1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

NAC, digitala moder och lokator

Discussion in 'Tester' started by SM4GRP, Nov 9, 2018.

1. SM4GRP

SM4GRP Active Member

Hej,
    Igår i NAC 50 körde jag ffg ett MS-QSO i en test. Fick DF4UE på kroken på MSK144. Vi fick köra ett extra varv för att föra över lokator med sex tecken,WSJT-X accepterar ju bara lokator med fyra tecken. Hur gör ni som kör mycket digitalt (MSK144, FT8, JT6m etc) i NAC? Hur har ni löst det med lokatorn?
    MVH / Kjell-Göran SM4GRP

2. SM6MUY

SM6MUY Well-Known Member

De flesta kör JT6m, FSK441 o liknade moder som inte har denna begräsning. Alternativt är att köra WSJT-X 2.0. "Nya" MSK144 stöder 6 tecken i EU contest mode och rapport med löpnummer om man så vill. Körde G0GGG på 6m testen i denna mode. Även FT8 supportar detta i v2.0. Dock så finns den (WSJT-x) bara i RC3 än. Men funkar bra. Full release till nyår tror jag. Så i 6m testen blev det fyra moder SSB/CW/MSK144/FT8 för första gången....Kör på en enkel raspberry PI3. Även i senaste 2m testen fanns några som körde FT8 (se bild)..

Även om många är "motståndare" till "vissa" digital moder, framför allt FT8/MSK144 så tror jag ändå det är bra för aktiviteten och att nå lite längre ("CW folket" kan säga vad de vill men det gör man...) , även om det blir lite "sterilare" QSO. Framtiden får väl visa vägen...för min egen del så blir det nog en blandning, klassiska moder är fortfarande kul men att testa nya är också intressant...

ljjnolhjhkoiffki.png

Last edited: Nov 10, 2018
  3. SM4GRP

SM4GRP Active Member

Jag har provat JT9 på kortvåg och kört en del MS tidigare. Tycker CW och SSB är mycket roligare men sneglar åt de digitala moderna för att köra längre p0 NAC 50 och 144.

Jag får ladda ner WSJT 2.0 och kolla lite innan den första officiella versionen kommer. Vi kanske träffs på WSJT i nästa NAC!
    / Kjell-Göran

4. SM6MUY

SM6MUY Well-Known Member

Yapp. Just nu är det ju rörigt när versionerna delvis inte är kompatibla med varandra men det blir väl bättre nästa år när de flesta bytt. För FT8 kan man stänga av så man inte avkodar V1 i testerna (Decode only 77-bit...). Kul att det gick på SSB i torsdags. Normalt har jag en kraftigt störning åt det hållet som täcker lägre delen av 50 MHz. Och då hade det nog inte funkat. Jag har en mobilmast 160m bort så tror att det kommer från den när vissa sändare är påslagna. Men i torsdags var det ovanligt tyst vilket gjorde att även SK4AO kom igenom bra (på CW).

sm6vtz likes this.
  5. SM6VFZ

SM6VFZ Member

Hittade denna guide med en del intressant: https://www.rsgbcc.org/vhf/MGMGuidelines.pdf
    Ni som kört ett tag, brukar denna konvention användas "It’s normal operating procedure for stations transmitting northwards or westwards to transmit in the first period, and stations transmitting southwards or eastwards to transmit in the second period, in order to avoid local QRM"?

SM7VGQ likes this.
  6. SM7VGQ

SM7VGQ Well-Known Member

Ja det stämmer.

7. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Notera att MGM-vägledningen är för Brittiska tester. NAC har ingen begränsning av trafiksätt annat än på 28 MHz.

Det som ska överföras via radio är båda anropssignalerna, rapport och lokator med 6 tecken, lika för alla trafiksätt. Alla MGM trafiksätt loggas som samma trafiksätt, kodsiffra 7 direkt efter motstationens anropssignal på QSO-raden. Rapport skriver man som man tog emot den. 57, -12, "O" eller vad nu trafiksättet har för konvention, förhoppningsvis kompatibelt med REG1TEST format som anger 2 eller 3 tecken. Det som ena stationen skriver som sänd rapport ska vara lika som den andre skriver som mottagen, och tvärt om. Någon version av ADIF-export slår ihop rapport och QSO-nummer, vilket alltså är fel. REG1TEST har separata fält för QSO-nummer. NAC-roboten kommer att kommentera om det är QSO-nummer i loggen men loggen accepteras.

För SSA NAC-tester m fl har vi log-roboten på https://contest.ssa.se. Vi bevakar fel i loggningen. Lokator ska vara rimlig för angivet DXCC, annars stryks QSO. Enstaka fel i loggningen ger inga avdrag, blir de för många kan det bli strykning av hela loggen. Några loggar med MGM har varit nära strykning.

Lycka till, denna vecka är det tisdag 144 MHz och torsdag 50 MHz aktivitetstester. Har du ett loggprogram med QSO-nummer blir Britterna mindre förvirrade om de får det, men det verkar inte vara nödvändigt.

/Jan

8. SM6VFZ

SM6VFZ Member

Tack för förtydliganden Jan!

Var hittar man den kompletta definitionen av logg/EDI-fil?

9. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Den finns i alla versioner jag sett av Reg1 VHF (managers) Handbook. Den senaste borde finnas upplänkad på IARU reg1 hemsida men jag hittar den endast i senaste nyhetsbrevet, laddade ner den nu... https://www.iaru-r1.org/index.php/downloads/Documents/VHF/VHF-Handbook-v8.50/
    På PDF-sida 90 börjar definitionen. För PBand accepterar vi även 144 MHz och 432 MHz, som det står i orginaldokumentet från OZ, eftersom det är vanligt i loggprogrammen, och även står i exempellistorna. Dessutom har vi extrapolerat till 28 MHz för NAC28.
    Vi använder inte sektion eller testnamn alls, och inte heller filnamn, man kan skriva nästan vad man vill där. Roboten tycker inte om citationstecken i kommentar och kanske inte heller i andra fält.
    Det ju lite kul att man är med i exempel-listorna...
    /Jan

Share This Page