Ny radiopulare

Jag är nybliven medlem på forumet och har sent i arbetalivet återfunnit min ungdomshobby att pula med radioteknik. Jag är utbildad civ ing elektroteknik på Chalmers för drygt 30 år sedan, men har aldrig jobbat med tekniken yrkesmässigt. Nu när barnen blivit stora är det roligt att starta upp ett nytt radiolabb i källaren. Mitt fokus nu är att restaurera och pula med gamla rördrivna radiomottagare där jag också ser en tjusning i att använda både ny och äldre testutrustning. Ännu så länge är jag inte radioamatör, men kanske blir det så en dag i framtiden.

Hör gärna av er om ni har testutrustning att sälja. Just nu skulle jag behöva en spektrumanalysator.

mvh Caroline /Sigtuna
IMG_8932.jpg

Hej Caroline, och välkommen! :)

Det brukar kunna dyka upp instrument lite efterhand om man håller utkik, du verkar ju ändå vara en bit på väg ;) och är du elektroingenjör i botten så borde det knappast vara några problem att skriva upp för amatörradiocertifikat om du vill det så småningom...

Mvh/Christoffer :)

För hobbypulande är nog en Tiny SA Ultra svårslagen. Förutom spektrumanalysator så finns det också en helt OK signalgenerator i den.
Tar lite plats, är ganska plastig. Praktiskt med batteridrift för att leta störningar. Väldigt mycket apparat för nästan inga pengar.
Jag köpte min från Eleshop i NL.
Tack för tips. Verkligen mycket funktion för spenderad krona. Tänker jag rätt att om en spektrumanalysator saknar Tracking Generator så kan man lösa det genom att ansluta en separat funktionsgenerator, inställd på "sweep" med samma frekvensbredd som det man vill avläsa på spektrumanalysatorn, till den krets (t ex ett avstämningsfilter) man vill prova?

Jag är dock inställd på att spendera lite mer, såvida ingen här hör av sig med en begagnad som de vill sälja.
Denna spanar jag nu på: https://www.owontechnology.eu/product/4390959/owon-xsa815-tg-9khz-1-5ghz-spectrum-analyzer

Tänker jag rätt att om en spektrumanalysator saknar Tracking Generator så kan man lösa det genom att ansluta en separat funktionsgenerator, inställd på "sweep" med samma frekvensbredd som det man vill avläsa på spektrumanalysatorn, till den krets (t ex ett avstämningsfilter) man vill prova?
Tyvärr fungerar det inte.
Svepet hos en funktionsgenerator är inte synkroniserat till svepet hos spektrumanalysatorn, såvida inte den är syntetiserad eller har extern ingång för frekvensstyrning.

Risken är uppenbar att spektrumanalysatorns momentana svepfrekvens inte "matchar" funktionsgeneratorns momentana utfrekvens, och då blir visningen helt felaktig.

Last edited:
Tänker jag rätt att om en spektrumanalysator saknar Tracking Generator så kan man lösa det genom att ansluta en separat funktionsgenerator, inställd på "sweep" med samma frekvensbredd som det man vill avläsa på spektrumanalysatorn, till den krets (t ex ett avstämningsfilter) man vill prova?

Nja, som Karl-Arne skriver är det knappast optimalt, men har spektrumanalysatorn nån sorts minne/peak-hold/averaging/liknande funktion så går det ändå ofta att få någon sorts uppfattning om filterkurvor om man låter svepet gå många gånger, efter en stund med rätt inställningar kan det iallafall bli något som liknar en kurva. Något av en nödlösning :) en riktig trackinggenerator är såklart att föredra!

Man kan göra så, men det kräver dels "peak hold" och dels en stor mätbandbredd
hos spektrumanalysatorn. Då ökar sannolikheten att den momentana svepfrekvensen
kommer att registreras i analysatorn, men detta sker till priset av starkt reducerat dynamiskt område.

Ett relaterat sätt att få fram filterkurvor är att generera bredbandigt brus, alltså alla frekvenser samtidigt, och sedan detektera vad som kommer igenom filtret. Detta fungerar bra så länge som man har kontroll över brusnivån som funktion av frekvensen.

Tack för kreativa förslag. Jag har hittills, om än med viss grovhet, kunnat använda mitt oscilloskop som ”fattigmans spektrumanalysator”. Jag har då använt kanal 2 på min tvåkanaliga funktionsgenerator (se bild ovan) för att generera en rampfunktion. Denna rampfunktion ansluter jag sedan till VCO-ingången på samma funktionsgenerator, där jag då från kanal 1 kan ta ut en svepande sinussignal vars frekvens styrs (inom ett angivet intervall) av spänningen från rampfunktionen från kanal 1. Denna svep-sinussignal matar jag sedan mitt filter med.

Oscilloskopet kopplar jag till filtrets utgång och genom att använda rampfunktionen enligt ovan som trigger på oscilloskopet uppnår jag en synkning med svepet från funktionsgeneratorn.

På detta sätt lyckas jag få, om än grovt, en bild i oscilloskopet av frekvensspektrat genom filtret.

Men som sagt, det blir lite grovt, och jag vill därför ha en spektrumanalysator med TG.

Jag skulle aldrig, som tidigare ca-nämnts, satsa på en spektrumanalysator utan TG (Tracking Generator) för den är och förblir en mycket god vän. Jag har en Rigol DSA815-TG som jag inte längre använder och är därför till salu, men en av mina vänner måste först bestämma sig om han vill köpa den innan den kan gå till annan köpare. För övrigt är det jättekul att du kommit i gång med en del radiopulande, men så klart ska du också se till att ta ett amatörradiocertifikat. ;)

Oscilloskopet kopplar jag till filtrets utgång och genom att använda rampfunktionen enligt ovan som trigger på oscilloskopet uppnår jag en synkning med svepet från funktionsgeneratorn.

På detta sätt lyckas jag få, om än grovt, en bild i oscilloskopet av frekvensspektrat genom filtret.
Detta fungerar, men har nackdelen att det dynamiska området blir mycket begränsat, samt att amplitudskalan är linjär. Då blir formen på filterkurvan annorlunda jämfört med en logaritmisk.

Vi som är gamla nog att ha laborerat "Elmät B" och då mätt upp frekvens- och fasgången hos aktiva filter minns hur mycket jobb det var att konvertera mellan linjära visningar och logaritmiska...

Detta fungerar, men har nackdelen att det dynamiska området blir mycket begränsat, samt att amplitudskalan är linjär. Då blir formen på filterkurvan annorlunda jämfört med en logaritmisk.

Vi som är gamla nog att ha laborerat "Elmät B" och då mätt upp frekvens- och fasgången hos aktiva filter minns hur mycket jobb det var att konvertera mellan linjära visningar och logaritmiska...
Yes, helt riktigt. Även om mitt enda syfte (just nu) är att trimma ett MF-filter till en supermottagare, där jag ju bara behöver "peaka" filtret till rätt MF utan att nödvändigtvis mäta amplituden i sig, så är det fortfarande ett klumpigt sätt. Ja, Elmät A, B och C finns någonstans i bakhuvudet :-D

Jag skulle aldrig, som tidigare ca-nämnts, satsa på en spektrumanalysator utan TG (Tracking Generator) för den är och förblir en mycket god vän. Jag har en Rigol DSA815-TG som jag inte längre använder och är därför till salu, men en av mina vänner måste först bestämma sig om han vill köpa den innan den kan gå till annan köpare. För övrigt är det jättekul att du kommit i gång med en del radiopulande, men så klart ska du också se till att ta ett amatörradiocertifikat. ;)
Du är välkommen att höra av dig ang. din Rigol om det skulle bli aktuellt!
Så får jag fundera på certifikat också ;.-) Vart börjar jag?

Back