Betalningsviljedysfunktion är en annan inte helt ovanlig egenskap hos radioamatörer.
Detta är farliga saker K-A. Mycker farliga.
Det som ligger människor nära hjärtat är pengar. Den allvarligaste angripningstendensen känner all till som medverkat vid en bodelning; syskon med vanligen såta vänlag förvandlas till hjärtlösa rovdjur. Där pengar går in går vänskapen ut. Det här är något man verkligen behöver kontemplera över. Helst dagligen. Befria sig från "kapitalets makt". Det är detta och skir sjuklig maktbejakan som fördärvar våra liv. Intelligens och intellekt lämnas i farstun. Hjärtats väg och alla andlighet med omtanke om sin nästa är puts väck som "en avlöning".
Det finns människor som har det skralt ställt, både ekonomiskt och intellektuellt, som är synnerligen samvetsgranna vad gäller skulder. Åt båda hållen.
Samtidigt finns kontingenten med hög ambitionsnivå, god ekonomi och som är synnerligen lärda men ändå inte riktigt lyckats begripa vad en skuld representerar.
Det finns en förklaring, som jag ofta använder som förlåtande tankar, innehållande beskrivningen av ett förhållande mellan en människas introvertism och omvärldsuppfattning. Här återfinns ofta den sociala ambivalensen. Vi ingenjörer är ofta introverta. Så låt oss vara försiktiga med detta K-A
Jag har mött radioamatörer som har svårt att betala för sig men tvärt vägrar att stå i skuld och gör allt de kan för att slippa den situationen och dessvärre har jag även mött den motsatta. Ur båda nämnda "grupper".
Jag tyvärr nödgad att påstå att den ovan länkade delen ur ditt inlägg, enligt min erfarenhet, inte alls överensstämmer med verkligheten.