Nyord 2011

Millinut?
Är det en liten mutter (nut) måntro?

God fortsättning på det nya året!
 
Någonting har "gått i stå" skrivs ibland i Sydsvenskan.
Undrar om det är en dansk reporter där...
Varför skriver man inte "har stannat" eller "har stannat av" ?


Idag har jag fått meddelande i brevlådan.
QTC alltså.

QSL?:D:D
QRZ betyder väl "allmänt anrop"? :D

Gäller bara i Nyhavn!
 
Vet inte om jag tycker det är rätt att vissa hittepåord ska anses som legitima bara för de lite slumpmässigt kommit med på en lista. Det är inte bra om vi förknippas med ord som inte har en lång renommé och ett säkerställt och fint ursprung. I värsta fall kan orden kommit direkt i från en mening innehållande "Bah/ööö, mojäng, vajjer, lixom och vahetere" och det är knappast nåt vi vill sammanblandas med. Det riktigt fina orden härstammar i från före 1970 och jag tycker vi klarar oss bra med dessa. I de fall nymodigheter tillkommit sedan dess så är det lämpligt att inte yppa dem. De är ändå bara fenomen som tillkommit under den dåliga tiden och behöver därmed per definition inte nämnas. I de fall man ändå måste konfronteras med någon nymodighet så får man ta bästa lämpliga gammelord. I stället för uttrycket/lätet "Affärskvinna" kan man t.ex. säga "borttappad hemmafru". När det gäller teknik så är det enklare då vi kan helt bortse ifrån ord som processor, dsp, digital, roofingfilter o.s.v..

Bah, nu blev jag hungrig så jag tror jag går ut i proteinlabbet och mickrar en fettplätt, medan jag väntar på närmaste repris av Nygammalt. Jag tror Bröderna Djup skulle spela. De gör sig så fint på min svartvita televisionsapparat.

de Anders
 
Bah, nu blev jag hungrig så jag tror jag går ut i proteinlabbet och mickrar en fettplätt, medan jag väntar på närmaste repris av Nygammalt. Jag tror Bröderna Djup skulle spela. De gör sig så fint på min svartvita televisionsapparat.

de Anders

Ha-a, brödera juup. Då va vi tebax i lichöping ijen då?

Stäckta pötäter költata i flööt, dä ä gött dä

...
 
Nyord

Vet inte om jag tycker det är rätt att vissa hittepåord ska anses som legitima bara för de lite slumpmässigt kommit med på en lista. Det är inte bra om vi förknippas med ord som inte har en lång renommé och ett säkerställt och fint ursprung. I värsta fall kan orden kommit direkt i från en mening innehållande "Bah/ööö, mojäng, vajjer, lixom och vahetere" och det är knappast nåt vi vill sammanblandas med. Det riktigt fina orden härstammar i från före 1970 och jag tycker vi klarar oss bra med dessa. I de fall nymodigheter tillkommit sedan dess så är det lämpligt att inte yppa dem. De är ändå bara fenomen som tillkommit under den dåliga tiden och behöver därmed per definition inte nämnas. I de fall man ändå måste konfronteras med någon nymodighet så får man ta bästa lämpliga gammelord. I stället för uttrycket/lätet "Affärskvinna" kan man t.ex. säga "borttappad hemmafru". När det gäller teknik så är det enklare då vi kan helt bortse ifrån ord som processor, dsp, digital, roofingfilter o.s.v..

Bah, nu blev jag hungrig så jag tror jag går ut i proteinlabbet och mickrar en fettplätt, medan jag väntar på närmaste repris av Nygammalt. Jag tror Bröderna Djup skulle spela. De gör sig så fint på min svartvita televisionsapparat.

de Anders


Jag håller med dig i allt väsentligt. Det finns ordböcker och där kan vi hämta de ord som finns och som allmänheten känner till. Exempelvis har vi en ordbok med just titeln NYORD och det räcker. Den fylls på efter hand och det sköter språkvetenskapliga institutet.
Det talas om en lista med nyord. Är den för radioamatörer eller... Har någon hittat på ... bara för nöjes skull, så är det idiotiskt.

Hugo
 
Det här med nyord kan vara rätt intressant - själv finner jag även att "gammalord" väl så intressant. En kamrat vars far var körsnär gjorde att jag provade att söka på ordet pälsnasare och fann endast två träffar som visade på en spelrecension som finns på två olika sajter. Detta fann jag mycket förvånande - för mig är "pälsnasare" ett inte allt för ovanligt ord!?
 
RNA skrev; "Det riktigt fina orden härstammar i från före 1970 och jag tycker vi klarar oss bra med dessa. I de fall nymodigheter tillkommit sedan dess så är det lämpligt att inte yppa dem. De är ändå bara fenomen som tillkommit under den dåliga tiden och behöver därmed per definition inte nämnas."
-----

Bra sammanfattat av Anders - tycker jag.

Nymodigheterna inom amatörradiohobbyn är många. Den dåliga tiden efter 1970 har resulterat i ett helt nytt språkbruk på amatörradiobanden. Några exempel att fundera över:

GP-antenn = Kråka
Yagi-antenn = Kratta
Sprötantenn = Pinne
Parabol = Fågelbad, skål
Mjuk sprötantenn = Gummipinne
Fullt utslag på en S-meter = Full mätare, pinnen i botten eller motsv.
Delstrecken på en S-meter = Bananer, päron, pinnar
Transceiver = Låda, Lådda (Skåne), Basstation, Mobilstation etc
Bärbar transceiver = Bältesradio
Batterieliminator för väggmontering = Väggvårta
Mister, Ni = Du
Högaktningsfullt = 73

Detta är bara några få exempel på nya ord och uttryck som används frekvent inom amatörradion och som rent av skulle se komiska ut om de skulle ersätta de riktiga orden i t ex QTC och klubbtidningarna. Eller i mer formell text som i tekniska rapporter.

Däremot gillar jag personligen orden som Roy introducerat, Träradio, Metallradio och Plastradio. Underbara ord som borde få större spridning liksom det mer eldfängda uttrycket riktig amatörradio. Finns det oriktig amatörradio?

/Bengt
 
Last edited:
Jag är oxo impad över RNA:s i det närmaste perfekta formulering av alltings tillstånd.
Bra skrivet Anders!
Man blev varm i kroppen av att läsa, härligt, jo ett lätt leende oxo....

QTC har fått en ny betydelse som smugit sig på.
Förr betydde QTC: jag har ett meddelande till dig.
Idag betyder det "nostaltgiföreningsblad" med rätt att förneka nya intressen, och rätt att dämpa nybörjares entusiasm, inom hobbyn.
Jo visst får vi ha förståelse för tester och gamla rörbyggen, men kemiskt rent på fronten för telegrafi av annan typ än Morse och telefoni av annan typ än möjligen AM och SSB.

Bengt nämner den "dåliga tiden efter 1970", nja vi får väl lägga till 10 år, för att få med FM, som inspirerade mig lika mycket som rörbyggen inspirerar andra idag. Att FM idag är på väg mot kaos är en annan sak.

Ett ord som blev populärt för några år sedan var "ruggad" vilket var en ogenomtänkt översättning av engelska rugged, där det då betyder robust.
I Sverige betyder ruggad när hönan har fällt fjädrarna, eller mjukgjord, som ruggeskan gör med flanelltyget för att få det mjukt till våra pyjamasar. Eller radioamatören ruggar, (mjukgör) ytan med lite sandpapper innan målning.
Efter att jag påkedade detta för några år sedan har detta "nyord" nästan försvunnit. Till förmån för robust fältmässig radio.

Givetvis är det så att saker och ting faller i glömska, idag finns exvis inte en BFO i en SSB radio, SSB görs med en DSP, snart få vi se BFO i ny tappning, kanske betyder BFO i framtiden balun.

Idag betyder VFO inmatningsvred, förr Variabel Frequency Oscillator

Glömskan makt är enorm, och förmågan att se bakåt är liten. Jag kan ibland få frågan om uppdatering med ny firmware till en 30 år gammal sak, eller varför finns inte IC-XXX på nätet? Jo därför att nätet och uppdateringar uppfanns först 20 år efter din radions födelse.

Till Hugo skulle jag vilja säga, med anledning av ditt inlägg i annan tråd, där du nämnde fladdermöss, naturen etc. Att det finns mycket att lära och uppleva i naturen, låta sig inspireras stressa av, och inte mins röra på sig, etc. Själv har jag ett bygge av en LF konverter liggande, som skall göra det möjligt att lyssna på ultraljud, vi får se när den blir färdig och jag kan lyssna på fladdermössen.

de
ÄffPeDeh
 
Roy skrev; "QTC har fått en ny betydelse som smugit sig på.
Förr betydde QTC: jag har ett meddelande till dig.
Idag betyder det "nostaltgiföreningsblad" med rätt att förneka nya intressen, och rätt att dämpa nybörjares entusiasm, inom hobbyn."
------

Enligt QTC redaktören Jonas HJZ råder det konstant brist på bidrag och han är mycket glad för allt som kommer in. QTC speglar medlemmarna intressen, tid och förmåga att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Den som skriver en positiv artikel om den moderna amatörradion riktad till nybörjarna torde inte bli hindrad av redaktören. Det är bara att sätta full fart Roy.

Läs även vad AIG skriver på SSA.SE under rubriken Ung, yngre, yngst. "För närvarande inflyter ytterst få tips, notiser och artiklar till hemsidan varför redaktören får snoka upp eller hitta på det mesta."

I stället sitter alla forumamatörerna här och munhuggs med varandra. Igår körde jag 12 radioförbindelser på morsetelegrafi varav en varade 65 minuter. Flera kvalitetsförbindelser avverkades. Efter lunch skall jag fortsätta och om någon mot förmodan kan slita sig från datorn så finns jag som SK7LT på 3539,8 kHz kristallstyrt 500 W med en ST700A - gammal fartygssändare från 1962 - still going strong. Ursäkta Off Topic Roy.

/Bengt
 
Helt apropå

Ett ytterligare tips om naturepplevelser:

Under många, många år har jag upplevt helt otroligt njutbara stunder ute i guds fria natur.
IC 703, en tråd, en mic men framförallt en tgf-nyckel kl 5 en junimorgon då göken inte gal och för ett sju----tes väsen. Det är så tyst att man kan höra myrorna samtala med varandra (feromoner) och det kräver en bra hörsel. Efter en timmes tid ökar intensiteten och man hör hur skalbaggarna klampar omkring.
Man dricker en kopp fika och så börjar fåglarna "störa" i mottagaren...
Sen blir det varmt i luften och den första traktorn drar genom skogen och då är det dags att åka hem.
På dagen är livet underbart - på natten är underlivet bart.

Hugo
 
Walkie-talkie = traskesnakker

vi snakkes från p-a (som just nu sitter i Trondheim...)
 
Ang QTC och dess nya betydelse så menar jag bara fenomenet och att det i detta fall finns ett skäl, att väldigt få sänder in material, är en helt annan sak som i och för sig är beklagligt.
Ser vi senaste QTC och läser SM7CFF beskrivning av sitt antennbygge och läser hans text ser vi att man kan bli utsatt för mycket otrevliga saker, många är mycket rädda för detta och avstår från att göra artilkar.
Alla artiklar måste inte vara vetenskpligt perfekta, det borde vara legitimt att beskriva sina egna erfarenheter och experiment, i egenskap av just amatör, utan att bli idiotförklarad.

Oavsett detta så får vi inse att SSA är en liten organisation och man kan inte ställa för stora krav utan att göra något själv.

Ang ord nu då, vi kallar Q-förkortningar för just förkortningar, men det är svårt att se vad de egentligen förkortar, jag ser den snarare som ord som betyder något. Dvs Q-förkortningarna är ett språk.

Fattaru, Fösstårru?
Absolut....
Perifert, kvalitativt, kvantitativt, kommunikativt är häftiga ord som politiker använder, förmodligen utan att veta riktigt vad de betyder, dessa ord är sällan använda av "vanliga människor".

de
SM4FPD
 
Ang QTC och dess nya betydelse så menar jag bara fenomenet och att det i detta fall finns ett skäl, att väldigt få sänder in material, är en helt annan sak som i och för sig är beklagligt.
Ser vi senaste QTC och läser SM7CFF beskrivning av sitt antennbygge och läser hans text ser vi att man kan bli utsatt för mycket otrevliga saker, många är mycket rädda för detta och avstår från att göra artilkar.
Alla artiklar måste inte vara vetenskpligt perfekta, det borde vara legitimt att beskriva sina egna erfarenheter och experiment, i egenskap av just amatör, utan att bli idiotförklarad.

Oavsett detta så får vi inse att SSA är en liten organisation och man kan inte ställa för stora krav utan att göra något själv.

Ang ord nu då, vi kallar Q-förkortningar för just förkortningar, men det är svårt att se vad de egentligen förkortar, jag ser den snarare som ord som betyder något. Dvs Q-förkortningarna är ett språk.

Fattaru, Fösstårru?
Absolut....
Perifert, kvalitativt, kvantitativt, kommunikativt är häftiga ord som politiker använder, förmodligen utan att veta riktigt vad de betyder, dessa ord är sällan använda av "vanliga människor".

de
SM4FPD


Den riktiga - internationella benämningen är Q-code
 
NYORD & KONSTIGA ORD

Jag ogillar att använda sk konstiga ord - främmande - men insatta i sitt rätta sammanhang så är det en fördel. Vi har tillräckligt med ord i vårt svenska språk, så nyord är det ingen brådska med ... Däremot är det sunt med språkutveckling och låneord...

En del svänger sig med konstiga ord för att imponera och då blir det ofta fel.

När vi amatörer pratar om SOLFLÄCKAR så menar vi egentligen SOLVINDAR och SOLERUPTIONER är sk FLARES = strålningsutbrott (strålningseruptioner på solen).
SOLVINDEN: en ständig ström av laddade prtiklar , huvudsakligen protoner och elektroner från solen ut i den interplanetariska rymden. Som förstärks vid utbrott på solen.

Jag tror att SOLVIND är ett lämpligt uttryck när vi väntar förändringar, i det amatörerna älskar att kalla "KONDITIONER".

"Blåser det några solvindar i dag hos dig"?
När vi ändå pratar "väder", kvicksilver och annat ...

Hugo
 
RNA skrev; "Det riktigt fina orden härstammar i från före 1970 och jag tycker vi klarar oss bra med dessa. I de fall nymodigheter tillkommit sedan dess så är det lämpligt att inte yppa dem. De är ändå bara fenomen som tillkommit under den dåliga tiden och behöver därmed per definition inte nämnas."
-----

Bra sammanfattat av Anders - tycker jag.

Nymodigheterna inom amatörradiohobbyn är många. Den dåliga tiden efter 1970 har resulterat i ett helt nytt språkbruk på amatörradiobanden. Några exempel att fundera över:

GP-antenn = Kråka
Yagi-antenn = Kratta
Sprötantenn = Pinne
Parabol = Fågelbad, skål
Mjuk sprötantenn = Gummipinne
Fullt utslag på en S-meter = Full mätare, pinnen i botten eller motsv.
Delstrecken på en S-meter = Bananer, päron, pinnar
Transceiver = Låda, Lådda (Skåne), Basstation, Mobilstation etc
Bärbar transceiver = Bältesradio
Batterieliminator för väggmontering = Väggvårta
Mister, Ni = Du
Högaktningsfullt = 73

Detta är bara några få exempel på nya ord och uttryck som används frekvent inom amatörradion och som rent av skulle se komiska ut om de skulle ersätta de riktiga orden i t ex QTC och klubbtidningarna. Eller i mer formell text som i tekniska rapporter.

Det skulle vara intressant om man kunde resa tillbaka till sent 50-tal och 60-tal och höra med de äldre generationerna vad de tyckte om deras nutid och deras "förr-tid" och om hur dagens ungdomar var. Var ni vattenkammade, vältaliga, hårt studerande eller arbetande förebilder? Eller lyssnade ni på musik hela nätterna, hade håret i oreda, pratade och skrev rena rappakaljan och gick klädda som ni ramlat i kläderna och bara tänkte på att ha skoj? :D

Jag behöver nog inte resa tillbaka i tiden. Det har alltid varit bättre förr... För egen del tycker jag 80-talet var bäst. Nu är det bara våld, kriminalitet, energi och bränslebrist, bubblor, pandemier, uteliggare och störningar. Det enda dåliga med 80-talet var väl de fula axelpuffarna och att de inte fick visa den tecknade serien Scooby-Doo på TV eftersom det ansågs ge barn mardrömmar.

de Anders SM4RNA
 
Svar till RNA. För min del var det nog 60-talet och en bit in på 70-talet som var bäst och det är så vi alla har våra referenser och hämtar vår luft - i det förgångna. Lars ZBB skrev ett utmärkt inlägg om just detta i någon annan tråd.

Läser man i QTC från 50- och 60-talen så ondgör dåtidens old timers, de som iförd kavaj, fluga och slips började på 1920- och 30 talet om den allmänna förslappningen och det dåliga språkbruket. Det finns såväl insändare som kraftiga tillrättavisningar från SSA:s ordf C. E. Tottie SM5AZO som styrde rörelsen med hårda nypor.

Återkommande publiceras brev från Kungliga Telegrafverkets Radiobyrå där radioamatörerna uppmanas att hålla sig i skinnet. I QTC upprättas en svart lista över de amatörer som uppfört sig dåligt och blivit av med sitt amatörradiotillstånd. Enköping Radio lyssnade och hörde av sig till etervandalerna. :)

När jag gick certifikatskurs för C-cert 1968/69 ägnades mycket tid åt att pränta in i oss tonåringar hur amatörradiotrafik skulle gå till. Där fanns definitivt inte utrymme för nymodigheter och hemmasnickrade ord. Att svära var uteslutet och den som inte skötte sig på bandet eller bara uppförde sig lite märkligt blev varse om det på klubben. De flesta var medlem i någon klubb och gemenskapen liksom "självkontrollen" var extremt hög.

Det är nya friare tider nu... betydligt bättre tycker väl de flesta.

/Bengt
 
Den riktiga - internationella benämningen är Q-code

Eller om vi ska vara riktigt formella:

"Miscellaneous Abbreviations and Signals to Be Used in Radiotelegraphy Communications Except in the Maritime Mobile Service" vilken finns i ITU-RR appendix 14. Denna serie upptar QRA-QUZ.

Dock finns inte min favorit Q-kod; QZQ ? = "Wieviel Ampere haben Sie in der Antenne?" med i någon modern officiell förteckning...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top