Ny radiopulare

Ja det där med antennuppsättarväder känner jag igen... förra vintern fick jag ett infall och skulle absolut försöka få in Asfaltstelegrafen på 1494khz och jag hade verkligen ingen optimal antenn.

Sista kvällen han skulle sända var jag tvungen att göra något i ren desperation, -18 ute och snö över knäna vinglade jag runt på stegen och försökte få upp en tråd..

Tråden kom upp lite halvdant men inte blev det mer än störningar i radon heller. . :(

Som tur var finns det ju lite WEB-SDR mottagare på nätet och där lyckades jag faktiskt höra sändningen. Men det är inte alls samma sak, och fusk dessutom.

Detta med antenn är ju något som kan sysselsätta en intresserad hur länge som helst. Alla möjligt modeller/varianter/avarter kan man hitta. Jag tror dock att det finns ett par/några huvudtyper, som man kan fokusera på till en början. På forumet finns ju all tänkbar expertis, men för en hemmapulare är kanske några enkla recept bra att ha till de första försöken.

1. Longwire eller random wire. En tråd i horisontalplanet med valfri längd. Bör funka väl som mottagarantenn utan att behöva vara anpassad, men en enkel antennanpassare kan ge bättre mottagning. Viss riktverkan.

2. En horisontell dipol. Tydlig riktverkan, tydligt frekvensberoende för maximal funktion (resonans).

3. Vertikal antenn med jordplan/motviktslinor. Ingen riktverkan, men har som dipolen en "bästa frekvens" (kvartsvågsantenn).

4. "T2FD" (https://www.la1b.no/wp-content/uploads/2015/03/TFD-Terminated-Folded-Dipole.pdf). Funkar bra som mottagarantenn. Monterad som "inverted V" blir den mindre riktningsberoende.

Med rätt dimensionering går alla typerna att använda för sändning också, men där blir ju anpassningsfrågan lite mer avgörande. Vissa antenntyper anses vara mindre benägna att fånga lokala störningar, men jag har inte gjort några seriösa prov.

Nu ska det hända grejer. Jag har fått hem en Hammarlund SP-600 som jag i lugn och ro ska renovera och försöka trimma under lediga tider framöver.

Jag har också fått hem utbildningspaketet för certifikat som jag börjat läsa. Jag känner igen teorin från Chalmers, men lite uppfräschning skadar inte. Planen är att skriva provet på Gålö den 7 december.

Attachments

• IMG_9551.jpeg
    IMG_9551.jpeg
    1,4 MB · Views: 40
  • IMG_9552.jpeg
    IMG_9552.jpeg
    1,6 MB · Views: 39
  • IMG_9553.jpeg
    IMG_9553.jpeg
    2,7 MB · Views: 39
Vad kul och spännande med en Hammarlund SP-600 som ser ut att vara i finfint skick!! Du avancerar snabbt och kommer säkerligen att få ditt certifikat i brevlådan under december, men det är inte svårt att förstå med din bakgrund och dessutom med ditt gedigna intresse för radio! :)

Nu ska det hända grejer. Jag har fått hem en Hammarlund SP-600 som jag i lugn och ro ska renovera och försöka trimma under lediga tider framöver.

Roligt! Den ser ju ut att vara i fint skick, med original-låda och allt, ser fram emot uppdateringar om hur arbetet fortskrider!

:)

Vi flyttar ut tråden till sändare och mottagare. Fortsätt gärna skriva i den, (eller skapa en eller flera nya).

Back