SM6MUY
Well-Known Member
Vad har du för antenn ? Vet inte om jag uppfattade det i tråden. Min erfarenhet av pejl är att när man går runt så hittar man en massa störkällor. Sen att härleda dem till sitt QTH är svårt. Nu verkar du ha en "signatur" vilket är bra. Är det bara "brus" så är det väldigt svårt. Står man med en antenn utanför ett tex ett hus så ökar alltid brusnivån där. Men det är kanske ett annat hus som är det verkliga bekymret.
Sen om man kommer man nära källan så är det omöjligt att få en riktning. Man står mitt i närfältet (en kompas på nordpolen ). En yagi har en bred loob på 50 MHz. En magnetloop däremot har ett skarp minimum vilket man kan nyttja i många fall. Tar man några punkter en bit därifrån på olika ställen kan man se dra några streck på kartan och förhoppningsvis hitta nån punkt som sammanfaller.
Finns det nåt där så kan man ju sen gå på med närfältsprobar...
Sen så är det elsäkerhetsverket som handar störningar som inte radiobaserade annars är det PTS..
Hoppas du hittar problemen nu när vi fick goda nyheter ang 50 MHz igår...
Sen om man kommer man nära källan så är det omöjligt att få en riktning. Man står mitt i närfältet (en kompas på nordpolen ). En yagi har en bred loob på 50 MHz. En magnetloop däremot har ett skarp minimum vilket man kan nyttja i många fall. Tar man några punkter en bit därifrån på olika ställen kan man se dra några streck på kartan och förhoppningsvis hitta nån punkt som sammanfaller.
Finns det nåt där så kan man ju sen gå på med närfältsprobar...
Sen så är det elsäkerhetsverket som handar störningar som inte radiobaserade annars är det PTS..
Hoppas du hittar problemen nu när vi fick goda nyheter ang 50 MHz igår...