Ny radiopulare

Jag är nybliven medlem på forumet och har sent i arbetalivet återfunnit min ungdomshobby att pula med radioteknik. Jag är utbildad civ ing elektroteknik på Chalmers för drygt 30 år sedan, men har aldrig jobbat med tekniken yrkesmässigt. Nu när barnen blivit stora är det roligt att starta upp ett nytt radiolabb i källaren. Mitt fokus nu är att restaurera och pula med gamla rördrivna radiomottagare där jag också ser en tjusning i att använda både ny och äldre testutrustning. Ännu så länge är jag inte radioamatör, men kanske blir det så en dag i framtiden.

Hör gärna av er om ni har testutrustning att sälja. Just nu skulle jag behöva en spektrumanalysator.

mvh Caroline /Sigtuna
IMG_8932.jpg

Hej Caroline, och välkommen! :)

Det brukar kunna dyka upp instrument lite efterhand om man håller utkik, du verkar ju ändå vara en bit på väg ;) och är du elektroingenjör i botten så borde det knappast vara några problem att skriva upp för amatörradiocertifikat om du vill det så småningom...

Mvh/Christoffer :)

För hobbypulande är nog en Tiny SA Ultra svårslagen. Förutom spektrumanalysator så finns det också en helt OK signalgenerator i den.
Tar lite plats, är ganska plastig. Praktiskt med batteridrift för att leta störningar. Väldigt mycket apparat för nästan inga pengar.
Jag köpte min från Eleshop i NL.
Tack för tips. Verkligen mycket funktion för spenderad krona. Tänker jag rätt att om en spektrumanalysator saknar Tracking Generator så kan man lösa det genom att ansluta en separat funktionsgenerator, inställd på "sweep" med samma frekvensbredd som det man vill avläsa på spektrumanalysatorn, till den krets (t ex ett avstämningsfilter) man vill prova?

Jag är dock inställd på att spendera lite mer, såvida ingen här hör av sig med en begagnad som de vill sälja.
Denna spanar jag nu på: https://www.owontechnology.eu/product/4390959/owon-xsa815-tg-9khz-1-5ghz-spectrum-analyzer