt svår uppgift, inte mer komplicerat än att lösa några 1:a gradsekvationer för dig som så ofta refererar till matematik.

Kostnaden blir runt en femhundring. Denna lösning blir blir helt oberoende av vilken bil som används, har den bara en bilradio så fungerar det direkt utan att du måste in och rota under paneler med mera. För en nybilsägare kan det nog vara en tilltalande lösning.

Vad som är komplicerat eller ej ligger i betraktarens öga, eller ska vi säga fattningsförmåga ;)
 
Last edited:
Programmering kanske inte är gängse kunskap i din generation. Men i min generation som är runt 20 år yngre så är det inte ovanligt med dessa kunskaper. I ännu yngre generationer ökar antalet kunniga i programmering än mer.

För en som kan programmering är detta inte en särskilt svår uppgift, inte mer komplicerat än att lösa några 1:a gradsekvationer för dig som så ofta refererar till matematik.

Kostnaden blir under en femhundring. Denna lösning blir blir helt oberoende av vilken bil som används, har den bara en bilradio så fungerar det direkt utan att du måste in och rota under paneler med mera. För en nybilsägare kan det nog vara en tilltalande lösning.

Vad som är komplicerat eller ej ligger i betraktarens öga, eller ska vi säga fattningsförmåga ;)

Du glömmer att det är min generation som har uppfunnit både datorerna och dess programmering:rolleyes:

Ditt förslag kostar en femhundring och det är många MBA som inte har dessa pengar, dessutom så kan dom ha fogden efter sig.
Mitt förslag kostar bara 125 spänn och det bör vara överkommligt för de flesta amatörer:)

Angående fattningsförmåga så framgår det med all önskvärd tydlighet när man läser vissa amatörers ständiga motargument bara för att dom skall till varje pris 'ha rätt' :confused:

Dessutom så skall dom alltid referera till någon annan som har en lösning på problemet men dom kan inte läsa ett schema och se att lösningen finns där redan, både VOX och relästyrning:confused:

Angående matematik så är inte själva räknandet så viktigt utan det är förmågan till att tänka och analysera som är det man lär sig.:D
 
Ja, att du alltid ska har rätt framstår alltmer tydligt!

Att det är din generation som upfunnit datorerna är dikt och förbannad lögn, de har utvecklats under en lång tid och och har sina rötter i 1800-talet om inte ännu tidigare, dessutom har väsentliga bidrag gjorts av senare generationer. För övrigt så är det individer som ska tillräknas denna utveckling inte de som råkar dela någon irrelevant egenskap med dem!

Det är du som som hela tiden inte kan acceptera någon annans lösning, du stör diskussionen om alternativa lösningar med helt irrelevanta inhopp hur dumma vi andra är som inte använder din lösning - detta trots att vi har påpekat svagheterna i din lösning.

Detta blir mitt sista svar till dig - du kan fortsätta tugga din lösning och racka ned på andras hur mycket det dig gitter.
 
Men herregud människa!

Den enda skillnaden mellan era lösningar är att han mutar radion via en optokopplare, du använder ett relä för att bryta spänningen från tändningslåset. Komplexitetsgraden är lika stor.

Både måste ni växla bort bilradion med ett relä för att kunna använda högtalaren återigen är komplexitets graden lika. Han förespråkar att man samtidigt kopplar in ett motstånd som belastning till bilradion vilket jag tycker är en klok åtgärd. Det nämner du inget om.

Först, hur vet du att jag är en människa ?

Ang. ett belastningsmotstånd så begriper alla genuina radioamatörer detta och att påpeka självklarheter kan ibland reta upp dom 'glada amatörerna' :D

En yttre enhet kan användas till alla liknande situationer och även återanvändas när man byter fordon :)

Jag har tidigare använt samma idé i kombination med BC-radion och stationen i hemmet, fungerar mycket bra :)
 
Kanske kan man utgå ifrån denna RDS-encoder.

MiniRDS Encoder

/Micke

Det verkar som det är fråga om en micrcontroller med rds mjukvara.

Här är en uppsats(avancerad) om hur det går till att skriva ett sådant program.

Det finns en rds-encoder för Linux som kanske går att kompilera på en RPi?

DEt finns lösningar för den hågade att lösa det hela. Moduleringen kan nog bli ett problem då RDS signalen ligger på 57 KHz.
 
Men, hur är det nu? Trafikinfo och News i systemet fungerar väl åt andra hållet, dvs om man lyssnar på musik i CD-spelaren eller lyssnar på någon annan radiokanal så dirigerar systemet om lyssningen till Info/News kanalen? Bilradion agerar då "master" och "tvingar in" de förval vi gjort.

Detta borde innebära att vi, för att få det att fungera, måste få bilradion att välja vår FM-sändares frekvens när den sänder ett visst RDS kommando? Medger systemet detta?

Jag kan detta allt för dåligt själv för att kunna reda ut hur det förhåller sig. Någon?

73/Lasse
 
Last edited:
Men, hur är det nu? Trafikinfo och News i systemet fungerar väl åt andra hållet, dvs om man lyssnar på musik i CD-spelaren eller lyssnar på någon annan radiokanal så dirigerar systemet om lyssningen till Info/News kanalen? Bilradion agerar då "master" och "tvingar in" de förval vi gjort.

Detta borde innebära att vi, för att få det att fungera, måste få bilradion att välja vår FM-sändares frekvens när den sänder ett visst RDS kommando? Medger systemet detta?

Jag kan detta allt för dåligt själv för att kunna reda ut hur det förhåller sig. Någon?

73/Lasse

De flesta bilradioapparater scannar av kanalplatserna efter programtyp (PTY) och trafikmeddelande (TA).

Begränsningen för den tilltänkta applikationen tror jag ligger i att det uppstår en fördröjning innan radion byter mottagningsfrekvens. Har ingen exakt uppgift hur lång denna fördröjning är, och den kan säkert variera mellan olika bilradiomottagare.

Den som har en FM sändare för rundradiobandet med möjlighet att generera RDS kod kanske kan prova?
 
Enligt wiki så är det väl TA, TP som används. Den som utvecklar ett sådant här system får nog testa sig fram hur det fungerar i praktiken ;)

Kan tänka mig att det kan bli konflikter med det vanliga RDS-systemet. Det finns mycket information att gräva fram ur RDS-Forum
 
Jo det är rätt, TA/TP kan användas för att bryta pågående lyssning av CD eller annat för att växla till trafikmeddelande.

Men även PTY skulle eventuellt kunna användas om bilradion har stöd för det, jag vet att det finns åtmistone någon apparat som man kan välja att den ska växla till tex nyheter ifall denna PTY kod tas emot.
 
Stackars SA4BLN, han måste vara fullständigt förbryllad !

Han ville koppla in sin comradio till bilhögtalarna och har ännu inte fått något vettigt svar av dom glada amatörerna !

Men alla vill skryta om hur duktiga dom är på andra saker !

"bry dig inte om det, lyssna på mig i stället hur duktig jag är "!
 
Back
Top