Ny radiopulare

SM4DZR drev (driver fortfarande, hoppas jag) ett museum i Kil, med radioprofil. Han har även en mängd rör som säljs under ordnade former, även rätt udda modeller. Jag har inte adress e.d., men det går kanske att hitta nåt via SSA.

Ser man på...

Hade du Charles Davidson och P-G Hofvenschiöld i Elfält och Elkrets?
Hofvenschöld kommer jag ihåg. Ett original på sitt sätt.
Minns en episod där en student ställde en fråga under föreläsningen. P-G plirade på studentens vackert solbrända ansikte.
"Aha - skidsemester!" Och så fortsatte han sin föreläsning.
Hade studenten närvarat på alla föreläsningar istället för att åka på skidsemester hade han nämligen inte behövt ställa sin fråga. Jag tror studenten rodnade kraftigt där bakom solbrännan.

Många, inklusive mig, gick på P-G:s föreläsningar primärt för "showens" skull.
Man blev inte speciellt mycket klokare, men fick bevittna en scenprestation,
samt insupa många "bevingade ord".

Sedan gick man på räkneövningarna samt på Evas sommarkurs och kunde då klara tentorna, vilka ofta var "knepbetonade" efter de ordinarie kurserna.

Att ställa frågor på hans föreläsningar var som sagt "riskfyllt". Frågaren kunde bli
"sågad vid fotknölarna" på förödmjukande sätt...

Det är nog dags att ge chalmeristernas ungdomsminnen en egen avdelning.
"Men jag nöjer mig inte med att den bara ska funka. Jag vill i grunden förstå funktionen, mest för nyfikenhetens skull för att lära mig. Även om jag har lyckats trimma MF-stegen till rimligt bra ljud vill jag som sagt kunna trimma filtren till exakt rätt MF med en spektrumanalysator. Vilken utrustning använder du för att trimma?"
En ingång till radioförståelse är min undersida "två gamla raka mottagares uppbyggnad" och om du hittar Teknos bok "AM-teknik" av Erik Julander ska du köpa den. Endast i de fall då MF-filtret har varit överkritiskt kopplat har jag behövt svepa med handkraft, avstängd AGC och mätning av detektorspänningen, men förra veckan fick jag en RE101 signalgenerator med inbyggt svep som kan komma till användning.

Det är nog dags att ge chalmeristernas ungdomsminnen en egen avdelning.
"Men jag nöjer mig inte med att den bara ska funka. Jag vill i grunden förstå funktionen, mest för nyfikenhetens skull för att lära mig. Även om jag har lyckats trimma MF-stegen till rimligt bra ljud vill jag som sagt kunna trimma filtren till exakt rätt MF med en spektrumanalysator. Vilken utrustning använder du för att trimma?"
En ingång till radioförståelse är min undersida "två gamla raka mottagares uppbyggnad" och om du hittar Teknos bok "AM-teknik" av Erik Julander ska du köpa den. Endast i de fall då MF-filtret har varit överkritiskt kopplat har jag behövt svepa med handkraft, avstängd AGC och mätning av detektorspänningen, men förra veckan fick jag en RE101 signalgenerator med inbyggt svep som kan komma till användning.
Teknos bok om AM-teknik läser jag just nu med intresse!

Skantic S23V
Det finns en och annan sändaramatör som tar hand om gamla träradior: www.sm5dff.st/radio
Jösses!
Men saknar en "reseradio".
Edit: Sorry, missade Tjerneld Super 7
I familjen fanns en som var en allströmsmottagare till vardags, men reseradio på semestern. Det tror jag var rätt udda.
Alla träradioapparater som passerat mina händer har slaktats på komponenter. Fast det var ju länge sedan.

Last edited:
På tal om museum. Kolla radiorummet på GM0EKM;s hemsida. Hans antennfarm är på en tomt andra sidan gatan men dom nergrävda kablarna
var synliga i diket vid hans QTH . Busspiloten var bekant med honom så vi ringde på. Trevlig kille ,som kände sig nödsakad att ta han om en del av klubbens nerlagda museum. ( Sheetlands öarna )
73 de Tore

Jag har nog norr om 150St rör som sitter i mer eller mindre fungerande utrustning, och >1200 i kartong :)

Dock har jag ytterst dålig koll på vad jag har just nu. En inventering erfordras.

Om du kommer över ett exemplar av "Radiorör och deras användning", utgiven av svenska Philips runt 1949, kanske den kan bidra med en del intressant info (röregenskaper, kretslösningar), likaså "Elektronrörsförstärkare" av Gunnar Markesjö. Jag har också haft nytta av en utgåva av "The radio amateur's handbook" (1952). Detta är ju publikationer som nog inte är lätta att "bara beställa", men om man har tur, kanske nåt finns som antikvariatfynd.

Tyvärr låst artikel från 2023:
Christer Falkenström var en av mina mer färgstarka och gemytliga lumparkompisar under vpl-tiden vid FRA. Jag vill minnas att han och hans far då drev ett litet elektronikföretag i en källare i Gbg. Och vad döper man då ett sådant litet källarföretag till om man är i Göteborg? Jo, naturligtvis - Sveaverken! :)

Last edited:
Om du kommer över ett exemplar av "Radiorör och deras användning", utgiven av svenska Philips runt 1949, kanske den kan bidra med en del intressant info (röregenskaper, kretslösningar), likaså "Elektronrörsförstärkare" av Gunnar Markesjö. Jag har också haft nytta av en utgåva av "The radio amateur's handbook" (1952). Detta är ju publikationer som nog inte är lätta att "bara beställa", men om man har tur, kanske nåt finns som antikvariatfynd.
Tack, förutom Teknos böcker om både AM-teknik och FM-teknik har jag tid behållning av dessa böcker:

Attachments

• IMG_9362.jpeg
    IMG_9362.jpeg
    2,2 MB · Views: 30
Var det om boken med högfrekvensteknik Jan-Martin LA8AK sa att "Tyskerne har store lommer"?
/Jan

Ingenjörshandboken del 3a och del 5 fanns i huset och pappa hänvisade till dem, när jag började ställa tekniska frågor som han inte hade tid att svara på. De börjar bli lite sönderlästa, men är till nytta ibland ändå...

Ingenjörshandbokens antennkapitel, skrivet av Telegrafverkets antennguru Folke Strandén,
(som varit mentor åt min egen mentor Bengt Dagås) är bland det bästa som skrivits i ämnet på svenska. Även sändarkapitlet, skrivet av S M Eriksson SM5PJ, är ett mycket bra koncentrat av klassisk sändarteknik.

Back