Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr låst artikel från 2023:SM4DZR drev (driver fortfarande, hoppas jag) ett museum i Kil, med radioprofil. Han har även en mängd rör som säljs under ordnade former, även rätt udda modeller. Jag har inte adress e.d., men det går kanske att hitta nåt via SSA.
Hofvenschöld kommer jag ihåg. Ett original på sitt sätt.Ser man på...
Hade du Charles Davidson och P-G Hofvenschiöld i Elfält och Elkrets?
Teknos bok om AM-teknik läser jag just nu med intresse!Det är nog dags att ge chalmeristernas ungdomsminnen en egen avdelning.
"Men jag nöjer mig inte med att den bara ska funka. Jag vill i grunden förstå funktionen, mest för nyfikenhetens skull för att lära mig. Även om jag har lyckats trimma MF-stegen till rimligt bra ljud vill jag som sagt kunna trimma filtren till exakt rätt MF med en spektrumanalysator. Vilken utrustning använder du för att trimma?"
En ingång till radioförståelse är min undersida "två gamla raka mottagares uppbyggnad" och om du hittar Teknos bok "AM-teknik" av Erik Julander ska du köpa den. Endast i de fall då MF-filtret har varit överkritiskt kopplat har jag behövt svepa med handkraft, avstängd AGC och mätning av detektorspänningen, men förra veckan fick jag en RE101 signalgenerator med inbyggt svep som kan komma till användning.
Jösses!Skantic S23V
Det finns en och annan sändaramatör som tar hand om gamla träradior: www.sm5dff.st/radio
Jag har nog norr om 150St rör som sitter i mer eller mindre fungerande utrustning, och >1200 i kartong
Dock har jag ytterst dålig koll på vad jag har just nu. En inventering erfordras.
Christer Falkenström var en av mina mer färgstarka och gemytliga lumparkompisar under vpl-tiden vid FRA. Jag vill minnas att han och hans far då drev ett litet elektronikföretag i en källare i Gbg. Och vad döper man då ett sådant litet källarföretag till om man är i Göteborg? Jo, naturligtvis - Sveaverken!Tyvärr låst artikel från 2023:
Christer Falkenström fyller 80: Från cittra hos Hyland till eget museum
Spelar dragspel flera gånger i veckan • Utbildad ingenjörwww.nwt.se
Tack, förutom Teknos böcker om både AM-teknik och FM-teknik har jag tid behållning av dessa böcker:Om du kommer över ett exemplar av "Radiorör och deras användning", utgiven av svenska Philips runt 1949, kanske den kan bidra med en del intressant info (röregenskaper, kretslösningar), likaså "Elektronrörsförstärkare" av Gunnar Markesjö. Jag har också haft nytta av en utgåva av "The radio amateur's handbook" (1952). Detta är ju publikationer som nog inte är lätta att "bara beställa", men om man har tur, kanske nåt finns som antikvariatfynd.