Ny radiopulare

Kombinationen NanoVNA och TinySA Ultra har ett svårslaget pris/prestandaförhållande.
Man behöver dock ha deras begränsningar klara för sig.

Jag hade möjlighet att ta del av en "förevisning" av olika användningsområden för en VNA (en NanoVNA i detta fall), i form av analys av en last (antenn) och undersökning av ett "transmissionsnät" eller vad det ska kallas. I det aktuella fallet testades lågpassfilter. Jag tyckte nog att man fick en rejäl mängd information, och jag misstänker att bandpassfilter kan analyseras på liknande sätt, med apparatens S21-funktion.

Vid förevisningen användes en PC-baserad mjukvara, som finns för både MS-världen (windows) och för Linux. För Linux-miljön krävs att man hanterar användarens grupptillhörighet om man vill slippa att vara beroende av "sudo"-kommandot för att köra mjukvaran, men det är ju inte "rocket science", precis...

Jag inhandlade sedan en nanoVNA i en rejäl kapsling med intern strömkälla för egna experiment. Det är ett av mina mer prisvärda inköp, vill jag säga.

jag misstänker att bandpassfilter kan analyseras på liknande sätt, med apparatens S21-funktion.
Alla topologier av "nät", alltså lågpass, högpass, bandpass och bandspärr, kan analyseras m.h.a. S11 och S21 funktionerna. Instrumentets dynamik sätter gränserna för hur stora eller små värden av |S21| som kan mätas.

Eftersom man inte har något sätt att reversera mätobjektet för att mäta S12 och S22
måste man göra detta "för hand", men i övrigt så stämmer det.

Jag tycker NanoVNA var ett bra förslag istf fokusera på trackinggenerator.

Vill man öka budgeten lite så är mitt förslag att man köper en https://www.siglent.eu/product/1140...plus-2-1ghz-spectrum-analyzer-free-tg-license som man själv uppgraderar till en https://www.siglent.eu/product/1137246/siglent-sva1032x-3-2ghz-spectrum-vector-network-analyzer om jag fattat möjligheterna rätt.
Bara så att jag förstår, vad kan man ha för praktisk nytta av den Siglent du föreslår jämfört med denna Owon som jag nu spanar på: https://www.banggood.com/OWON-XSA81...-HDMI-Communication-Interface-p-1870730.html?

Så här blir resultatet när jag använder mitt oscilloskop som en fattigmans spektrumanalysator. I detta fall har jag ett MF-filter från en AM-mottagare som idealiskt ska vara avstämt till MF på 490 kHz. Jag har ställt in svepet på en sinussignal på intervallet 450-550 kHz och använder rampfunktionen (lila färg, 50 Hz) som synksignal till svepet och trigger till oscilloskopet. Genom att räkna antalet skalstreck mellan början och slutet på rampfunktionen kan jag få en ungefärlig bild på vilken frekvens som MF-filtret är avstämt för (dvs peaken på den gula kurvan). Ganska rudimentärt IMG_9347.jpegIMG_9348.jpeg

Siglentlösningen jag föreslår är att man köper en spektrumanalysator som man själv mjukvaru-uppgradera till en kombinerad spektrum- och nätverksanalysator.

Själv föredrar jag millimeterpapper, penna och plottar en kurva uppmätt med DMM.. Det ger en ungefärlig uppfattning, men visst kan köra fattigmansvarianten, men mitt gamla digitala oscilloskåp från HP (80-talet) hänger inte med.. En ny och bättre står på önskelistan.

På arbetet har jag under några månader med möda mätt upp och justerat kombinationen 60/50 Hz filter i ett flertal lådor med mycket snäva toleranser med just millimeterpapper och penna. Allt enligt kundens specifikation och instruktioner på ingenjörs tyska... Man lär sig många nya ord där.

Skantic S23V
Det finns en och annan sändaramatör som tar hand om gamla träradior: www.sm5dff.st/radio
Underbar hemsida! Det är alltså din hemsida? :)
Jag har köpt på mig några olika träradios från 30- och 40-tal med syfte att i grunden förstå deras funktion samtidigt som jag renoverar dem. Jag har kommit längst med denna Skantic (se chassiet på min första bild i tråden). Jag har redan fått den att fungera efter att ha bytt alla pappers- och elektrolytkondensatorer och kompletterat med saknade rör som jag köpt på Tradera.

Men jag nöjer mig inte med att den bara ska funka. Jag vill i grunden förstå funktionen, mest för nyfikenhetens skull för att lära mig. Även om jag har lyckats trimma MF-stegen till rimligt bra ljud vill jag som sagt kunna trimma filtren till exakt rätt MF med en spektrumanalysator. Vilken utrustning använder du för att trimma?

Back