Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Någonting har "gått i stå" skrivs ibland i Sydsvenskan.
Undrar om det är en dansk reporter där...
Varför skriver man inte "har stannat" eller "har stannat av" ?
Idag har jag fått meddelande i brevlådan.
QTC alltså.
QSL?
QRZ betyder väl "allmänt anrop"?
Millinut?
Är det en liten mutter (nut) måntro?
Bah, nu blev jag hungrig så jag tror jag går ut i proteinlabbet och mickrar en fettplätt, medan jag väntar på närmaste repris av Nygammalt. Jag tror Bröderna Djup skulle spela. De gör sig så fint på min svartvita televisionsapparat.
de Anders
Vet inte om jag tycker det är rätt att vissa hittepåord ska anses som legitima bara för de lite slumpmässigt kommit med på en lista. Det är inte bra om vi förknippas med ord som inte har en lång renommé och ett säkerställt och fint ursprung. I värsta fall kan orden kommit direkt i från en mening innehållande "Bah/ööö, mojäng, vajjer, lixom och vahetere" och det är knappast nåt vi vill sammanblandas med. Det riktigt fina orden härstammar i från före 1970 och jag tycker vi klarar oss bra med dessa. I de fall nymodigheter tillkommit sedan dess så är det lämpligt att inte yppa dem. De är ändå bara fenomen som tillkommit under den dåliga tiden och behöver därmed per definition inte nämnas. I de fall man ändå måste konfronteras med någon nymodighet så får man ta bästa lämpliga gammelord. I stället för uttrycket/lätet "Affärskvinna" kan man t.ex. säga "borttappad hemmafru". När det gäller teknik så är det enklare då vi kan helt bortse ifrån ord som processor, dsp, digital, roofingfilter o.s.v..
Bah, nu blev jag hungrig så jag tror jag går ut i proteinlabbet och mickrar en fettplätt, medan jag väntar på närmaste repris av Nygammalt. Jag tror Bröderna Djup skulle spela. De gör sig så fint på min svartvita televisionsapparat.
de Anders
Ang QTC och dess nya betydelse så menar jag bara fenomenet och att det i detta fall finns ett skäl, att väldigt få sänder in material, är en helt annan sak som i och för sig är beklagligt.
Ser vi senaste QTC och läser SM7CFF beskrivning av sitt antennbygge och läser hans text ser vi att man kan bli utsatt för mycket otrevliga saker, många är mycket rädda för detta och avstår från att göra artilkar.
Alla artiklar måste inte vara vetenskpligt perfekta, det borde vara legitimt att beskriva sina egna erfarenheter och experiment, i egenskap av just amatör, utan att bli idiotförklarad.
Oavsett detta så får vi inse att SSA är en liten organisation och man kan inte ställa för stora krav utan att göra något själv.
Ang ord nu då, vi kallar Q-förkortningar för just förkortningar, men det är svårt att se vad de egentligen förkortar, jag ser den snarare som ord som betyder något. Dvs Q-förkortningarna är ett språk.
Fattaru, Fösstårru?
Absolut....
Perifert, kvalitativt, kvantitativt, kommunikativt är häftiga ord som politiker använder, förmodligen utan att veta riktigt vad de betyder, dessa ord är sällan använda av "vanliga människor".
de
SM4FPD
RNA skrev; "Det riktigt fina orden härstammar i från före 1970 och jag tycker vi klarar oss bra med dessa. I de fall nymodigheter tillkommit sedan dess så är det lämpligt att inte yppa dem. De är ändå bara fenomen som tillkommit under den dåliga tiden och behöver därmed per definition inte nämnas."
-----
Bra sammanfattat av Anders - tycker jag.
Nymodigheterna inom amatörradiohobbyn är många. Den dåliga tiden efter 1970 har resulterat i ett helt nytt språkbruk på amatörradiobanden. Några exempel att fundera över:
GP-antenn = Kråka
Yagi-antenn = Kratta
Sprötantenn = Pinne
Parabol = Fågelbad, skål
Mjuk sprötantenn = Gummipinne
Fullt utslag på en S-meter = Full mätare, pinnen i botten eller motsv.
Delstrecken på en S-meter = Bananer, päron, pinnar
Transceiver = Låda, Lådda (Skåne), Basstation, Mobilstation etc
Bärbar transceiver = Bältesradio
Batterieliminator för väggmontering = Väggvårta
Mister, Ni = Du
Högaktningsfullt = 73
Detta är bara några få exempel på nya ord och uttryck som används frekvent inom amatörradion och som rent av skulle se komiska ut om de skulle ersätta de riktiga orden i t ex QTC och klubbtidningarna. Eller i mer formell text som i tekniska rapporter.
Den riktiga - internationella benämningen är Q-code