SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Många intressanta inlägg under dagen som jag tillbringat på annan ort helt utan dator. Men nu har jag läst i kapp. Jag fastnade för NTJ:s bidrag och hur unga ser på saker och ting. Skall återkomma med funderingar kring detta senare.
I ett tidigare inlägg ansåg VJX att om vi fick in 1000 nya amatörer och 900 tröttnade efter ett tag så hade vi ändå fått 100 st. Det är ungefär samma procentsats vi hört från klubbar som anordnar kurser att c:a 10% kommer igång med sin hobby och blir aktiva under lång tid. Anledningen till att så många faller ifrån kan man fundera över. Det finns säkert många förklaringar från att de inte insåg vad amatörradio är, inte förmår ta steget själv till att antennförbud råder eller störningar omöjliggör lyssning.
För att få in så många nya som 1000 på ett år eller vad som nu avsågs för tidsperiod så undrar jag om det ens finns så många potentiellt intresserade så att den kvoten kan fyllas? Någon kö finns ju inte till utbildningarna precis.
Är det så att dagens kompetensfordringar upplevs som alldeles för svåra så att de 1000 som skulle vilja bli radioamatörer i praktiken hindras p g a att det krävs att vederbörande går en kurs antingen i form av veckoslutskurs eller som självstudier samt avlägger ett prov..
Om vi tar bort kraven helt kommer vi då att få ett tillskott av 1000 nya. Ingen vet så klart men jag misstänker att det inte finns särskilt många potentiellt intresserade att ta av?
Jag lyssnar ibland på 27 MHz och aktiviteten där har snabbt avtagit till en mycket låg nivå. Den vanligaste trafiken som brukar dyka upp är utländska lastbilschafförer när de passerar längs motorvägen. Några enstaka danska stationer från Köpenhamn hörs ibland. Malmö, Lund och omnejd. Någon enstaka ibland. Långt långt mindre än förr då det kokade av aktivitet på sena kvällar. Det verkar alltså som om intresset för 27 MHz är litet och inga nya tillkommer? Tillkommer det några unga på 27 MHz eller vilka åldersgrupper utgörs nykomlingarna av?
I ljuset av detta kan man fortsätta att fundera över vad som händer när de svenska amatörradioprovens svårighetsgrad kommer att ökas från den nuvarande nivån (motsvarande CEPT Novis) till den betydligt högre nivån CEPT HAREC. Det är ju vad den nya ordningen från PTS medför i praktiken. Några 1000 nya lär inte gå att få in i alla fall. Totalt tvärstopp alternativt en framtida Novis-licens med ungefär de krav vi har idag genom SSA-licensen?
För min del tror jag att betydligt färre kommer att genomgå hela utbildningen enligt den nya nivån enligt T/R 61-02, klara provet, ta certifikat och bli radioamatörer men också att betydligt fler av de färre som klarat provet och fått sitt certifikat blir aktiva och stannar kvar i hobbyn. Det finns skäl att tro att så är fallet då de som ändå skulle falla ifrån gör det redan under kursen i stället för efter ett år eller två. Kanske nettoeffekten blir den samma räknat på några år?
En annan sak att fundera på är kursledarna. Dessa eldsjälar som troget år efter år ställer upp gratis på sin fritid för att utbilda nya. Jag har sysslat med detta i 12 år tidigt i min karriär och vet vilket otroligt jobb som ligger bakom. Numera orkar jag inte engagera mig på det sättet. De flesta eldsjälar kursledare jag känner till börjar bli till åren komna. En del är på väg att lägga av då de har svårt med att så många faller ifrån och aldrig kommer i mål. Hur ser återväxten ut för kursledare? Vi vet redan att klubbarna har svårt att få ihop folk till sina styrelser och att ideellt arbete inte lockar längre särskilt inte om det ställs krav på att ledamöterna skall prestera i form av att ordna aktiviteter och se till att medlemsantalet hålls på en nivå som krävs för att betala den marknadsanpassade hyran till kommunen.
NTJ skrev om läsförståelse beträffande essäfrågor och flervalsfrågor och jag har själv läst olika rapporter från skolans värld där det framgår att allt fler elever har svårt med att förstå längre texter och att dessa svårigheter skulle hänga samman med det moderna sättet att kommunicera via chat och Twitter m m. Är inte lärare själv så kan inte bedöma men funderar på vad som händer när dessa elever kommer ut som vuxna och kanske skall axla ansvaret för att bli en eldsjäl och kursledare i en radioklubb för elever som ev har fått det ännu svårare att ta sig igenom utbildningen. NTJ får gärna kommentera detta ty jag tycker det är intressant och det måste finnas liknande funderingar bland lärarna ute i skolorna?
/Bengt
I ett tidigare inlägg ansåg VJX att om vi fick in 1000 nya amatörer och 900 tröttnade efter ett tag så hade vi ändå fått 100 st. Det är ungefär samma procentsats vi hört från klubbar som anordnar kurser att c:a 10% kommer igång med sin hobby och blir aktiva under lång tid. Anledningen till att så många faller ifrån kan man fundera över. Det finns säkert många förklaringar från att de inte insåg vad amatörradio är, inte förmår ta steget själv till att antennförbud råder eller störningar omöjliggör lyssning.
För att få in så många nya som 1000 på ett år eller vad som nu avsågs för tidsperiod så undrar jag om det ens finns så många potentiellt intresserade så att den kvoten kan fyllas? Någon kö finns ju inte till utbildningarna precis.
Är det så att dagens kompetensfordringar upplevs som alldeles för svåra så att de 1000 som skulle vilja bli radioamatörer i praktiken hindras p g a att det krävs att vederbörande går en kurs antingen i form av veckoslutskurs eller som självstudier samt avlägger ett prov..
Om vi tar bort kraven helt kommer vi då att få ett tillskott av 1000 nya. Ingen vet så klart men jag misstänker att det inte finns särskilt många potentiellt intresserade att ta av?
Jag lyssnar ibland på 27 MHz och aktiviteten där har snabbt avtagit till en mycket låg nivå. Den vanligaste trafiken som brukar dyka upp är utländska lastbilschafförer när de passerar längs motorvägen. Några enstaka danska stationer från Köpenhamn hörs ibland. Malmö, Lund och omnejd. Någon enstaka ibland. Långt långt mindre än förr då det kokade av aktivitet på sena kvällar. Det verkar alltså som om intresset för 27 MHz är litet och inga nya tillkommer? Tillkommer det några unga på 27 MHz eller vilka åldersgrupper utgörs nykomlingarna av?
I ljuset av detta kan man fortsätta att fundera över vad som händer när de svenska amatörradioprovens svårighetsgrad kommer att ökas från den nuvarande nivån (motsvarande CEPT Novis) till den betydligt högre nivån CEPT HAREC. Det är ju vad den nya ordningen från PTS medför i praktiken. Några 1000 nya lär inte gå att få in i alla fall. Totalt tvärstopp alternativt en framtida Novis-licens med ungefär de krav vi har idag genom SSA-licensen?
För min del tror jag att betydligt färre kommer att genomgå hela utbildningen enligt den nya nivån enligt T/R 61-02, klara provet, ta certifikat och bli radioamatörer men också att betydligt fler av de färre som klarat provet och fått sitt certifikat blir aktiva och stannar kvar i hobbyn. Det finns skäl att tro att så är fallet då de som ändå skulle falla ifrån gör det redan under kursen i stället för efter ett år eller två. Kanske nettoeffekten blir den samma räknat på några år?
En annan sak att fundera på är kursledarna. Dessa eldsjälar som troget år efter år ställer upp gratis på sin fritid för att utbilda nya. Jag har sysslat med detta i 12 år tidigt i min karriär och vet vilket otroligt jobb som ligger bakom. Numera orkar jag inte engagera mig på det sättet. De flesta eldsjälar kursledare jag känner till börjar bli till åren komna. En del är på väg att lägga av då de har svårt med att så många faller ifrån och aldrig kommer i mål. Hur ser återväxten ut för kursledare? Vi vet redan att klubbarna har svårt att få ihop folk till sina styrelser och att ideellt arbete inte lockar längre särskilt inte om det ställs krav på att ledamöterna skall prestera i form av att ordna aktiviteter och se till att medlemsantalet hålls på en nivå som krävs för att betala den marknadsanpassade hyran till kommunen.
NTJ skrev om läsförståelse beträffande essäfrågor och flervalsfrågor och jag har själv läst olika rapporter från skolans värld där det framgår att allt fler elever har svårt med att förstå längre texter och att dessa svårigheter skulle hänga samman med det moderna sättet att kommunicera via chat och Twitter m m. Är inte lärare själv så kan inte bedöma men funderar på vad som händer när dessa elever kommer ut som vuxna och kanske skall axla ansvaret för att bli en eldsjäl och kursledare i en radioklubb för elever som ev har fått det ännu svårare att ta sig igenom utbildningen. NTJ får gärna kommentera detta ty jag tycker det är intressant och det måste finnas liknande funderingar bland lärarna ute i skolorna?
/Bengt