Nya signaler genom åren samt certifikatklasser

Tom skrev; "Tycker iof att det låter ENORMT tråkigt med 5W och kristallstyrt på en del av 40m bandet - men kanske var detta lite det som var tjusningen...?"
----

Jag började med radio som 12-åring 1965 och kom via BCDX-ing och oskyldiga sk spionsändar (entransistorsändare för FM-bandet med 50 m räckvidd) i kontakt med amatörradio 1967/68. Det tog drygt ett år för mig att lära mig det som krävdes och blev överlycklig när C-certifikatet anlände i brevlådan i oktober 1969. Väldigt många kan berätta exakt samma historia och jag tror att min väg till amatörradio var typisk för många på 1960-talet.

Ingen av oss ifrågasatte dåtidens regelverk. Respekten för lagar och förordningar var högre än idag och jag tror att man måste ha varit med på den tiden för att fatta detta. Numera gör många som de vill och bryr sig inte... Jag har inget minne av att 10 W kristallstyrt på 80, 40 och 15 m upplevdes som vare sig orättvist eller ett hinder. Jag satte upp en dipolantenn och körde radio natt och dag. Det blev massor med QSO i loggen. Första tiden enbart 80 m och därefter på 40 m där jag särskilt minns hur bra det gick på långa distanser ända ner till Bulgarien. Efter ett halvår var sändaren för 15 m färdig och med c:a 5-7 watts uteffekt kördes massor av jänkare. Jag minns att jag tyckte detta var helt fantastiskt och var mycket stolt över att ha byggt min egen sändare. Som sagt, många av oss som startade vår bana på 50- och 60-talen har snarlika upplevelser att berätta.

Numera får de nytillkomna tillgång till alla band och 1 kW uteffekt från första dagen. Bra på ett sätt men samtidigt blir det ju som att börja i fel ände av hobbyn. När väl den nyinköpta transceivern står på bordet och antennerna är uppsatta återstår bara att prata med andra eller jaga länder. Visst kan man köpa ännu en transceiver men det är svårt att bygga vidare steg för steg mot ett fjärran mål som vi dåtida ynglingar hade. Många av oss som började med amatörradio på 50- och 60-talen är fortfarande aktiva medan huvuddelen av de yngre som tog certifikat på 90-talet och framåt snabbt tröttnat och lagt av. Jag har sett detta i klubbarna när nya förmågor fått sitt cert och blivit hyperaktiva en månad eller två för att sedan aldrig mer höras. Tomteblosseffekten brukar vi skämta om. Halveringstiden för radioamatörer är jämfört med förr mycket låg idag.

Vid den här tiden så förlorade man signalen ifall man inte betalade avgiften. Redan efter ett år kunde den delas ut igen.
Jag har exempel i min egen bekantskapskrets där man tappat och återfått sin signal med ett par-tre års intervall t.ex.när man studerat
och inte haft råd eller tid med amatörradio.

Man var verkligen mån om sin signal, och vetskapen om att Televerket, FRA och SÄPO lyssnade på banden gjorde att de allra flesta skötte sig exemplariskt.

Jag håller med HXO om att "guldåldern" inföll under sent 50-tal/tidigt 60-tal.
Radiokonditionerna var bra, det fanns fortfarande surplus att bygga om, amatörerna var gentlemen och telegrafifria licenser var ännu inte påtänkta. Redan 10 år senare började det "sluttande planet" som vi ser med en allt mer accelererande lutning i dag.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

.....The older I get The Better It Was

Tom skrev; "Tycker iof att det låter ENORMT tråkigt med 5W och kristallstyrt på en del av 40m bandet - men kanske var detta lite det som var tjusningen...?"
----

Jag började med radio som 12-åring 1965 och kom via BCDX-ing och oskyldiga sk spionsändar (entransistorsändare för FM-bandet med 50 m räckvidd) i kontakt med amatörradio 1967/68. Det tog drygt ett år för mig att lära mig det som krävdes och blev överlycklig när C-certifikatet anlände i brevlådan i oktober 1969. Väldigt många kan berätta exakt samma historia och jag tror att min väg till amatörradio var typisk för många på 1960-talet.

Ingen av oss ifrågasatte dåtidens regelverk. Respekten för lagar och förordningar var högre än idag och jag tror att man måste ha varit med på den tiden för att fatta detta. Numera gör många som de vill och bryr sig inte... Jag har inget minne av att 10 W kristallstyrt på 80, 40 och 15 m upplevdes som vare sig orättvist eller ett hinder. Jag satte upp en dipolantenn och körde radio natt och dag. Det blev massor med QSO i loggen. Första tiden enbart 80 m och därefter på 40 m där jag särskilt minns hur bra det gick på långa distanser ända ner till Bulgarien. Efter ett halvår var sändaren för 15 m färdig och med c:a 5-7 watts uteffekt kördes massor av jänkare. Jag minns att jag tyckte detta var helt fantastiskt och var mycket stolt över att ha byggt min egen sändare. Som sagt, många av oss som startade vår bana på 50- och 60-talen har snarlika upplevelser att berätta.

Numera får de nytillkomna tillgång till alla band och 1 kW uteffekt från första dagen. Bra på ett sätt men samtidigt blir det ju som att börja i fel ände av hobbyn. När väl den nyinköpta transceivern står på bordet och antennerna är uppsatta återstår bara att prata med andra eller jaga länder. Visst kan man köpa ännu en transceiver men det är svårt att bygga vidare steg för steg mot ett fjärran mål som vi dåtida ynglingar hade. Många av oss som började med amatörradio på 50- och 60-talen är fortfarande aktiva medan huvuddelen av de yngre som tog certifikat på 90-talet och framåt snabbt tröttnat och lagt av. Jag har sett detta i klubbarna när nya förmågor fått sitt cert och blivit hyperaktiva en månad eller två för att sedan aldrig mer höras. Tomteblosseffekten brukar vi skämta om. Halveringstiden för radioamatörer är jämfört med förr mycket låg idag.

.."Numera får de nytillkomna tillgång till alla band och 1 kW uteffekt från första dagen" .......Ja, Visst känns det orättvist!
-Precis som när JAG ser pensionärsgubbar hoppa upp på HD´n och drar iväg UTAN motorcykelutbildning!

När pensionärsgubbar hoppar upp på HD'n så handlar det inte om körkort utan om "förstånd". När det gäller amatörradio så är antennen och montage så mycket viktigare än uteffekt. - Eller kör muskelbil utan hjul så får du se..

/Sven.

SM7EQL; tro mig - jag har den största respekt för gamla amatörer, utan dom så hade jag aldrig varit amatör idag. Joakim SM5JFL var "elmer" när jag skulle ta UN-certifikat på den tiden, en mycket bra man. Sen lyckades jag köpa en begagnad TS-440 (1999) och började lyssna på KV.

Det är svårt att beskriva hur man själv upplevt det, det är enorm risk att bli fruktansvärt avskydd om jag skulle uttrycka mig fel, det var inte alls meningen att beskriva C-certet som "skit" på något sätt men jag har ju bara mig själv att referera till när jag fick dåvarande Klass 1 certet.

Med risk för att bli riktigt avskydd är jag beredd på att stämma upp i följande; telegrafikravet var nog en riktigt riktigt bra grej, den fick iaf mig att kämpa för något som jag upplevde som grymt avlägset dvs att få komma ut på KV.
Däremot tror inte JAG att slopandet av CW har inneburit problem i SM/OZ/OH land.. I sydeuropa finns det gissningsvis en hel del myndigheter motsvarande PTS som har duktigt mycket att ångra idag. Krävs inte många minuters lyssnande för att inse det....

Självklart är det bara de som verkligen är intresserade som blir kvar inom hobbyn oavsett kompetenskrav, givetvis med en viss påverkan
av ekonomi längre tillbaks.

SM5XGQ

CER DE EQL

Nej det är inte orättvist alls. Reglerna har ändrats och det är nya tider. Däremot tycker jag det är tråkigt att de nytillkomna går miste om en stor del av uppbyggnadsfasen i hobbyn som vi äldre vet gav så oerhört mycket glädje. När jag träffar nya amatörer idag så märker jag att förväntningarna är skyhöga och ingen av de nya nöjer sig med annat än det bästa som de har råd att skaffa. Å andra sidan kanske de inte lider själva av detta eftersom de inte vet något annat. Svårt det här. :-)

Men en sak är säker, amatörradions höjdpunkt inträffade på 50- och 60-talen. Den som tvivlar rekommenderas att läsa QTC och även QST från den tiden och förundras över hur pionjärandan spirade. Mycket var ännu oupptäckt och amatörerna började med få undantag som noviser för att steg för steg under perioder om fleras år förkovra sig. Det fanns mål långt där borta som hägrade och som alla strävade att nå. Svårt att förklara för "di yngre" men "di gamle" håller nog med mig. :-)

Men TOM, du behöver inte känna oro att bli avskydd, här ventilerar vi inom kollektivet och bemöter varandra - krångligare än så är det inte. Är du dessutom lite vass och utstickande så får man ta kritik och samtidigt vara bemötande. - Get going!!

/Sven.

SM0HXO, Sven tack ska du ha för att Du nämnde det :) det var på intet sätt meningen att förringa någon, när jag läste min egen text SM7EQL citerade såg det risigt ut det jag skrivit. :(

Förövrigt är ju saken runt kraven klart brännande och tydligen långt ifrån färdigdiskuterade, det lär dom nog aldrig bli heller.

Godnatt! //SM5XGQ

Tom skrev; "...det var på intet sätt meningen att förringa någon, när jag läste min egen text SM7EQL citerade såg det risigt ut det jag skrivit. "
----

Nej nej nej, du ligger inte risigt till alls. :-)

Jag tog bara tillfället i akt att berätta hur en del av oss old timers resonerar baserat på våra egna upplevelser från långt tillbaka i tiden. Varken man vill eller ej så har vi våra referenser i det förgångna och jämför därför gärna med hur det var förr. De som är nykomlingar idag kommer med all sannolikhet att referera tillbaka till 2010-talet då allt var bättre.... I äldre litteratur från 1940-talet kan man läsa hur det gick till på den gamla goda tiden då amatörradion var ny. Det refererades till gnistsändare och kohär-mottagare och allting var naturligtvis bättre då. :-)

Back